Gå til innhold

Er det greit å bruke hakekors når man ikke er nazist?

Gjest Imaginary

Anbefalte innlegg

Gjest Imaginary

Jeg møtte en hippiedame i dag som gikk med et svært hakekors rundt halsen. Jeg spurte om hun var en nazist, og da svarte hun at hun var spirituelsk og at hun blant annet lot seg inspirere av hinduismen, og der er visstnok hakekorset et symbol på godhet eller noe.

Hun ville altså få frem at hun er en veldig snill og god person.

Men jeg tror ikke folk flest skjønte det helt, og folk nå til dags er altfor reserverte til å bare spørre. Det var mye bedre på 1780-tallet, da pratet alle med alle!

Iallefall fikk hun en del rare blikk og folk hvisket om henne og pekte, og det er jo ganske stygt gjort. Hun mente det jo ikke vondt, og hun var iallefall ikke en nazist. Hun brukte også den indianske versjonen (altså at korset er rett opp og ned, ikke vippet til siden som nazitegnet, og så er det vendt andre veien) men heller ikke dette forstod Ola Nordmann.

Uansett. Er det greit å gå med hakekors? Det er jo sikkert greit i India og sånt, for der er det jo tradisjon og de fleste vet hva det dreier seg om, i tillegg er det ganske langt unna Hitlerland, men er det greit i Norge og den øvrige vestlige verden? Er det på tide å ta tilbake hakekorset som det symbolet for godhet det egentlig er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke et hakekors, det er et solkors

Anonymous poster hash: 40fb2...a4a

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Ok, dere skjønte hva jeg mente.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge kortset henger som et solkors og ikke "hakekors". Virker som noen folk ikke har lest godt nok historie og derav møter man på slike fordommer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, og det vet hun sikkert selv også. Hun bare gleder seg til å forklare bekymrede fremmede om den "egentlige betydningen", sikkert for å få litt oppmerksomhet.

Jeg kjenner ordentlige hunduer, og de bruker kun symbolet under en viss feiring og ikke ellers.

Anonymous poster hash: a6dfd...65f
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feil. Solkors øverst i gul-rødt, det andre... ja.

aamot-under-solkors-og-hakekors-av-norbe

Anonymous poster hash: 9efc4...c5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg vet ikke om jeg ville valgt å stå i bresjen i kampen om å ta tilbake hakekorset. Siden jeg har familie og en jobb og slikt jeg er glad i.

Jeg tror folk flest (??) vet at hakekorset egentlig er et urgammel symbol for noe godt (balanse eller generøsitet eller fred eller whatnot), men Ola Normann (meg inkl.) tenker først og fremst på nazisme når de ser et så utrolig sterkt symbol. Jeg blir selv fysisk uvel når jeg ser det (live, ikke på bilder), selv om jeg også vet at det egentlig er et dødsgammelt hinduistisk symbol for ett-eller-anna.

Endret av Alice123
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, dere skjønte hva jeg mente.

Ja, og derfor sier jeg at det egentlig ikke er negativt. Problemet er at det er en sjokkeffekt å se korset som nazistene stjal, og jeg tror ikke det vil bli noe annet enn sosialt selvmord å bære det, de nærmeste 80-100 år fremover i tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Nei, og det vet hun sikkert selv også. Hun bare gleder seg til å forklare bekymrede fremmede om den "egentlige betydningen", sikkert for å få litt oppmerksomhet.

Jeg kjenner ordentlige hunduer, og de bruker kun symbolet under en viss feiring og ikke ellers.

Hun ble ikke så glad når jeg gikk bort og spurte om hun var en nazist, da. Faktisk ble hun litt sur, før hun forklarte det.

Men korset hennes var vippet til siden sånn som nazikorset, tror jeg.

Hun så ganske jødisk ut, da. Nesten litt amish.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en hippiedame i dag som gikk med et svært hakekors rundt halsen. Jeg spurte om hun var en nazist, og da svarte hun at hun var spirituelsk og at hun blant annet lot seg inspirere av hinduismen, og der er visstnok hakekorset et symbol på godhet eller noe.

Men jeg tror ikke folk flest skjønte det helt, og folk nå til dags er altfor reserverte til å bare spørre. Det var mye bedre på 1780-tallet, da pratet alle med alle!

Iallefall fikk hun en del rare blikk og folk hvisket om henne og pekte, og det er jo ganske stygt gjort. Hun mente det jo ikke vondt, og hun var iallefall ikke en nazist. Hun brukte også den indianske versjonen (altså at korset er rett opp og ned, ikke vippet til siden som nazitegnet, og så er det vendt andre veien) men heller ikke dette forstod Ola Nordmann.

Uansett. Er det greit å gå med hakekors? Det er jo sikkert greit i India og sånt, for der er det jo tradisjon og de fleste vet hva det dreier seg om, i tillegg er det ganske langt unna Hitlerland, men er det greit i Norge og den øvrige vestlige verden? Er det på tide å ta tilbake hakekorset som det symbolet for godhet det egentlig er?

Kjerringa er dum som et brød. Man lar ikke symboler som vitner om utryddelse av 9 millioner mennesker henge rundt halsen. (uansett hva de orginalt har symbolisert) Høres ut som om hun er mindre begavet!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Kjerringa er dum som et brød. Man lar ikke symboler som vitner om utryddelse av 9 millioner mennesker henge rundt halsen. (uansett hva de orginalt har symbolisert) Høres ut som om hun er mindre begavet!

Hun var faktisk veldig intelligent. Hun hadde gått på Princeton i USA og blitt forsker på stamcellehjerner eller noe sånt. Men hun er sikkert ikke så smart sosialt, da. Det er nå hvertfall sikkert!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indiansk versjon? Antar du mener det hinduistiske symbolet?

Uansett: Hun er stokk tett i hodet om hun ikke skjønner at folk som ser dette vil ta henne for ihuga nazist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var faktisk veldig intelligent. Hun hadde gått på Princeton i USA og blitt forsker på stamcellehjerner eller noe sånt. Men hun er sikkert ikke så smart sosialt, da. Det er nå hvertfall sikkert!

Garantert ikke.

Be henne om å ikke dra til Tyskland. Hun vil bli angrepet på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Imaginary

Garantert ikke.

Be henne om å ikke dra til Tyskland. Hun vil bli angrepet på gata.

Det ene black metal-bandet gikk på scenen med hakekors på magen, kun for å provosere. De måtte kansellere resten av turneen sin og fikk masse trøbbel! Tror nok du har rett, ja.

Edit: Og jeg skal be henne om å ikke dra til Tyskland hvis jeg ser henne i morgen! Det hadde jeg ikke tenkt på selv, godt råd.

Endret av Imaginary
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ikke bare din venninnne. Barn over hele Norge spiller fortsatt dette onde spillet:

Ludo_strategy_question.png

1780-tallet? Seriøst? :fnise:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henges opp som lykkebringer under bryllupsseremonier.

Og da ser det sånn ut: http://www.religionfacts.com/hinduism/images/symbols/swastika-wedding-mumbai-cc-bigappleofmyeye-200.jpg

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hun så ganske jødisk ut, da. Nesten litt amish.

Nå har vel ikke jødedommen noe med amishfolket å gjøre, såvidt jeg vet.

Ang dette nazisymbolet, som opprinnelig symboliserer noe helt annet, så forstår jeg at folk reagerer uansett. Det hadde jeg også gjort.

Hun virker litt naiv.

Anonymous poster hash: 94f96...cc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun visste jo veldig godt hva hun gjorde så sosial Iq skorter nok her ja!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det greit i Norge og den øvrige vestlige verden? Er det på tide å ta tilbake hakekorset som det symbolet for godhet det egentlig er?

Det er ikke et symbol på godhet. Sa hun det, vet hun jo ikke hva den opprinnelige svastikaen egentlig er symbol for i hindusime ,buddhisme og jainisme.

Det er et symbol for framgang, vekst og rikdom .

Hun får åpenbart ikke mye framgang om hun går runt med et hakekors rundt halsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imaginary

Det er ikke et symbol på godhet. Sa hun det, vet hun jo ikke hva den opprinnelige svastikaen egentlig er symbol for i hindusime ,buddhisme og jainisme.

Det er et symbol for framgang, vekst og rikdom .

Hun får åpenbart ikke mye framgang om hun går runt med et hakekors rundt halsen.

Åja. Det skal jeg fortelle henne hvis jeg møter henne i morgen!

Det gjelder ikke bare din venninnne. Barn over hele Norge spiller fortsatt dette onde spillet:

Ludo_strategy_question.png

1780-tallet? Seriøst? :fnise:

Og fremdeles tror ikke folk på illuminati!! Hva blir det neste, at chemtrails ikke er ekte?

Og ja, det var tider da jeg var ung :)

Hun visste jo veldig godt hva hun gjorde så sosial Iq skorter nok her ja!

Kanskje hun er autist. Naboen min er autist, og han er sånn som bare plumper ut med ting andre tier stille om. Men han går ikke rundt med verken nazi eller hindutegn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...