Gå til innhold

Hvor ille er det egentlig å bo på Furuset i Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd her lurer jeg på dette. Hvor ille er det egentlig? Hva er ille? I den andre tråden var det en som skulle flytte til Oslo, og hun ble frarådet å flytte til Furuset.

TS

Anonymous poster hash: d29d4...062
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett ord : innvandrertetthet.

Jeg ville ALDRI bodd på Furuset nå, og jeg er vokst opp rett i nærheten der.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri flyttet dit. Mange muslimer og de spytter på deg om du ikke går med burka sier venninna mi som bor der..

Anonymous poster hash: 3163d...804
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svært ille! Et ord som beskriver situasjonen er; segregering

Anonymous poster hash: c0e2e...def

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri flyttet dit. Mange muslimer og de spytter på deg om du ikke går med burka sier venninna mi som bor der..

Seriøst? Er det så ille? Trodde vi hadde kommet lenger i Norge i dag.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Er det så ille? Trodde vi hadde kommet lenger i Norge i dag.

TS

Nei. Vet om flere barnefamilier som har flyttet fordi barna blir mobbet på skolen. F.eks de som har skinke på brødskivene.. Da blir jo muslimene GRISEsure. Synd det skal være sånn! Hadde vært bedre om innvandrere kunne bosette seg på Vinderen og Frogner og..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vet om flere barnefamilier som har flyttet fordi barna blir mobbet på skolen. F.eks de som har skinke på brødskivene.. Da blir jo muslimene GRISEsure. Synd det skal være sånn! Hadde vært bedre om innvandrere kunne bosette seg på Vinderen og Frogner og..

Herregud.. Jeg blir sjokkert jeg, trodde det var hypet opp! Ingen som bor på Furuset her da?

AnonymBruker
Skrevet

Dette bør skremme noen og enhver!

Hvis veksten i innvandrerbefolkningen fortsetter med samme prosentvise vekst som de siste fem årene, vil alle bydelene i Groruddalen ha mellom 57 og 76 prosent innvandrerbefolkning i år 2030. Og alle utenom Bjerke vil ha flertall ikke-vestlig innvandrere. Da vil enkelte delbydeler i Oslo og nesten hele Stovner kunne ha en befolkningssammensetning på nivå med Rosengård i Malmø. Det er ikke ønskelig, vi vil ikke at Oslo skal bli en getto-by, sier Per Sandberg

Kilde: http://ipad.dagbladet.no/2013/08/16/nyheter/politikk/valg13/innvandring/frp/28730121/

Et annet interessant poeng her: http://www.yr.no/fordypning/1.11314398

Mens 97 prosent av elevene ved Gran skole på Furuset har en annen bakgrunn enn norsk, er den samme andelen nede i sju prosent blant elevene ved Midstuen skole i Holmenkollen.

97 %!!

Anonymous poster hash: c0e2e...def

• Liker 3
Skrevet

Merkelig at ingen tar tak i problemet. Hvorfor lar myndighetene fremmedkulturelle ta over deler av landet på denne måten?

• Liker 8
Skrevet

Jeg bodde der i 05/06 og merket ingen problemer med det sånn personlig... men mye kan jo ha endret seg siden da selvfølgelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde der i 05/06 og merket ingen problemer med det sånn personlig... men mye kan jo ha endret seg siden da selvfølgelig.

Godt noen har trivdes!

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes egentlig områder på furuset som er ganske fine. Har flere norske venner som bor/har bodd der og som trives. De flytter derimot når barna skal begynne på skolen.

Selv er jeg oppvokst rett ved furuset og vært mye der gjennom årene, feks fordi biblioteket og legen min holder til der. Aldri blitt spyttet på elle følt med utilpass, men er kanskje ikke stedet jeg ville vandret alene sendt på kvelden. Det er for øvrig store deler av Oslo sentrum jeg ikke ville gjort det på.

Før var det en del gjengkriminalitet på furuset, men tror ikke det er noe særlig problem nå. Er vel mest bare det at det bor mange innvandrere der, som i seg selv ikke betyr at noe er farlig...

Anonymous poster hash: 1cb5a...a66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri blitt spyttet på og jeg går da ikke i burka!! De fleste muslimske jenter bruker jo ikke hijab engang!

Jeg tror ikke mange i denne tråden selv bor i dalen. Jeg bor på Høybråten. Ja, det er mange innvandrere her, men de plager meg aldri.

På senteret er jeg aldri redd. Det sitter jo bare gamle pakistanske damer der oh drikker te :)

Anonymous poster hash: 1e112...4bd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg kunne bodd der nå, men med barn i skolealder ville jeg definitivt valgt noe annet.

Mine foreldre gjorde det samme helt på begynnelsen av nittitallet. Vi bodde på Vestli og jeg rakk å gå et par år på barneskolen før vi flyttet. Det var to innvandrerbarn i min klasse i 1990, nå er ratioen omvendt og de barna med foreldre født i Norge lider under dette. Jeg kjenner mange som gjorde som mine foreldre i årene etterpå. Det er selvsagt synd at det blir så høy tetthet av innvandrere i samme boligområde, for deres integrering og ikke minst da for de få "norske" barna som er igjen.

Når det er sagt har jeg mange venner som er innvandrere eller barn av innvandrere. De er alle flotte mennesker, men jeg har fått et trist innblikk i kulturen som preger for eksempel det pakistanske miljøet her i Oslo. Det er utrolig mye rart som foregår, jeg har venner som ble sendt til Pakistan i årevis fordi de ikke skulle bli for norske, dette skjer med mange! Jeg har også venninner som lyver for foreldrene sine om klasseturer i regi av skolen når de egentlig bare skal på venninneferie fordi de rett og slett ikke ville fått lov på annen måte. Jeg har venninner som ikke får lov til å flytte hjemmefra mens brødrene deres gjør stort sett hva de vil. Jeg har en venninne jeg aldri har sett igjen… som dro på ferie hun aldri kom hjem fra. Ja, jeg har faktisk det.

Nå høres kanskje ikke dette så fælt ut, men forestill deg å være ung pakistansk jente i Oslo. Det er masse sladring og sosial kontroll, det er ikke så enkelt som å bare gå på kafé for å gjemme seg bort. De er redde for å bli observert uansett hvor de går hvis de gjør noe "feil". Røyking er for eksempel veldig fy-fy og slås hardt ned på. Nå fronter jeg selvsagt ikke røyking, men prøv å forestill deg selv at du føler deg overvåket i en hel by.

De har det ikke lett! Beklager liten avsporing, men dette er en sak som opptar meg.

Anonymous poster hash: baa29...008
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at ingen tar tak i problemet. Hvorfor lar myndighetene fremmedkulturelle ta over deler av landet på denne måten?

Norske politikere er kjøpt opp av utenlandske kapitalinteresser og blir betalt for å kjøre Norge til helvete.

Anonymous poster hash: 58beb...a99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norske politikere er kjøpt opp av utenlandske kapitalinteresser og blir betalt for å kjøre Norge til helvete.

Anonymous poster hash: 58beb...a99

Det hadde vært rart om staten hadde nektet folk (norske statsborgere) å kjøpe den leiligheten de vil ha..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Groruddalen, og er mye i bydelene Stovner, Alna og Grorud, innbefattet Furuset. Har aldri blitt spytta på eller opplevd andre negative ting, og jeg er virkelig ikke en person som går i muslimsk kleskode.

Jeg ser forøvrig også mange jenter av utenlandsk opprinnelse som heller ikke følger denne kleskoden, de som ikke bruker hijab, de går i trange bukser, vanlige fjortistopper, og korte skjørt. Så denne sosiale kontrollen alle snakker om ser jeg lite til her oppe. (Dette er vel noe annerledes nede på Grønland, men der er det mye somaliske damer osv, her oppe er det mye indere, pakistanere og andre relativt velintegrerte andregenerasjonsungdommer.) Det er også jenter med lange ermer og hijab her, og de er kanskje veldig tydelige for de som ser etter dem, men det er altså mange som er "vestlig" kledd her. Jeg ser også at blant ungdoms- og vgs-elever er det ofte blandede grupper, dvs både hijabjenter og trange bukser-jenter i samme gruppe.

Mannfolka av utenlands opprinnelse er som alle andre, de verken spytter, overser meg eller prøver å sjekke meg opp, de snakker med meg som alle andre, og prater litt om været og arbeidsmarkedet som en hvilken som helst nordmann. Jeg opplever også at flertallet snakker norsk med ungene sine ute, og unger ned i omtrent to-års alder henvender seg til foreldrene sine på norsk, når de er på butikken, biblioteket osv.

Så man skal ikke tro på alt man leser på nettfora og i tabloidaviser.

Anonymous poster hash: 40f4f...b27
  • Liker 8
Skrevet

Folk må nesten få lov å kjøpe bolig hvor de selv ønsker - samme hvor de kommer fra? Hvis staten ønsker det annerledes måtte løsningen vært at de "gir bort" boliger i så fall, gir avslag på prisen på Frogner leilighetene for nye innvandre feks. Men staten kan ikke nekte en bestemt gruppe å bosette seg et sted, eller tvinge en annen til å bosette seg et annet sted. Det går ikke.

Jeg har bodd en liten periode på Bjerke og syns det var helt topp. Mange fra andre steder enn Indre Lomsdalen der også, men et godt miljø for unger og familier. Jeg syns ikke jeg passet helt inn ettersom jeg var singel og ikke i etableringsfasen.

Grorud er jo et sted med velig mange barnefamilier og det kan sikkert være kjempefint å bo der om man er i en slik situasjon :)

Syns ikke man skal avskrive visse deler av Oslo bare fordi det er mange som ikke ser ut som en del som bor der.

AnonymBruker
Skrevet

Det at barn blir mobbet for skinke på skiva har jeg aldri hørt om. Det er seks muslimske barn i klassen til datteren min. Jeg har aldri hørt noe negativt om dem! Veloppdragne og skoleflinke er mitt inntrykk av muslimske barn. Også av sri lankiske, de er bare så søte og ordentlige. Selvfølgelig finner det kjipe folk i alle grupper. Men denne tråden er veldig overdrevet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...