Gå til innhold

Fikk et brev fra legen i dag, men det var ikke det eneste jeg fikk..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg fikk et brev fra legen min i dag. Et enkelt brev med noen opplysninger bare. Men jeg oppdaget fort at det var et ark til i konvolutten. I dette brevet stod det prøvesvarene til en vilt fremmed. Med fødsels og personnummer og i det hele tatt...

Jeg synes dette er helt på trynet, og stoler ikke lenger på legekontoret. Tenk om det var sensitive opplysninger om meg som ble sendt til noen vilt fremmede!?

Hva hadde dere gjort hvis dere var meg?

Anonymous poster hash: 3a051...f6d
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må selvsagt varsle legekontoret umiddelbart, deretter ville jeg varslet helsetilsynet eller lignende. Dette er nok en glipp og noe som ikke skjer ofte, men skjønner at det er veldig ekkelt. Potensielt kan du kontakte personen det gjelder, men det er det nok mest ryddig om legekontoret får gjøre det og informere om feilen selv.

Edit: Kan se ut som datatilsynet også gjerne vil vite om det.

Endret av Påfugl
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

:hakeslepp: Gå personlig til lege kontoret og lever tilbake prøveresultatene og gi dem en skjennepreken uten like! Greit med menneskelig feil men her må sykepleieren/legen/resepsjonisten hatt hodet så langt opp i ræva at klumpen i halsen er deres egen nese!

Anonymous poster hash: 05f7b...870
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ring til personen og si at du vet resultatene til vedkommende.

Anonymous poster hash: 257ec...2be

Skrevet

si ifra på legekontoret, de må helt klart gå gjennom rutinene sine

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si fra på legekontoret.

Anonymous poster hash: 8fab4...be8

AnonymBruker
Skrevet

:hakeslepp: Gå personlig til lege kontoret og lever tilbake prøveresultatene og gi dem en skjennepreken uten like! Greit med menneskelig feil men her må sykepleieren/legen/resepsjonisten hatt hodet så langt opp i ræva at klumpen i halsen er deres egen nese!

Her motsier du deg nå litt? Greit med menneskelig feil, men likevel ikke? Mennesker vil alltid komme til skade med å gjøre feil, det er viktig å gi tilbakemelding. En skjennepreiken vil derimot ikke hindre at legekontoret ikke gjør feil i fremtiden.

Anonymous poster hash: ad62f...429

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe lignende. Skulle motta en legeerklæring, og fikk i stedet legeerklæringen (eller utredning eller noe) til en annen person. Fikk det personlig på legekontoret da. Jeg åpnet det med en gang, og så beskrivelser av skader pasienten har fått etter å ha blitt voldtatt som barn. Ble helt satt ut! Leverte det tilbake til resepsjonisten med en gang. Traff ikke legen, men resepsjonisten sa at legen ble svært flau over å ha gjort en sånn feil...

Anonymous poster hash: 459af...89a
AnonymBruker
Skrevet

Viktig at den rette personen får prøvesvarene sine i allefall. Kan jo være noe viktig.

Anonymous poster hash: b5df4...0b0
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Er flere jeg kjenner som faktisk mener jeg burde anmelde det her. Er helt forferdet jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du er forferdet, slike ting SKAL ikke skje!

Samtidig synes jeg anmeldelse er vel drastisk. Vi er alle bare mennesker, og legesekretærer som er pressede for tid og har en bunke papirer som skal sendes ut, kan faktisk en sjelden gang unngå å legge merke til det papiret som hang fast under.

Si fra til legekontoret så fort du kan. Fint at det var en moralsk person som fikk det. Å si fra til den andre pasienten vil bare få den personen kjempestress. Sekretæren får sikkert en grundig reprimade, og en lærepenge for livet. Ikke gjør det til noe større.

Anonymous poster hash: 226e3...bc1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe lignende. Skulle motta en legeerklæring, og fikk i stedet legeerklæringen (eller utredning eller noe) til en annen person. Fikk det personlig på legekontoret da. Jeg åpnet det med en gang, og så beskrivelser av skader pasienten har fått etter å ha blitt voldtatt som barn. Ble helt satt ut! Leverte det tilbake til resepsjonisten med en gang. Traff ikke legen, men resepsjonisten sa at legen ble svært flau over å ha gjort en sånn feil...

Anonymous poster hash: 459af...89a

Du fikk med deg alt det der selv om du leverte det tilbake med en gang? Du leverte det tilbake etter at du hadde lest ferdig mente du vel?

Anonymous poster hash: 37e54...9a7

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Er flere jeg kjenner som faktisk mener jeg burde anmelde det her. Er helt forferdet jeg.

Jeg syns det er bra om du melder saken inn til rette helsemyndighet!

I tillegg til flere som nevner lignede saker her i tråden, hørte jeg også om en bekjent som opplevde det samme.

Det er viktig at myndighetene gjøres oppmerksomme på det, siden det åpenbart ikke forekommer så sjelden. På den måten kan de pålegge legene å skjerpe inn deres rutiner, og hindre at det gjentar seg.

Anonymous poster hash: c083a...117

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er bra om du melder saken inn til rette helsemyndighet!

I tillegg til flere som nevner lignede saker her i tråden, hørte jeg også om en bekjent som opplevde det samme.

Det er viktig at myndighetene gjøres oppmerksomme på det, siden det åpenbart ikke forekommer så sjelden. På den måten kan de pålegge legene å skjerpe inn deres rutiner, og hindre at det gjentar seg.

Med hva er rette helsemyndighet?

AnonymBruker
Skrevet

Med hva er rette helsemyndighet?

Vet dessverre ikke. Jeg kjenner ikke helsesektoren spesielt godt. Du finner sikkert relevante telefonnummeret å ringe, som sikkert vil henvise deg videre.

Du kan kanskje prøve å forhøre deg hos Pasientombudet: http://www.pasientogbrukerombudet.no/ De burde kunne fortelle deg hvor henvendelsen bør rettes.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg fikk et brev fra legen min i dag. Et enkelt brev med noen opplysninger bare. Men jeg oppdaget fort at det var et ark til i konvolutten. I dette brevet stod det prøvesvarene til en vilt fremmed. Med fødsels og personnummer og i det hele tatt...

Jeg synes dette er helt på trynet, og stoler ikke lenger på legekontoret. Tenk om det var sensitive opplysninger om meg som ble sendt til noen vilt fremmede!?

Hva hadde dere gjort hvis dere var meg?

Det samme fikk jeg rett før påske.. Det sto at pasienten måtte komme tilbake for å måle blodutstryk, SR og celletelling da disse var lett over normalområdet... så skjønte jeg ingenting og oppdaget at arket ikke omhandlet meg...

Anonymous poster hash: ced96...66f

Skrevet

Jeg hadde nok gått til legekontoret og levert papiret. Og ikke meldt det inn videre som andre her ville gjort.

Dette er ikke noe som skal skje, og det vet de veldig godt alle sammen! Antageligvis kommer vedkommende som har sendt feil til å være veldig forsiktig å fremtiden. La de få muligheten til å rydde opp internt

AnonymBruker
Skrevet

Vet dessverre ikke. Jeg kjenner ikke helsesektoren spesielt godt. Du finner sikkert relevante telefonnummeret å ringe, som sikkert vil henvise deg videre.

Du kan kanskje prøve å forhøre deg hos Pasientombudet: http://www.pasientogbrukerombudet.no/ De burde kunne fortelle deg hvor henvendelsen bør rettes.

Tusen takk for gode tips :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Her motsier du deg nå litt? Greit med menneskelig feil, men likevel ikke? Mennesker vil alltid komme til skade med å gjøre feil, det er viktig å gi tilbakemelding. En skjennepreiken vil derimot ikke hindre at legekontoret ikke gjør feil i fremtiden.

Anonymous poster hash: ad62f...429

Nei. Det er greit med menneskelig feil men dette er over streken! Med pasientpapirer skal man følge ekstremt nøye med, og ikke distrahere seg med andre ting.Å verne om pasientinformasjon er en av tingene som drilles i deg når man jobber med pasienter/ i helsevesenet. Stavefeil går greit for det kan skje hvem som helst og når som helst, men å blande sammen papierer med sensitive detaljer, og sende det til en annen pasient skal ikke kunne gå an!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som jobber innen legesektoren som vet hva man faktisk skal gjøre når noe slikt skjer?

Anonymous poster hash: c03db...03f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...