Gå til innhold

Tilbake til "god form"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca 2 år siden så bestemte jeg meg for å gå ned i vekt, da jeg hadde lagt på meg litt grunnet sykdom.

Jeg leste meg opp på kosthold, og istedenfor å sulte meg så begynte jeg å trene og spise sunt. Jeg gikk ned masse, samtidig som jeg koste meg med trening, og kunne unne meg noe en gang iblandt. Dette funket kjempebra for meg, jeg var i god form, og fikk masse endorfiner og god selvfølelse når jeg kom på trening.

Typisk kosthold for meg den gangen kunne være:

Frokost: Havregryn + kaffe

Lunsj etter trening: omelett med skinke og grønnsaker + knekkebrød

Middag: laks med grønnsaker, stekt sopp og løk

Kvelds: Knekkebrød med kyllingpålegg

Jeg hadde også frukt og knekkebrød med kyllingpålegg som mellommåltider når jeg ble sulten.

Etter dette ble jeg jeg ekstremt deprimert, fikk en kreftsyk mor, en syk far, og en syk søster i rullestol, så jeg datt helt ut og la masse på meg. Har aldri hatt en så stor vektøkning tidligere, så denne gangen var det ganske alvorlig. La på meg sikkert 10 kg.

Jeg og samboeren min påvirket ikke hverandre så bra heller (han er veldig overvektig). Nå prøver jeg å få oss til å spise sunnere, og det har funket forsåvidt bra.

Spiser noenlunde det samme som sist gang jeg var på diett, men til middag blir det mer poteter og jeg trenger mer styrke enn cardio. Har også smoothier til frokost med havregyn og noen ganger juice.

Vet ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt? Har blitt litt strammere, men lurer på om styrketreningen gjør meg litt "større"? Har anlegg for å bli ganske muskuløs genetisk sett, så vet ikke om det er derfor eller om jeg skal kutte ut poteter og ananasjuice i smoothiene feks? Vet bare ikke hva jeg evt kan erstatte det med :(

Spiser også litt usunne ting litt oftere enn sist, da jeg tror det er bedre for meg enn å få et helt fanatisk syn på det og nekte meg selv det, slik at jeg går på en smell som sist.

Jeg er ganske streng med meg selv også, for jeg sammenligner meg alltid med sist gang jeg gikk ned i vekt, passer ikke de samme buksene osv :(

Beklager langt innlegg, håper noen harnoen tips :(

Anonymous poster hash: a624d...52a
Videoannonse
Annonse
Gjest bustyvel
Skrevet

Spiser også litt usunne ting litt oftere enn sist, da jeg tror det er bedre for meg enn å få et helt fanatisk syn på det og nekte meg selv det, slik at jeg går på en smell som sist.

Jeg er ganske streng med meg selv også, for jeg sammenligner meg alltid med sist gang jeg gikk ned i vekt, passer ikke de samme buksene osv :(

Anonymous poster hash: a624d...52a

Dette. Du skal for det første ikke sammenligne deg med "sist gang". Lev nå, og tenk på så flink du er som føler deg strammere. For det andre går spinninga opp i vinninga om du spiser for mye usunt. Man skal kose seg, men skal man ned i vekt må kosen begrenses.

Men "må" du ned i vekt da, om du føler du har et bra kosthold, trener jevnlig og føler deg strammere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette. Du skal for det første ikke sammenligne deg med "sist gang". Lev nå, og tenk på så flink du er som føler deg strammere. For det andre går spinninga opp i vinninga om du spiser for mye usunt. Man skal kose seg, men skal man ned i vekt må kosen begrenses.

Men "må" du ned i vekt da, om du føler du har et bra kosthold, trener jevnlig og føler deg strammere?

Takk for svar!

Har prøvd å begrense, men må tydeligvis begrense enda mer :( Ja, fordi jeg er fremdeles stor, slv om jeg har blitt litt strammere, i og med at jeg gikk opp mye. Vil jo tilbake til "meg selv", og dette er jo ikke meg til vanlig.

En del smoothier som jeg lager har juice som ingrediens, noen som vet hva man kan bytte dette ut med for mer smak?

Anonymous poster hash: e34c3...e5f

AnonymBruker
Skrevet

Spiser også litt usunne ting litt oftere enn sist

Dette er jo ganske uspesifikt. Det kan være alt fra en gang annen hver uke til tre ganger i uka. Jeg tror det er mye viktigere å være bevisst enn streng. Jeg er slank og overhodet ikke streng med meg selv, men jeg er veldig bevisst på hva jeg får i meg, at det jeg spiser gir optimalt med energi og næring. Jeg tror at hvis du klarer å fortsette med jevn trening, normalt sunt kosthold og begrensede utskeielser (f.eks. lørdager) så skal du klare deg fint. :)

Anonymous poster hash: a6732...01b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å unngå juice i seg selv, men du trenger jo ikke så store mengder. Jeg lager smoothie med yoghurt naturell/Biola, litt juice og frosne bær. De frosne bærene får tint litt (også fordi blenderen min er litt dårlig..), og da trenger jeg ikke så mye juice.

Anonymous poster hash: a6732...01b
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Har prøvd å begrense, men må tydeligvis begrense enda mer :( Ja, fordi jeg er fremdeles stor, slv om jeg har blitt litt strammere, i og med at jeg gikk opp mye. Vil jo tilbake til "meg selv", og dette er jo ikke meg til vanlig.

En del smoothier som jeg lager har juice som ingrediens, noen som vet hva man kan bytte dette ut med for mer smak?

Anonymous poster hash: e34c3...e5f

Et rått egg.

Anonymous poster hash: 659b3...eb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...