Gå til innhold

Jogging/løping resultater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har for noen dager siden begynt å jogge med innslag av løping. Til nå har jeg egentlig aldri hatt noe særlig til kondisjon, da jeg er og blir en styrkejente. Planen er å jogge i 30-45 min hver 3 dag. Har ingen spesiel plan med det, annet enn å få bedre kondisjon og bedre helse. Hvor mange måneder vil det ta før jeg vil merke noen merkbar forandring? Og er det i det hele tatt noen vits å jogge så lite for å få noe bedring i kondisjon?
Skal nevnes at dette er i variert terreng og ikke på noe tredemølle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil vel ta et par uker før du merker merkbar endring. For meg kom den største endringen i begynnelsen. Etterpå går det trått.

Skrevet

Jeg merket veldig fort forbedring, innen et par uker. Og jeg jogget ca like lite/mye som du planlegger.

Skrevet

Da kom jeg nettopp hjem etter den 3. joggeturen. Var ute i en 30 min i dag. Siste ti minuttene var helt forferdelige, fikk knapt puste i det hele tatt. Måtte bare slenge meg ned på bakken etterpå før jeg kjølte ned. Var rett og slett helt ferdig. Har ennå ikke merket noe framgang på det, men håper virkelig det kommer snart. Skal ikke gi opp på det helt ennå, for det blir vel bedre om litt.

Gjest Runforit
Skrevet

Du vil merke fremgang uke etter uke, men om du er ny mht jogging så vil det komme dager der beina er som bly og lungene føles som barberblader. Det er viktig at du starter gradvis og gjerne kombinerer noen kortere økter med litt høyere intensitet(få opp litt eksplosivitet) og noen lengre økter for utholdenheten.

Ville ikke startet med mer enn 3 økter i uka da jogging er belastende for knær og bein og det tar tid før kroppen blir vant med belastningen. Går du for fort frem er veien kort til Runners Knee eller andre typer betennelser(de kommer så fort at du ikke ser det komme) og kommer det så må du regne med lang pause fra joggingen.

Sørg også for at du har gode sko som er tilpasset tråkket ditt. Det vil hjelpe på å unngå skader og betennelser.

Skrevet

Du vil nok merke fremgang ganske fort om du feks prøver å løpe samme runde med noen ukers mellomrom, men som Runforit skriver så er løping også veldig avhengig av dagsformen, og innimellom kommer det dager hvor det er kjempetungt og man presterer lang dårligere enn man hadde forventet. Men noen ganger skjer også det motsatte heldigvis. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...