Pene sko... Skrevet 25. april 2014 #21 Skrevet 25. april 2014 Det var da enda godt. Knivstikke mobbere i skolegården har selvsagt ikke noe med nødverge å gjøre. Det bør finnes bedre eksempler enn dette skal jeg bli overbevist. Jeg har ikke lest så altfor mange dommer angående selvforsvar. Den jeg nevnte vagt tror jeg har kjælenavn "mobbedom 3".
Gjest Peanut Skrevet 25. april 2014 #22 Skrevet 25. april 2014 Har man lov til å gå med kniv på gaten egentlig? Vet man ikke har lov til å ha den på seg, men hvis man har den i veska eller rumpetasken.Ifølge den linken her, og slik jeg skjønner den, betyr det at man ikke kan ha med kniv uansett, med mindre det er i forbindelse med noe. § 352 a: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-3#%C2%A7352a Jeg har en liten Spyderco foldekniv med et sylskarpt knivblad på ca. 4 cm. Problemet med å gå med kniv i vesken er at sjansen for at man får opp kniven hvis man blir overfalt er vel ikke akkurat veldig høy, samt at hvis man hadde blitt stoppet av politiet så hadde man vel hatt litt forklaringsproblemer ettersom det da ikke er lov til å gå med kniv. O_o
kråkefjas Skrevet 25. april 2014 #23 Skrevet 25. april 2014 Ifølge den linken her, og slik jeg skjønner den, betyr det at man ikke kan ha med kniv uansett, med mindre det er i forbindelse med noe. § 352 a: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-3#%C2%A7352a Jeg har en liten Spyderco foldekniv med et sylskarpt knivblad på ca. 4 cm. Problemet med å gå med kniv i vesken er at sjansen for at man får opp kniven hvis man blir overfalt er vel ikke akkurat veldig høy, samt at hvis man hadde blitt stoppet av politiet så hadde man vel hatt litt forklaringsproblemer ettersom det da ikke er lov til å gå med kniv. O_o De kan ikke ransake veska di sånn helt uten videre, da. Så du er nok trygg.
Pene sko... Skrevet 25. april 2014 #24 Skrevet 25. april 2014 (endret) Nå bladde jeg fort gjennom noen gamle domsamlinger jeg hadde i hyllen + en gammel manuduksjon i strafferett. Mobbedommen var den eneste jeg fant nå fortløpende utenom såkalte "plakatdommen" rt. 1936 s. 740 og en dom angående nødverge mot isbjørnangrep med utvidet tolkning av "rettstridig", rt. 1988 s. 928. Men disse er noe annet. RT. 1996 s. 141 "mobbedommen". Her har jeg skrevet i margen "streng tolkning". Her endte det visstnok med drap på en skole i Skedsmo. Endret 25. april 2014 av Pene sko...
Amarinda Skrevet 25. april 2014 #25 Skrevet 25. april 2014 Ifølge den linken her, og slik jeg skjønner den, betyr det at man ikke kan ha med kniv uansett, med mindre det er i forbindelse med noe. § 352 a: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-3#%C2%A7352a Jeg har en liten Spyderco foldekniv med et sylskarpt knivblad på ca. 4 cm. Problemet med å gå med kniv i vesken er at sjansen for at man får opp kniven hvis man blir overfalt er vel ikke akkurat veldig høy, samt at hvis man hadde blitt stoppet av politiet så hadde man vel hatt litt forklaringsproblemer ettersom det da ikke er lov til å gå med kniv. O_o Får håpe du husker å ta den ut før du setter deg på et fly da..
Gjest Peanut Skrevet 25. april 2014 #26 Skrevet 25. april 2014 De kan ikke ransake veska di sånn helt uten videre, da. Så du er nok trygg. Joda, men så er det vel litt med den der følelsen og da. <_<
Gjest Peanut Skrevet 25. april 2014 #27 Skrevet 25. april 2014 Får håpe du husker å ta den ut før du setter deg på et fly da.. Jeg går aldri med kniv. <_<
Amarinda Skrevet 25. april 2014 #28 Skrevet 25. april 2014 Jeg går aldri med kniv. <_< Sorry, my bad. Leste det som at du hadde foldekniven din i veska til vanlig
Gjest Imaginary Skrevet 25. april 2014 #29 Skrevet 25. april 2014 Ifølge den linken her, og slik jeg skjønner den, betyr det at man ikke kan ha med kniv uansett, med mindre det er i forbindelse med noe. § 352 a: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-3#%C2%A7352a Jeg har en liten Spyderco foldekniv med et sylskarpt knivblad på ca. 4 cm. Problemet med å gå med kniv i vesken er at sjansen for at man får opp kniven hvis man blir overfalt er vel ikke akkurat veldig høy, samt at hvis man hadde blitt stoppet av politiet så hadde man vel hatt litt forklaringsproblemer ettersom det da ikke er lov til å gå med kniv. O_o Ja, er vel noe sånt. Hva med saks da? Er jo ikke kniv, og er lett å forklare seg med dersom det skulle være nødvendig, men stikker greit om man rekker å få den fram. En neglesaks f.eks. De er jo skarpe. Hvis man har bladet mellom fingrene slik man har med nøkler og får inn et slag må jo det være rimelig smertefullt.
kråkefjas Skrevet 25. april 2014 #30 Skrevet 25. april 2014 Får håpe du husker å ta den ut før du setter deg på et fly da.. Det er lov å ha med kniv med blad opptil 6cm i håndbagasjen, så det hadde gått fint.
Gjest Peanut Skrevet 25. april 2014 #31 Skrevet 25. april 2014 Hva med saks da? Er jo ikke kniv, og er lett å forklare seg med dersom det skulle være nødvendig, men stikker greit om man rekker å få den fram. En neglesaks f.eks. De er jo skarpe. Hvis man har bladet mellom fingrene slik man har med nøkler og får inn et slag må jo det være rimelig smertefullt.Jeg pleier selv å ha en neglefil av stål med meg. Den har en spiss ende. Regner og med at en saks går an. :3 Det er lov å ha med kniv med blad opptil 6cm i håndbagasjen, så det hadde gått fint.Det er egentlig litt rart. Moren min ble en gang stoppet på flyplass i Berlin fordi hun hadde en liten neglesaks (under 6 cm) med seg i håndbagasjen. Hun tok med seg samme neglesaks fra Oslo (gikk helt greit), men fikk altså ikke den med seg hjem igjen. O_o
kråkefjas Skrevet 25. april 2014 #32 Skrevet 25. april 2014 (endret) Jeg pleier selv å ha en neglefil av stål med meg. Den har en spiss ende. Regner og med at en saks går an. :3 Det er egentlig litt rart. Moren min ble en gang stoppet på flyplass i Berlin fordi hun hadde en liten neglesaks (under 6 cm) med seg i håndbagasjen. Hun tok med seg samme neglesaks fra Oslo (gikk helt greit), men fikk altså ikke den med seg hjem igjen. O_o Flyplassvektere er mennesker de og, så reglementet vil aldri bli fulgt 100% konsekvent. 6cm gjelder for alle skarpe, knivlignende gjenstander. Endret 25. april 2014 av kråkefjas
MissPierce Skrevet 25. april 2014 #33 Skrevet 25. april 2014 Hadde jeg blitt overfalt av en sånn psykopat, hadde det siste jeg tenkte på vært om jeg hadde skadet den lille dritten for mye... 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #34 Skrevet 25. april 2014 Har du noen eksempler? Her snakker vi ikke om å grisebanke noen som stirrer skjevt på dama di. Klarte ikke å finne de nå, men er nyhetssaker som har dukket opp her på KG. Feks var det noen menn som hadde forsvart en som ble angrepet, og da hadde de som forsvarte han blitt straffet, ikke den opprinnelige voldsmannen. Anonymous poster hash: c9ab3...9d7
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #35 Skrevet 25. april 2014 Men assa, i stedet for å "glippe" kniven så den stikker ham i armen er det da mye bedre å "glippe den" så den kapper av kuken hans ved roten. Det er vanskelig i øyeblikket. Alt man tenker er drep drep, overlev. Selvsagt ikke. Du kan slippe unna med mye også, da nødvergeparagrafen tar høyde for at du ikke utfører uskadigegjørelsen med kirurgisk presisjon og tanke. Det kan også skje med presisjon, men en kniv rammer alltid med en viss form for presisjon, hvis ikke kunne man blitt stukket av en veps. En som blir voldtatt har lov å ta til våpen. Jeg har gjort det selv, men jeg verken drepte eller kappet ballene av han. Jeg ringte 112 og 113 og sykehuset satte politiet i samband og da hørte begge hva jeg sa. Jeg var i sjokk, men ble satt i arresten. Voldtektsmannen måtte på sykehus og sy noen sting. Han anmeldte meg ikke og jeg anmeldte ikke han. Hvorfor ikke har jeg tenkt, men det var en sjokkerende opplevelse for oss begge. Har ikke møtt han på mange år, og har ikke behov for å møte han. Ingen har klandret meg for å handle med kniv, men jeg har bebreidet meg selv, verst var det like etterpå, men det er noe som følger med og som jeg ikke har tilgitt meg selv for. Selv om mange har sagt det samme, det gjelder også menn som kjente han, at de forstår hva jeg gjorde og at jeg handlet i nødverge og affekt. Ingen kan vite hvordan reaksjonen blir ved en voldtekt. Om man blir arrestert etterpå hvis man har brukt kniv, samme hvemsin kniv det er, ja selvsagt. Anonymous poster hash: ac4bf...dc9
Gjest meh Skrevet 26. april 2014 #36 Skrevet 26. april 2014 De kan ikke ransake veska di sånn helt uten videre, da. Så du er nok trygg. politiet har ransaket tilfeldige ved belastede områder flere ganger tidligere.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #37 Skrevet 26. april 2014 Nå bladde jeg fort gjennom noen gamle domsamlinger jeg hadde i hyllen + en gammel manuduksjon i strafferett. Mobbedommen var den eneste jeg fant nå fortløpende utenom såkalte "plakatdommen" rt. 1936 s. 740 og en dom angående nødverge mot isbjørnangrep med utvidet tolkning av "rettstridig", rt. 1988 s. 928. Men disse er noe annet. RT. 1996 s. 141 "mobbedommen". Her har jeg skrevet i margen "streng tolkning". Her endte det visstnok med drap på en skole i Skedsmo. Er det mange år siden den mobbesaken? Husker jeg så en kortfilm/serie bassert på en sann historie på Midt i Smørøyet for sikkert 15 år siden om akkurat det der. Anonymous poster hash: 38df8...59f
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #38 Skrevet 26. april 2014 Ja, er vel noe sånt. Hva med saks da? Er jo ikke kniv, og er lett å forklare seg med dersom det skulle være nødvendig, men stikker greit om man rekker å få den fram. En neglesaks f.eks. De er jo skarpe. Hvis man har bladet mellom fingrene slik man har med nøkler og får inn et slag må jo det være rimelig smertefullt. Menn burde begynne å gå med skrutrekker i lomma. Så hvis en kvinne klapser til han eller prøver å sparke han i ballene så er det bare å begynne å stikke i vei i selvforsvar. Og skrutrekkeren er det jo lett å forklare hvis det skulle bli nødvendig. Anonymous poster hash: 2cd21...31f
Gjest Imaginary Skrevet 26. april 2014 #39 Skrevet 26. april 2014 Menn burde begynne å gå med skrutrekker i lomma. Så hvis en kvinne klapser til han eller prøver å sparke han i ballene så er det bare å begynne å stikke i vei i selvforsvar. Og skrutrekkeren er det jo lett å forklare hvis det skulle bli nødvendig. Anonymous poster hash: 2cd21...31f Om en dame overfaller deg er det fritt frem for å uskadeliggjøre henne på den måten du kan, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå