Twix1010 Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Hvilke musklef er lure og trene når du driver med klatring?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Hvilke musklef er lure og trene når du driver med klatring? Hele kroppen antar jeg, men du trenger å være sterk i armer, hender å fingre Anonymous poster hash: 39f8a...6cf
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #3 Skrevet 24. april 2014 Selv om man kjenner det best i armene til å begynne med, er det meninga det er beina som skal være vektbærende i klatring. Så knebøy, utfall og lignende er sikkert ikke dumt i tillegg til generelle arm/skulderøvelser. Det er også en fordel med fleksibilitet, så man bør ikke glemme å tøye. Men det aller, aller beste for å bygge klatrestyrke er klatring i seg selv! Gjerne buldring Har aldri hatt raskere fremgang styrkemessig som da jeg klatret to ganger i uka. Også er det jo så fantastisk gøy Anonymous poster hash: 91d49...d04
Supraspinatus Skrevet 24. april 2014 #4 Skrevet 24. april 2014 Du skal bruke beina mye når du klatrer, men ser du på treningen til klatrere så dreier den seg veldig, veldig mye om to ting. Grep, og dra-øvelser. Dra-øvelser som i pull ups, chin ups og andre vertikale dra-øvelser. Håndkle-pull ups, eller tauklatring er viktig for å utvikle grep- og ryggmuskler. En bør også trene på teknikken slik at man gjør det riktig. Jeg er ikke klatrer selv, men det er veldig lett å se at de som driver med klatring på høyt nivå har veldig god teknikk. Det er ikke bare rå styrke.
Gjest Runforit Skrevet 24. april 2014 #5 Skrevet 24. april 2014 Det har mye med teknikk å gjøre ja Jeg freser opp klatreveggen, men mannen som er 30 kg større i ren muskelmasse må jobbe hardt. Det er fordi han bruker armene mer enn beina. Jeg legger tyngden på legg og lår når jeg klatrer. Fingerstyrken er gullverdt. Ganske fascinerende å se gutta som er opp ned i taket og klatrer bortover på alle fire!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #6 Skrevet 24. april 2014 Om du er jente, så har du en fordel i at du er "svak" i armene og derfor klatrer mer på teknikk enn på muskelstyrke. Jenter klarer ofte ikke å dra seg opp, og lærer derfor rett klatreteknikk med en gang - dvs bruke beina og magen og å være fleksibel/mobil. Du bruker veldig mye kjernemuskler når du klatrer. Skuldre, rygg, mage og rumpe var de stedene jeg fikk mest markerte muskler visuelt. Eier ikke muskler i armene. Klatring går på smidighet, balanse (her må du ha kjernemuskler) og seighet. Vil du satse på klatring, så er faktisk yoga noe av det beste du kan trene i tillegg. Men når jeg klatrer, så var det det eneste jeg gjorde. Og da gjorde jeg dette 5-6 dager i uka - minst. Anonymous poster hash: 80969...67e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå