AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Etter å ha gått på AAP i noen måneder har jeg fått jobb som ekspeditør i et lager i en større bedrift. Jeg er 40 år gammel og har 10 års erfaring innen spedisjon - noe som var veldig interessant for bedriften. Allikevel; lønnen er på bare kr 155,-/timen. For noen måneder siden, da jeg hadde en annen jobb, tjente jeg kr 205,-/timen. Vikarbyrået ga meg beskjed om at det var slik denne bedriften lønnet "alle vikarer", og at vilkårene ble bedre dersom man fikk fast jobb. Jeg sa uansett ja til jobben (det er kr 9,- mer pr time enn min AAP). Jeg vil gjerne slippe et stort hull i CV'en, samt at jeg får gjort noe istedenfor å sitte på ræva her hjemme. Men; jeg fant denne, som helt klart sier at man skal få lik lønn som om man ble fast ansatt. Har også funnet en link som viser at minstelønn for renholdsarbeidere er kr 161,17/timen. Ergo har jeg omtrent den laveste lønnen som utbetales for min kompetanse. Er det i det hele tatt LOV å gi så lav lønn? Er bare nysgjerrig. Har nå akseptert den, og begynner i morgen, men dersom noe annet dukker opp underveis som gir bedre lønn (som det er STOR sannsynlighet for), sier jeg selvsagt ja til denne. Er 14 dagers oppsigelse bare. Har ikke tjent så lite siden jeg var 25. Anonymous poster hash: b4919...786
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Samboeren min hadde 155 i timen i den perioden han var innleid, han ble etteerhvert fast ansatt og gikk opp nesten 50 kroner, hvorvidt det er lovlig vet jeg ikke, mulig du finner noe informasjon her http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849#L%F8nn-bygg Anonymous poster hash: 3fd20...774
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 Samboeren min hadde 155 i timen i den perioden han var innleid, han ble etteerhvert fast ansatt og gikk opp nesten 50 kroner, hvorvidt det er lovlig vet jeg ikke, mulig du finner noe informasjon her http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849#L%F8nn-bygg Anonymous poster hash: 3fd20...774 Leste nemlig nå at arbeidsgiver er pliktig til å betale som om det hadde vært en fast ansatt. Anonymous poster hash: b4919...786
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Det finnes ikke noen minstelønn i Norge. Du har tarifflønn, som ofte blir brukt som veiledende (den du har funnet på renholdsarb), men den plikter man kun å benytte seg av om man er bundet av tariffavtale. Anonymous poster hash: c31fe...0a2 5
*Mocca* Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 (endret) Jo, men greia er vel at nå er du gjennom et vikarbyrå, utleid til dette firmaet. Du får nå fremover din lønn fra vikarbyrået. Dersom du blir fast ansatt hos dette firmaet du er innleid hos, da vil du få lønn som fast ansatt. Dersom firmaet selv ansetter noen i et vikariat så skal de lønnes på lik linje som fast ansatt. Klokere? Endret 23. april 2014 av *Mocca* 1
Brudalura Skrevet 23. april 2014 #6 Skrevet 23. april 2014 Kom nylig et nytt vikardirektiv ( 1.januar 2013). Da gikk alle innleide vikarer hos oss opp 50 kroner i timen.
Brudalura Skrevet 23. april 2014 #7 Skrevet 23. april 2014 http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/asd/tema/arbeidsmiljo/midtspalte/eus-vikarbyradirektiv--gjennomforing-i-n.html?id=709611
FoxyFish Skrevet 23. april 2014 #8 Skrevet 23. april 2014 Det finnes ikke noen minstelønn i Norge. Du har tarifflønn, som ofte blir brukt som veiledende (den du har funnet på renholdsarb), men den plikter man kun å benytte seg av om man er bundet av tariffavtale. Anonymous poster hash: c31fe...0a2 En liten digresjon, men renholdsbransjen har faktisk allmenngjort gjeldende tariffavtale, så den er ikke veiledende, men minstesats ved lov. Dog finnes det ikke så mange slike allmenngjøringer i arbeidslivet, og man er som du sier i de fleste tilfellet avhengig av å ha en tariffavtale på stedet. 1
ninuska_ Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 (endret) Man skal ha den samme lønnen som man ville hatt i den stillingen som fast ansatt på den arbeidsplassen man er innleid til. Du burde undersøke hva de lønnes i samme stilling hos deg. Jeg var innleid til nå nylig og da fikk jeg samme goder og lønn som de andre fast ansatte. Hvis de fikk lønn for røde dager og bevegelige helligdager, da fikk jeg det også - så det var lett å finne ut av hva man hadde rett på. Her virker det som om vikarbyrået er dårlig informert Endret 24. april 2014 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 TS her... Jeg tror jeg skjønner tegninga. Dette med dårlig lønn ble snakket om åpent blant de ansatte første arbeidsdag. Det jeg har forstått er at den eneste som jobber på lageret som er fast ansatt, kan titulere seg med en eller annen "sjefstittel". Han har kr 193,- i timen. Vi andre, vi er innleid hele røkla. Ergo har vi ingen faste ansatte å sammenlikne oss med. Vikarbyrået har rundt 14 utleide i samme bedrift, og er selvsagt ikke interessert i å føre vår sak da de er avhengig av kunden. Kan ikke si dette med 100 % sikkerhet, men hvis å KUN satse på vikarer er en måte å omgå loven på, så regner jeg med at det er dette de gjør der jeg jobber nå. Skulle ønske jeg kunne ta dette videre på noe vis, men hvis de har alt på det tørre ved å gjøre det på denne måten har jeg lite jeg skulle ha sagt. Anonymous poster hash: b4919...786
Rosalie Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Bemanningsbyrådirektivet tilsier at du skal lønnes tilsvarende som om du var fast ansatt, så her har du en sak. http://www.mynewsdesk.com/no/adecco-norge-as/news/bemanningsbyraadirektivet-huskeliste-for-deg-som-leier-inn-51236
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 Sendte en mail til vikarbyrået: " Første arbeidsdag er gjennomført, og det er både hyggelige kollegaer og greie arbeidsoppgaver. Jeg ser allerede nå at dette er et sted jeg helt klart kommer til å trives. Imidlertid klarer jeg ikke HELT å slå fra meg at XXX ikke følger EUs vikarbyrådirektiv - spesielt siden du har sagt at man vil tjene mer som fast ansatt. Pr. 01.01.13 er det lovfestet at vikarer skal tjene det samme som fast ansatte i tilsvarende stilling, og da faller utsagnet om “bedre lønn som fast ansatt” utenfor sin rimelighet. Jeg er en flittig arbeider, og jeg tviler ikke på at XXX vil bli fornøyd med min innsats, men jeg er også opptatt av å følge lover og regler - og også at andre gjør det. Eller er det slik at man kan omgå loven dersom man ikke har noen faste ansatte innenfor visse arbeidsområder; man leier KUN inn vikarer, så slipper man sammenlikningsgrunnlag mht lønn som fast ansatt i bedriften? Jeg har ingen intensjoner om å gjøre noe annet enn en god jobb, men i følge arbeidsmiljølovens § 14-12b heter det seg at “For å effektivisere vikarbyrådirektivet har myndighetene innført informasjonsplikt mellom vikarbyrå og kunde, og denne går begge veier. Begge parter kan sikre seg informasjon om at vikaren får korrekt lønn og andre betingelser”. På grunnlag av dette vil jeg gjerne vite hva XXX lønner ekspeditører i fast stilling? Og dersom den er høyere enn hva jeg har i dag, har vel jeg (og også de andre) krav på denne? Hvis ikke den er høyere som fast ansatt, så betyr det vel også at XXX ikke har noen gulrot å vise til hva gjelder lønn i fremtiden - ei heller planer om fast ansettelse? Etter å ha jobbet i årevis med å hente inn korrekt informasjon i forhold til tollregler, skatt, mva osv, ble jeg fristet til å titte litt på vikarbyrådirektivet også, og etter å ha lest gjennom den et par ganger nå synes det for meg som at vikarbyrådirektivet kanskje ikke er fulgt når det gjelder lønn fra XXX’s side? Jeg mener ikke å gjøre meg til kranglefant. Intensjonen er bare å spørre hvilke regler som blir fulgt, og om de blir det. Jeg er en regelrytter på generelt grunnlag, men synes det er ekstra viktig å vite at arbeidsmiljøloven blir etterkommet. Med tanke på faste utgifter, gjeld og det å få hjulene til å gå rundt - så tenker jeg først og fremst på meg og mitt, da jeg med inntekten jeg har nå sitter igjen med en tusenlapp hver måned etter faste utgifter (når jeg er heldig vel og merke - det kommer jo alltids noe ekstra). På lik linje som alle andre, vil jeg tro, setter jeg meg selv i høysetet, og ikke minst bedrifter som vil ha høyest mulig omsetning. Da er det kjedelig når lønnen til ansatte blir nedprioritert. Vil igjen understreke at det virker som en fin arbeidsplass ellers, og som jeg helt sikkert har mye å tilby (og motsatt). I morgen er en ny dag, og jeg håper den blir like bra som i går 😊 Takker for muligheten du ga meg da jeg fikk denne jobben, men vil også at du skal tenke litt på lover og regler. For sikkerhets skyld legger jeg ved den “ordentlige” linken og håper du tar deg tid til å gjennomgå den. På forhånd takk og ha en riktig god natt. Vi snakkes 😊 Anonymous poster hash: b4919...786 2
Angelheart2 Skrevet 25. april 2014 #13 Skrevet 25. april 2014 En ting er lønnen, der har du helt rett i at du skal ha samme lønn som om du hadde blitt fast ansatt. En annen ting er at de KUN har innleide vikarer.... Man har faktisk ikke lov til å benytte "vikarer" dersom man har et fast behov. Vikar skal benyttes midlertidig, dersom man har varierende mengde arbeid eller dersom man må dekke opp for sykemeldte eller ansatte i permisjon. Ved fast behov skal man ansette fast. Det kan jo absolutt virke som om man har et fast behov her, dersom man ikke har noen faste ansatte, men hele 14 innleide.... http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966#11 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #14 Skrevet 25. april 2014 De har visst tre faste. Fikk dette svaret: "Jeg skjønner at du synes det er litt dårlig betalt men xxx følger bemannings direktivet: I vikarbyrådirektivets bestemmelser reguleres likelønnsprinsippet. Likelønnsprinsippet vil si at den ansatte skal ha lik lønn slik den ansatte ville fått dersom de hadde ansatt tilsvarende person selv, innenfor de samme rammebetingelsene og lik kompetanse. Xxx har etablert egen bedriftsintern lønnsavtale for midlertidige ansatte. Innleide fra xxx likelønnes denne lønnsavtalen. Håper dette oppklarte litt for deg." Så da er alt greit så lenge de kaller det midlertidig ansatt og ikke vikar?? Anonymous poster hash: b4919...786
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #15 Skrevet 25. april 2014 Nei. Ta kontakt med Arbeidstilynet på mandag for råd om hva du skal gjøre videre. Anonymous poster hash: 17301...01e 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2014 #16 Skrevet 30. april 2014 De har visst tre faste. Fikk dette svaret: "Jeg skjønner at du synes det er litt dårlig betalt men xxx følger bemannings direktivet: I vikarbyrådirektivets bestemmelser reguleres likelønnsprinsippet. Likelønnsprinsippet vil si at den ansatte skal ha lik lønn slik den ansatte ville fått dersom de hadde ansatt tilsvarende person selv, innenfor de samme rammebetingelsene og lik kompetanse. Xxx har etablert egen bedriftsintern lønnsavtale for midlertidige ansatte. Innleide fra xxx likelønnes denne lønnsavtalen. Håper dette oppklarte litt for deg." Så da er alt greit så lenge de kaller det midlertidig ansatt og ikke vikar?? Anonymous poster hash: b4919...786 Dette høres ut som bare tull, de forsøker jo å omgå lovverket ved å definere en særegen gruppe med "midlertidig" ansatte slik at dette benyttes som sammenligningsgrunnlag istedet for de faste. Jeg er dessverre ikke overrasket, vil tro dette gjelder 99% av vikarbyråene. Er man vikar er man dessverre løsarbeider uten noen form for rettigheter i dagens samfunn, så det er bare å sette hardt mot hardt. Møtes man med kynisme må man møte det med ennå hardere kynisme og hardhet, det er dessverre det eneste språket enkelte forstår. Anonymous poster hash: 6430a...e0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå