AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Jeg sliter så veldig med vekten for tiden. Har alltid vært slank og veldig sprek.. Myk og ekstremt spretten, alltid flink i gym og greide alltid så mye med kroppen som andre ikke klarte. Det siste året, eller 9 mnd har jeg lagt på meg fikk veldig problemer med ryggen og det ødela så mye. I det siste har jeg begynt å trene igjen, hvertfall de siste 2 mnd, begynte rolig med jogging og koser meg med treningen. Prøver også å spise sunt og har HELTkuttet ut sukker (kaker, brus, godter, sjokolade etc) noe som har bært vanskelig men jeg var så bestemt. Jeg ventet lenge med å veie meg og når jeg gjorde det hadde jeg bare lyst til å sette meg ned å gråte, hadde ikke gått ned noe. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå... Føles som at jeg aldri kommer til å få kroppen min tilbake og alt har helt stoppet opp... Er det noen som bare aldri går ned i vekt? Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre, spiser mindre, trener ofte, drikker bare vann, har jo jobbet hardt med dette, også har det ikke skjedd noen ting, er det virkelig mulig? Hilsen veldig fortviletAnonymous poster hash: b1ac4...f45
Gjest Runforit Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Hva er høyde, alder og vekt? Hvor mange kcal inntar du per dag? Hvordan ser treningsprogrammet ut? Hvor ofte trener du? 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 Hva er høyde, alder og vekt? Hvor mange kcal inntar du per dag? Hvordan ser treningsprogrammet ut? Hvor ofte trener du? 172, 70 kg (har alltid veid rundt 60), er 25 år. Trener ca annenhver dag, crossfit 3 ganger i uka og jogging i ca 30 min annenhver dag i tillegg til dette, Jeg aner helt ærlig ikke hvor mye kalorier, i starten ville jeg ikke skrive ned det jeg spiste for å unngå å bli helt opphengt i det, men jeg har begynt med det nå. Vet at jeg spiser mindre enn før, 1 skive nå, ikke 2 som før etc. Spiser stort sett 1 egg og litt paprika og agurk til frokost, kanskje litt kokt skinke. Salat til lunsj, brødskiver mellom der, eller for eksempel en pære, et par gulrøtter. Middag er stort sett noe kylling, fisk eller kjøtt (filet) med erter, kikerter, linser, brokkoli eller annet grønn grønnsak. Drikker mye vann (varier litt da) og 4-5 kopper grønn te hver dag... I helgene noe mer usunt, kanskje middag ute og peanøtter etc. Bruker også mye olivenolje og avokado. Føler at det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise... I perioder har jeg vært mye sulten, tenker at jeg aldri skal spise meg helt mett, men det er vanakelig. Så andre ganger tenker jeg at det er best å spise seg litt mett, men da føles det som jeg har spist for mye etterpå. TsAnonymous poster hash: b1ac4...f45
cerruti Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Tipper du er veltrent og helt normal slank i kroppen
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 Om du ikke går ned i vekt så spiser du mer enn du forbrenner. Olje, nøtter, litt godteri i helgene kan faktisk være årsaken. Om du holder et kaloriunderskudd i hverdagene, men spiser det opp igjen i helgene så er det ikke rart at du står bom stille. Anonymous poster hash: 16e5c...e84 1
kråkefjas Skrevet 23. april 2014 #6 Skrevet 23. april 2014 Spis mindre og/eller beveg deg mer. Ja det er faktisk så enkelt.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #7 Skrevet 23. april 2014 Spis mindre og/eller beveg deg mer. Ja det er faktisk så enkelt. Se på hva hun spiser da. Hun kan ikke spise mindre enn det hun gjør, jeg synes hun spiser lite som det er. Anonymous poster hash: ea8f3...96a 2
Gjest Runforit Skrevet 23. april 2014 #8 Skrevet 23. april 2014 (endret) 172, 70 kg (har alltid veid rundt 60), er 25 år. Trener ca annenhver dag, crossfit 3 ganger i uka og jogging i ca 30 min annenhver dag i tillegg til dette, Jeg aner helt ærlig ikke hvor mye kalorier, i starten ville jeg ikke skrive ned det jeg spiste for å unngå å bli helt opphengt i det, men jeg har begynt med det nå. Vet at jeg spiser mindre enn før, 1 skive nå, ikke 2 som før etc. Spiser stort sett 1 egg og litt paprika og agurk til frokost, kanskje litt kokt skinke. Salat til lunsj, brødskiver mellom der, eller for eksempel en pære, et par gulrøtter. Middag er stort sett noe kylling, fisk eller kjøtt (filet) med erter, kikerter, linser, brokkoli eller annet grønn grønnsak. Drikker mye vann (varier litt da) og 4-5 kopper grønn te hver dag... I helgene noe mer usunt, kanskje middag ute og peanøtter etc. Bruker også mye olivenolje og avokado. Føler at det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise... I perioder har jeg vært mye sulten, tenker at jeg aldri skal spise meg helt mett, men det er vanakelig. Så andre ganger tenker jeg at det er best å spise seg litt mett, men da føles det som jeg har spist for mye etterpå. TsAnonymous poster hash: b1ac4...f45 Du må tenke livsstil ikke slanking. Du trenger ikke å slanke deg. Vekta er ikke veldig høy med tanke på høyden din. Ditt fokus burde være på sunn mat og treningsglede Du skal ikke gå rundt å føle deg sulten. Det er tegn på at kroppen ikke får det den trenger. Jeg vil anbefale moderat lavkarbo. Dette fordi proteiner og fett metter mer og lengre enn et kosthold med masse raske karbohydrater. Velg kilder til karbohydrater med lav GI som havregrøt, søtpotet etc. Om du spiser nok gjennom uka så vil du ikke bare få mer overskudd og energi, du vil heller ikke føle for å ha "spisedager" der du skal unne deg alt som er "forbudt". Det skal ikke være forbudt mat i et balansert kosthold. Du vil også få mer stabilt blodsukker når du spiser nok proteiner og fett som igjen gjør at du ikke vil gå rundt å føle deg konstant småsulten. Eks: Frokost Skinkeomelett med grønnsaker Ryvita rugknekkebrød med eggerøre med litt salt og pepper med masse skinkepålegg Havregrøt med sukrin gold og kanel/bananpannekaker Lunsj: 150 gram Laks/kylling med avokado, grønnsaker og en rømmeklatt(bland inn litt krydder i rømmen for smak) Speltlompewraps med kylling, avokado og rømme Mellom 1 pære og 15 mandler Middag 200 gram med kjøtt(karbonadedeig, kylling, laks, svinekjøttdeig etc), 1 søtpotet/en knytteneve ferdigkokt fullkornsris/pasta evt svartbønnespaghetti/brokkolimos etc og en god saus Pizza laget på egg, kokosmel og natron med saftig karbonadekjøttdeig med kremet tomatsaus Dessert Gresk yoghurt med bær Kvelds Skinkeomelett Proteinpannekaker Her er det bare å mikse litt fra dag til dag, gjerne fokusere på litt mer av karbsene de dagene du trener. I helgene kan du kose deg med litt mørk sjokoalde eller hjemmebakst nesten uten karbs og sukker(du kan lage sjokoladecookies på kidneybønner(!!!) Nam ) Finn inspirasjon på nettet etter gode oppskrifter på både lunsj, middag og helgesnacks. Hun her har masse gode oppskrifter: http://www.ingridsblogg.no/?page_id=409684 Viktigst av alt: ikke se på vekta! Ta bilder og ta målene dine og gjør dette hver måned. Så lenge du fortsetter å være aktiv og spiser rett så vil cm krype nedover. Endret 23. april 2014 av Runforit 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 Takk Runforit, forslagene du skriver ser veldig gode ut og er mat jeg liker veldig godt, spiser jo mye av dette allerede. Jeg tror kanskje jeg spiser for mye... Siden jeg sluttet med sukker (spiste mye sjokolade etc) har jeg kanskje spist for mye annen mat, men ikke tenkt over det? Stemmer kanskje også som noen sier at det ikke hjelper å spise sunt i ukedagene om jeg "tar igjen" det tapte i helgene. Men spiser absolutt ikke noe med sukker i helgene, spiser kanskje ute og spiser pastarett (men er da veldig obs på å ikke spise meg mett). Hender også at jeg drikker i helgene, men bestiller alltid f.eks. gin tonic og ikke kaloribomber som piña colada etc. Har hele tiden følt at om jeg sulter meg for mye så får det en motsatt effekt. Folk sier til meg at jeg ikke skal tenke på det for da går jeg hvert fall ikke ned noe, mens andre sier at jeg må tenke på hva jeg spiser hele tiden. Jeg har også (dessverre) en veldig sittestillende jobb, var pga. denne jeg fikk vondt i ryggen. Før det var jeg student og veldig aktiv. Føler meg også veldig oppblåst hele tiden. Det er på magen jeg har lagt på meg mest, og på siden Plages også veldig med at lårene gnisser sammen, det gjorde de ikke før. Magen føles alltid full, får liksom aldri tømt den helt. Men nå prøver jeg da, å spise litt mer som du beskriver Runforit. Har jogget i dag også. Er så rart at en person som spiser mye søtsaker kutter det ut og begynner å trene og bevege seg mye mer, men går ikke ned i vekt, selv om jeg kanskje har spist mer (ganske sunn) mat. TS Anonymous poster hash: b1ac4...f45
Gjest Runforit Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 Man kan spise seg stor på sunn mat også. Inntar du mer enn du forebrenner så blir det til fett uansett om det er proteiner eller sukker. Men spiser du mer proteiner og fett så vil du ikke føle deg like mye sulten. Du burde minimum spise 1500 kcal de dagene du ikke trener og så pluss på de dagene du trener(brenner du 500 kcal så spis inn de ellers blir underskuddet for stort). Med mer mat, men lite nok til at du er i moderat underskudd så vil du øke forbrenningen slik at kroppen fokuserer på å tære på fettet og ikke verdifull muskelmasse. Start på nytt i dag. Du VIL få resultater på sikt om du gjør det rett 1
tidsklemma Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Er du sikker på at du ikke lar deg lure litt av oljen og avokadoen? Selv om det er sunne matvarer inneholder de veldig mye kalorier. Jeg spiste en del avokado selv, og ble overrasket da jeg tilfeldigvis sjekket kaloriinnholdet. Etter det begrenset jeg meg... Bare en tanke☺
cerruti Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 Jeg synes det er supervanskelig å begynne med å spise mer fett. Har blitt anbefalt å kutte mye ned på karbohydrater, men altså også få i meg fett. Hvor mye er for mye liksom? Vil jo ikke gå opp, men heller ned og få magen mindre ballong.
Gjest Runforit Skrevet 24. april 2014 #13 Skrevet 24. april 2014 Jeg synes det er supervanskelig å begynne med å spise mer fett. Har blitt anbefalt å kutte mye ned på karbohydrater, men altså også få i meg fett. Hvor mye er for mye liksom? Vil jo ikke gå opp, men heller ned og få magen mindre ballong. Du må ha noenlunde oversikt over hvor mange kalorier du har inntatt for å komme dit du er nå for å så legge deg i moderat underskudd. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #14 Skrevet 24. april 2014 Du kan gå opp i vekt av sunne matvarer også. Eksempel på sunne og kaloririke matvarer er 1 hel avokado - ca 200 kalorier 100 g nøtter - 600 - 700 kalorier 1 ss olje - 100 kalorier osv... Bare et lite obs. La oss si at du har et underskudd på 500 kcal pr dag. Det blir - 2500 kalorier for 5 dager. Om du spiser opp igjen dette i helgene, så sier det seg selv at du ikke går ned i vekt. Men stå på! Anonymous poster hash: 16e5c...e84 1
cerruti Skrevet 24. april 2014 #15 Skrevet 24. april 2014 Du må ha noenlunde oversikt over hvor mange kalorier du har inntatt for å komme dit du er nå for å så legge deg i moderat underskudd. Ja, takk! Orker egentlig ikke tanken på telling, men det må vel til. Skjønner at fettet skal gjøre meg mett, men strider jo mot all fornuft å bruke vanlig smør feks.
Gjest Runforit Skrevet 24. april 2014 #16 Skrevet 24. april 2014 Ja, takk! Orker egentlig ikke tanken på telling, men det må vel til. Skjønner at fettet skal gjøre meg mett, men strider jo mot all fornuft å bruke vanlig smør feks. Det er jo ikke sånn at du skal drukne i fett La oss si at du spiser 2000 kca med proteiner, fett og karbs. På lavkarbo så skal du fremdeles spise 2000 kcal, men du erstatter det meste av karbsene med mer proteiner og fett. Kalorimessig blir det det samme. Mange feiler her og tror de kan fråtse ubegrenset på proteiner og fett og da går man selvsagt opp i vekt. 1
Ultiva Skrevet 24. april 2014 #17 Skrevet 24. april 2014 (endret) Ja, takk! Orker egentlig ikke tanken på telling, men det må vel til. Skjønner at fettet skal gjøre meg mett, men strider jo mot all fornuft å bruke vanlig smør feks. Jeg brukte VGs vektklubb i noen måneder for å få fokus på hvor høyt kaloriinntak jeg hadde i forhold til hva jeg forbrukte. Fikk meg noen vekkere der Anbefales! Brukte den bare i 3 måneder, men det var det som trengtes for å få gode rutiner. Litt tidkrevende, men gav hvert fall meg et godt utgangspunkt for gode vaner. Som Runforit skriver, det er snakk om endring av livsstil, ikke slanking. Endret 24. april 2014 av Ultiva
cerruti Skrevet 24. april 2014 #18 Skrevet 24. april 2014 Takk for tips! Det handler seff om kalorier inn og ut, så da bør jeg nok telle! Jeg elsker brød , og karbohydrater brukes i alle måltider. Dette blir en utfordring...
Gjest Runforit Skrevet 24. april 2014 #19 Skrevet 24. april 2014 Takk for tips! Det handler seff om kalorier inn og ut, så da bør jeg nok telle! Jeg elsker brød , og karbohydrater brukes i alle måltider. Dette blir en utfordring... Neida, kjøp kokosmel og bruk 1 ss kokosmel, visp inn sammen 2 egg og 1 ts natron og sleng i ovnen på 180 grader i et par minutter og du har nystekt lavkarbo brød på 10 min 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå