Gjest Jon Are Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Jeg har vært flink å holdt meg til en nokså moderat, men samtidig planlagt lavkarbo kosthold med gode resultater. Men så var jeg på Rema og så en pose nypoteter. Der stod det 60 kcal pr 100 gram. Det vil si at jeg kan ta 100 g poteter innimellom og fortsatt ligge i kaloriunderskudd (må ned litt til) Hvorfor er det så farlig med poteter? Vil dette spolerer min diett helt selv om jeg fortsatt ligger i kcal underskudd? Andre som benytter seg av nypotet i moderat lavkarbo kosthold? Med hilsen fra Jon Are
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Jeg har vært flink å holdt meg til en nokså moderat, men samtidig planlagt lavkarbo kosthold med gode resultater. Men så var jeg på Rema og så en pose nypoteter. Der stod det 60 kcal pr 100 gram. Det vil si at jeg kan ta 100 g poteter innimellom og fortsatt ligge i kaloriunderskudd (må ned litt til) Hvorfor er det så farlig med poteter? Vil dette spolerer min diett helt selv om jeg fortsatt ligger i kcal underskudd? Andre som benytter seg av nypotet i moderat lavkarbo kosthold? Med hilsen fra Jon Are Jeg er litt usikker på om du spør om kalorier eller gram karbohydrater, men svaret er ja på begge deler. Du kan spise 100 g nypotet, og fremdeles ligge i kaloriunderskudd, og du kan spise 100 g nypotet og fremdeles ligge under grensen din for inntak av karbohydrater. Du må bare tilpasse maten resten av dagen slik at du kan spise potetene uten å overskride grensene dine. Anonymous poster hash: 28ed9...9cc 2
Pringle Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 (endret) Som AB sa, og poteten har en del kalorier fordi den inneholder stivelse, men den inneholder også vitaminer, mineraler og fiber. Og den smaker godt. Dvs det er mat. Ikke vær redd for mat. Angående porsjonskontroll: Dette bestemmer du selv, men jeg pleier å spise 200-250 gram potet til en middag. Jeg er kvinne og 161 cm høy, og jeg lever også lett karboredusert, så jeg antar at du vil kunne spise enda litt mer enn det jeg gjør uten noen problemer. Endret 23. april 2014 av Pringle
Supraspinatus Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Poteten var ute i kulden i forhold til paleo eller steinalderkosthold før, men er nå inne igjen i varmen. Stivelserike rotfrukter er bra mat, men dersom en sliter med å gå ned i vekt eller om man skal følge et ketogent kosthold(, eller en relativt streng karbohydratrestriksjon), så må man være bevisst på mengden rotfrukter. Om man ikke sliter med det så kan potet godt inngå som en del av kostholdet. Dog ikke som eneste grønnsak. (Slik som mange faktisk spiser/spiste). 1
Pringle Skrevet 23. april 2014 #6 Skrevet 23. april 2014 Søtpotet er også supert Åh, ja! Jeg har nettopp spist kyllinglår med erter og søtpotetmos med litt finhakket rød chili.
Gjest Runforit Skrevet 23. april 2014 #7 Skrevet 23. april 2014 Åh, ja! Jeg har nettopp spist kyllinglår med erter og søtpotetmos med litt finhakket rød chili. Prøvd søtpotet fries? Nommenommenom 1
Supraspinatus Skrevet 23. april 2014 #8 Skrevet 23. april 2014 Søtpotet er også supert Jepp, men næringsmessig (energi+karbo-innhold) er søtpotet og vanlig potet omtrent identisk. ca 80kcal/100g ~15g karbo. Kanskje noe mer karotenoider i søtpoteten. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 Skulle ønske jeg likte søtpotet, men jeg synes det smaker helt forferdelig. Har blitt servert det i alle mulige former men brekker meg fortsatt Anonymous poster hash: e824d...fca
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 Hmm... Er det forskjell på nypoteter og andre poteter? Siden TS spør konkret om nypoteter...Anonymous poster hash: 2deee...011
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Prøvd søtpotet fries? Nommenommenom smaker det ikke søtt? Har du en oppskrift du vil dele? Anonymous poster hash: ac58c...8a6
Gjest Runforit Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 (endret) smaker det ikke søtt? Har du en oppskrift du vil dele? Anonymous poster hash: ac58c...8a6 Jeg skjærer den opp i pommes striper. Så tar jeg å dypper hver bit i eggehvite så de blir litt mer crunchy. Så har jeg dem på en oljesmurt plate og har litt oppå dem også. Fyrer på med litt salt og pepper. Steker dem 30 min på 180 grader(snur på dem etter 15 min) Lager sukkerfri ketchup med litt sukrin gold, tomatpure og vann. Smaker himmelsk Lager saftige karbonadeburgere til Endret 24. april 2014 av Runforit 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå