Gå til innhold

Brodere bunad


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Constanze

Jeg skal ganske snart anskaffe meg bunad, og har tenkt å brodere den selv. Jeg synes det blir altfor upersonlig å få en ukjent dame fra Husfliden til å gjøre det, og har heller ingen kjente som kan hjelpe meg. Men jeg har en slektning som pleide å gjøre dette tidligere, som sier at det slett ikke er spesielt vanskelig. Bunaden jeg skal ha, har broderier på forkleet, veska og sjalet, pluss mye hvite broderier på skjorta. Det holdes ikke kurs i brodering av den.

Jeg har litt erfaring med brodering fra før, og er en veldig pirkete person, så jeg tror nok det skal gå bra, selv om jeg er litt usikker. Er det noen her som har brodert bunad som har noen gode råd å gi? Noe spesielt jeg bør passe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva slags bunad du skal ha, men jeg anbefaler deg å kjøpe ekstra av stoff og garn slik at du kan prøve stingene uten å måtte ta opp på bunaden. Bedre å ha en "prøveklut".

Hvis det er påtegnet stoff så vær nøye med strekene. Det er slett ikke alt som går av ved børsting/rensing. Spesielt viktig hvis det er noe som ikke kan vaskes.

Lykke til. Jeg har også lyst til å brodere bunad, men "haaater" å sy plattsøm og det er det masse av på bunaden jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sett i gang! Det er ikke noe vanskelig, jeg syr kjempefint selv om jeg ikke har brodert noe før. Jeg har en bunad med MYE broderi, Telemark. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...