Gjest Fraggel Skrevet 9. juni 2004 #1 Skrevet 9. juni 2004 OK, et banalt spørsmål fra meg: ER det virkelig nødvendig å bruke et spesielt vaskemiddel for hvitt tøy, og et annet for farget tøy? Eller er det et skapt behov fra produsentene? Det har jo også kommet en variant for svart tøy nå ... Særlig ...
Arkana Skrevet 9. juni 2004 #2 Skrevet 9. juni 2004 Vaskemiddel for hvitt tøy inneholder litt blekemiddel, mens vaskemiddel for farget tøy ikke gjør og heller inneholder noe som bevarer fargene. Vaskemiddel for svart tøy ser jeg derimot ikke noe behov for, jeg vasker svart og mørke farger sammen og synes Omo Color fint holder på både den svarte, blå, grønne og de andre fargene.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2004 #3 Skrevet 9. juni 2004 Det er blekemidler i vaskemiddel for hvitt tøy, så det er nok en forskjell. Hvitt tøy blir misfarget av kulørvask. Du må for all del ikke bruke blenda hvitt når du vasket fargede klær. Når det er sagt, vi bruker bare omo color. Men har ikke så mange hvite klær heller..
Gjest Myumi Skrevet 9. juni 2004 #4 Skrevet 9. juni 2004 OK, et banalt spørsmål fra meg: ER det virkelig nødvendig å bruke et spesielt vaskemiddel for hvitt tøy, og et annet for farget tøy? Hvis du ikke vil at klærne dine med farger skal bli blasse så må du bruke feks. Omo Color. Har da vasket såpass mye tøy i mitt liv at jeg vet at dette ikke er noe reklamejippo.
Gjest Fraggel Skrevet 9. juni 2004 #5 Skrevet 9. juni 2004 Ok da. :oops: Jeg har endel hvitt tøy, så det er jo greit om det er blekemiddel i vasken. Jeg vurderte om jeg skulle bruke vaskemiddel for farget på alt tøy, men jeg fortsetter vel som jeg alltid har gjort. Begynte bare å lure litt her i dag, og slengte ut et spørsmål. Hehe. Nei, jeg kommer ikke til å kjøpe vaskemiddel for svart tøy ...
Arkana Skrevet 9. juni 2004 #6 Skrevet 9. juni 2004 Du må for all del ikke bruke blenda hvitt når du vasket fargede klær. Jeg ville ikke brukt Blenda hvitt på hvitt tøy heller, synes det gjør klærne litt gråaktige i fargen. Omo Ultra er det eneste som etter min mening holder hvitt tøy hvitt.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2004 #7 Skrevet 9. juni 2004 Jeg ville ikke brukt Blenda hvitt på hvitt tøy heller, synes det gjør klærne litt gråaktige i fargen. Omo Ultra er det eneste som etter min mening holder hvitt tøy hvitt. Okey, det kan stemme.. Liker uansett lukten til Omo bedre enn Blenda.
Gjest Lizbet Skrevet 9. juni 2004 #8 Skrevet 9. juni 2004 Hvordan er disse billigmerkene - er det noen av dere som har prøvd disse?? Prøvde et i oppvaskmaskinen og det ble ikke bra, så derfor har jeg ikke tort på tøyet. Har dere noen erfaringer med det?
Gjest Elenath Skrevet 9. juni 2004 #9 Skrevet 9. juni 2004 Jeg bruker fra Rimco. Helt Ok synes jeg. Både til oppvask og til klærne mine.
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2004 #10 Skrevet 9. juni 2004 Her i huset bruker vi bare omo color (tabletter).... og de funker bra den for oss Clea
Fakse Skrevet 9. juni 2004 #11 Skrevet 9. juni 2004 Jeg skjønner ikke helt problemet. Man bruker jo ikke mer vaskemiddel selv om man har eget vaskemiddel til hvite og eventuelt fargede klær i tillet til vanlig omo color. Om man bare har en type kjøper man jo bare litt oftere av den enn man gjør om man har et par andre typer også. Jeg har biotex til håndvask, milo til ull, blenda hvit til hvitt tøy og omo color til farget og sort tøy.
Jellyfish Skrevet 9. juni 2004 #12 Skrevet 9. juni 2004 Bruker en til hver type, og har i hvertfall ikke problemer med at fargene falmer. Kunne ønsket meg mer blekemiddel i vaskemiddelet for hvitt tøy.
Gjest Ethereal Skrevet 9. juni 2004 #13 Skrevet 9. juni 2004 Jeg ville ikke brukt Blenda hvitt på hvitt tøy heller, synes det gjør klærne litt gråaktige i fargen. Omo Ultra er det eneste som etter min mening holder hvitt tøy hvitt. Oops, jeg har akkurat kjøpt en stor pakning Blenda Hvitt.... :-? :cry:
Fakse Skrevet 9. juni 2004 #14 Skrevet 9. juni 2004 Jeg ville ikke brukt Blenda hvitt på hvitt tøy heller' date=' synes det gjør klærne litt gråaktige i fargen. Omo Ultra er det eneste som etter min mening holder hvitt tøy hvitt.[/quote'] Det kan være to årsaker til at klær blir grå. Det ene er at du vasker sammen med ting som ikke er helt hvite (lyse klær avgir også farge, det vises bare ikke så lett med en gang), eller har armer eller annen dekor som ikke er hvit. Det andre er at klærne er syntetiske. Naturfiber blekes av blekemiddel i vaskemiddelet, og forblir derfor hvite siden de er hvite i utgangspunktet. Syntetiske klær er "farget" hvite, når man vasker dem med noe som inneholder blekemiddel "blekes" den hvite fargen på dem, og det skinner igjennom den orginale fargen som da er litt sånn gusje-farge. Det er derfor bare hvite klær av naturstoffer (hovedsaklig bomull) som bør vaskes med blenda.
Arkana Skrevet 9. juni 2004 #15 Skrevet 9. juni 2004 Desto større grunn til å bruke Omo, jeg gidder ikke skille hvite og lyse farger, og det hvite holdes hvitt når jeg bruker Omo selv om jeg har andre lyse farger med i vasken.
Edie Skrevet 9. juni 2004 #16 Skrevet 9. juni 2004 Og jeg tåler ikke annet enn Neutral, så jeg får ikke nytt godt av evt. andre gode merker.... :-? Men bruker Neutral til hvitt tøy og til kulørt tøy. Synes de funker fint jeg da, men har som sagt lite sammenlikningsgrunnlag.
Arkana Skrevet 9. juni 2004 #17 Skrevet 9. juni 2004 Og jeg tåler ikke annet enn Neutral, så jeg får ikke nytt godt av evt. andre gode merker.... :-? Jeg kom til å tenke på noe når du skrev at du bare tåler Neutral. Under streiken gikk vi tom for tøymykner og det eneste de hadde var Comfort Sensitive. Jeg ville egentlig ikke ha den da jeg synes slike sensitive vaskemidler lukter så lite og dermed lukter tøyet litt rart, men tøymykner måtte vi jo ha. Og da jeg kom hjem og åpnet flasken så slo en sterk parfymelukt mot meg, sterkere enn noen av de "vanlige" tøymyknerne vi har kjøpt. Jeg kan ikke begripe at dette skal selges som sensitive! Men jeg så at Comfort Sensitive ikke var anbefalt av astma- og allergiforbundet (slik Neutral er) og jeg skjønner virkelig hvorfor. De burde endre det misvisende navnet (men den lukter nå ganske godt da).
Gjest Poirot Skrevet 10. juni 2004 #18 Skrevet 10. juni 2004 Har kun 1 vaskemiddel, i tillegg til Milo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå