AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 noen som har gode råd til meg ang trapper innendørs? hos mamma er det mange trapper inne i huset. men ikke hos meg og hunden min. men hunden er ofte hos mamma også. eller vi er der ofte sammen da. her hjemme, så har vi en trapp ute vi må gå hver gang vi skal noe sted. og hun hopper gjærne opp der. nøler en del noen ganger. men jeg bærer hun aldri opp den trappa. men når vi er inne i trapper, så nekter hun. jeg har fått hun til å gått opp ene trappa 1,5 gang. men følte ikke at det var rettferdig å presse henne slk jeg gjorde det. følte meg rett og slett slem. for jeg presset hun bare opp trappa på en måte. jeg har prøvd å lagt godbiter på hvert trinn. men har ikke fått hun til å gå opp. hun setter seg bare ned og ser på meg med dådyrøynene sine. så jeg må alltid løfte hun opp og ned trapper inne. altså tretrapper. samme er også ute på metalltrappa til mamma. det er slik med hull i. hun går opp den tilslutt. men mye nekting og stritting i mot. men hun gjør det stort sett til slutt. men jeg er alltid litt engstelig i den trappa ute. for er redd hun skal sette fast klørne, og rive de opp. så jeg skjønner at hun ikke liker den. men er det noen som har gode tips til hvordan jeg skal klare å få hun til å gå trapper. hun er en liten 5-kilos hund. men mindre hunder løper jo trapper som en vind. så det skal ikke være problemet. og hun er en voksen hund. om hun har gått trapper tidligere i livet. det vet jeg faktisk ikke. for fikk hun som omplasseringshund for noen måneder siden. noen tips? alle tips taes i mot med stor takk. og jeg skal prøve de jeg synes høres fornuftige ut. men alle blir hørt/lest. og tatt til vurdering i mitt hode Anonymous poster hash: 52fdc...b80
Wildberry Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Først og fremst; strekkmetalltrapper er skumle greier for hundetær og klør. Du har en liten hund, så da bærer du den opp og ned, eller skaffer sånne gummierte matter og klipper til sånn at en del av hvert trinn er dekket til så hunden kan gå der. Når det gjelder tretrapper så må det øves. Min hund ville ikke gå ned trappen hjemme, så da bar jeg henne til vi nesten var nede, så lot jeg hunden ta de siste trinnene selv. Etterhvert så økte jeg med enda et trinn, og tenkte å gjøre det gradvis hele veien opp, men jeg var ikke engang kommet halvveis før hun bestemte seg for å bare gå ned hele trappa selv. Husk også på at det er mange forskjellige ting som kan gjøre en trapp skummel. For stor avstand mellom trinnene, at trappen er brattere enn hunden er vandt med, glatt/skinnende overflate, smalt i mellom rekkverk, osv. Min hund går lett opp og ned trappene hjemme, men det betyr ikke nødvendigvis at hun vil gå ned en trapp på et fremmed sted. 1
daemonia Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 Jeg har en hund som er livredd for åpne trapper og en hund som er livredd glatte trapper. Betong eller teppebelagte trapper går fint. Har hunden din sklidd i trappa og falt ned et par trinn? Det kan føre til at de blir livredde trapper. Metalltrapper er begge mine livredde. Unntatt det ene trinnet min far har laget til rett utenfor inngangsdøren sin. Men det går farlig fort inn døra, og helst hopper de godt over den for å komme inn uten å berøre den. Prøv å legge noe i trappa som forhindrer hunden i å skli innendørs. Og ta det sakte og forsiktig. Det er godt mulig at den vil kjenne forskjellen og forstå greia med en gang, men vær tålmodig. Og ikke press hunden til å gå i trappa ute. Det kan være veldig ubehagelig for en liten hund.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 takk for tips. ja. jeg vet at slike metalltrapper er skumle for beina til hundene. og har ofte lagt en matte ned den trappa hjemme, for å gjøre det bedre. men hun er fortsatt litt usikker. men hopper opp til slutt. joda. trappene kan være litt blanke. ihvertfall noen av de. samt at to av de er åpne. så kanskje litt skummelt det. kan være. jeg skal prøve å ta det gradvis neste gang jeg er hjemme. tusen takk for gode råd TS Anonymous poster hash: 52fdc...b80
Majott Skrevet 29. april 2014 #5 Skrevet 29. april 2014 Jeg har en Labrador på 38 kilo, som nekter å gå trapper han ikke er kjent med. Vi har trapp i huset, og den løper han opp og ned, men han vil ikke gå i fremmede trapper. Da vi var hos foreldrene mine, og skulle overnatte i flere døgn, ble det problemer med trappa hjemme hos dem. Vi sover i underetasjen, så han måtte ned trappa om han skulle sove med oss. Det endte med at mannen bar han både ned og opp den trappa! Han nektet plent å ha noe med trappa å gjøre. Selvsagt kunne han sovet oppe på stua, helt uten problemer. Men vi endte altså opp med at mannen min bar den hunden på 38 kilo, fordi vi visste at han egentlig vil sove i samme rom, fordi det er han vant til......hva gjør man ikke for sine hunder, sukk! Så altså, hvis du har en hund på 5 kilo, hvorfor gjøre det til et problem? Du bærer, så enkelt er det. Også er du glad for at du ikke har verre problemer Hos oss er trapp det eneste problemet vi har med han. Han vil ikke ha noe med trapper å gjøre, og nekter lenger enn vi gidder.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #6 Skrevet 29. april 2014 så bra av mannen din da at han bærte den store og tunge hunden. godt hjerte til hunden. er fint å høre hehe. nå har jeg ikke sagt at det er mitt største problem i verden. og du skriver "vær glad du ikke har større problemer". men hva vet vell du om det? dette er et av de små problemene med hunden min. det er noen ting jeg som hundeeier ikke kan fikse opp i. sykdom blant annet. men dette er en ting jeg kan fikse opp i selv, og jeg spurte bare om noen hadde noen gode råd til hvordan jeg kunne fikse dette. det er jo litt tungvint å måtte bære hunden ned en trapp, om en eks skal legge seg, og har en bunke med klær en må ta med ned samtidig, da hadde det jo vært greit om hunden kunne løpt ned den trappa selv. istede for at jeg måtte gått to turer. men ikke missforstå meg. jeg gjør det. men hadde jo vært greit å funnet noen triks å kunne brukt. dette var vell forsåvidt et stort problem, da jeg hoppet på krykker en stund. og hadde problemer nok med å komme meg ned trappa selv. og jeg hadde ikke mulighet til å få med hunden samtidig. krykker, og store smerter. og bære en hund ned trappa. det sier seg jo selv at er et stort problem. TS Anonymous poster hash: 52fdc...b80
Majott Skrevet 29. april 2014 #7 Skrevet 29. april 2014 så bra av mannen din da at han bærte den store og tunge hunden. godt hjerte til hunden. er fint å høre hehe. nå har jeg ikke sagt at det er mitt største problem i verden. og du skriver "vær glad du ikke har større problemer". men hva vet vell du om det? dette er et av de små problemene med hunden min. det er noen ting jeg som hundeeier ikke kan fikse opp i. sykdom blant annet. men dette er en ting jeg kan fikse opp i selv, og jeg spurte bare om noen hadde noen gode råd til hvordan jeg kunne fikse dette. det er jo litt tungvint å måtte bære hunden ned en trapp, om en eks skal legge seg, og har en bunke med klær en må ta med ned samtidig, da hadde det jo vært greit om hunden kunne løpt ned den trappa selv. istede for at jeg måtte gått to turer. men ikke missforstå meg. jeg gjør det. men hadde jo vært greit å funnet noen triks å kunne brukt. dette var vell forsåvidt et stort problem, da jeg hoppet på krykker en stund. og hadde problemer nok med å komme meg ned trappa selv. og jeg hadde ikke mulighet til å få med hunden samtidig. krykker, og store smerter. og bære en hund ned trappa. det sier seg jo selv at er et stort problem. TS Anonymous poster hash: 52fdc...b80 Ok, jeg ser at en kan ha større problemer med hunder enn dette, og jeg har hatt langt større problemer før også. Det er kanskje derfor jeg ser dette med trapp som noe jeg kan le av, selv om han er så stor og han må bæres Det er det eneste problemet med han, og det er jeg veldig glad for Jeg selv er veldig glad for å ikke ha større problemer, ettersom jeg har hatt det før, og det smitter sikkert over på det jeg sier NÅ bruker du ikke krykker, og dermed er dette et mindre problem for deg enn det var før. Hunden er 5 kilo, du bør se det i forhold til 38 kilo som må bæres, og vit at du ikke er alene om det
Chia Skrevet 29. april 2014 #8 Skrevet 29. april 2014 Dere som har hunder som ikke vil gå trapper, er dere sikre på at hundene deres ikke har vondt noe sted? hofter, rygg feks? har hundene alltid vært redd for trapper, eller er dette noe som har kommet nå plutselig?
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #9 Skrevet 29. april 2014 Øv på trappermed en godbit på hvert trinn og en klikker. Så lærer hunden at det er noepositivt med trapper. Men ingen tvang. Ett og ett trinn om gangen når hunden erkomfortabel med å gå opp på neste trinnet og finne snopet du har lagt der. Nedover kan man gjøre det samme. Man kan også trille en ballnedoverog la hunden få lyst å hent/ følge etterog gi snop nederst. Øving er cluet. Øving,masse positiv oppmerksomhet og ikke noe stress med "å klare det". Hvis en hund vegrer seg han det skyldes smerter i hofteledd og/eller rygg. Da kan man behøve at en vetrinær ser om det er tilfellet.
Tøytigern Skrevet 29. april 2014 #10 Skrevet 29. april 2014 Med godbit på hvert trinn menes altså et trinn og øve på dette en stund, før man prøver to, osv.
Majott Skrevet 29. april 2014 #11 Skrevet 29. april 2014 (endret) Dere som har hunder som ikke vil gå trapper, er dere sikre på at hundene deres ikke har vondt noe sted? hofter, rygg feks? har hundene alltid vært redd for trapper, eller er dette noe som har kommet nå plutselig? Ja, min hund er sjekket opp og ned, og han vil ikke ha noe med trapper å gjøre. Han går trapper om han blir tilvendt over tid, men det er ikke alltid tid nok. Endret 29. april 2014 av Majott
AnonymBruker Skrevet 29. april 2014 #12 Skrevet 29. april 2014 ja. jeg skjønner hva du mener. og neida. det er ingen problem. bare gjør livet bittelitt lettere for meg. altså. får jeg hun aldri til å gå trappar. så er ikke det noe problem. absolutt ikke. gjør bare livet ørlitte lettere for min del det er nok ikke hofte/rygg som er problemet her heller. dette har vært så lenge jeg har hatt hun. og virker å ha vært hele hennes liv. hun hopper heller ikke opp i sofaen eller noe slikt. og hun går jo steintrappa her ute. så jeg trur heller at hun synes det er litt skummelt med trapper som er åpne mellom trinna, samt treet i trappene inne. som var nevnt tidligere. skal prøve det med godbitene. var ikke dumt forslag. takk takk TS Anonymous poster hash: 52fdc...b80
Timza Skrevet 29. april 2014 #13 Skrevet 29. april 2014 Vi har bare satt en godbit på hver trappetrinn, og vips var bikkja kommet seg opp eller ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå