Gå til innhold

Borgerlig vielse - stor valgfrihet - hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg og min forlovede er litt rådville.

Vi skal ha borgerlig vielse (ikke på tinghus), og kan egentlig finne på hva vi vil, så lenge vigsler har et tak over hodet (og siden dette er på høsten vil vi ha dette innendørs).

Men vi ANER ikke hva vi skal finne på?

Hovedproblemet er å finne et lokale. Festen skal være på et ganske fint lokale, men her er det bare ett stort rom, så der er det jo dekt til middag. Vi kan vel ikke akkurat gifte oss mellom dekkede bord... Men det er ikke så mange aktuelle lokaler å velge mellom, og det vil jo bli mye styr å pynte et mindre pent lokale for en kjapp vielse. Ikke har vi mye penger til overs heller...

Så er det dette med musikk. Dette må jo vi stå for selv. Vi kjenner ingen som kan synge/spille instrument, så da må vi vel betale noen. Men det blir vel fort dyrt? Noen som har erfaring med hva slikt koster?

Noen som ellers har noen kreative forslag eller erfaringer? Eller ikke-kreative forslag? :ler: Vi aner ikke helt hva vi vil ha, og hvordan vi skal gjøre det. Tenker å få en i familien til å lese et dikt, that's it. Noe mer? Noen alternative måter å gjøre ting på, hvis vi har et lokale hvor det ikke er naturlig å gå opp en "midtgang" (hvis vi f.eks må gjøre det på et mindre rom)? Eventuelt noen som har kreative ideer til hvordan vi kan gifte oss mellom dekkede bord? :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bra tråd, trenger lignende tips selv :)

Hvorfor ikke i tinghus?

Ellers kan dere sette opp et telt i en eventuell hage? Hvis dere ordner en buss eller lignende, kan dere gifte dere et stykke fra festlokalet... Og det var mine tips ;)

Musikk: Jeg regner med at vi lager en spilleliste rett og slett. Og jeg håper at en gjest vil spille noen sanger på gitar, samt synge. Vi får se...

Edit: hadde glemt et ord..

Endret av sullå
Skrevet

Det finnes en drøss av selskapslokaler til leie, bare å google.

Et band er ganske dyrt, hva med en DJ?

Gjest Ciegus
Skrevet

Bra tråd, trenger lignende tips selv :)

Hvorfor ikke i tinghus?

Ellers kan dere sette opp et telt i en eventuell hage? Hvis dere ordner en buss eller lignende, kan dere gifte dere et stykke fra festlokalet... Og det var mine tips ;)

Musikk: Jeg regner med at vi lager en spilleliste rett og slett. Og jeg håper at en gjest vil spille noen sanger på gitar, samt synge. Vi får se...

Edit: hadde glemt et ord..

Ikke i tinghus, fordi det er langt unna og de kun vier på hverdager mens vi er på jobb. Så vi skal bli viet av humanistforbundet.

Å sette opp telt er dyrt og arbeidskrevende, så det utgår. Og litt kaldt i slutten av september. ;) Men er nok et flott alternativ på sommeren. :)

Vi skal ha spilleliste under festen, men under vielsen er det jo litt teit med "bryllupsmusikk" fra en høytaler, tenker jeg. Har aldri sett noen spille musikk fra anlegg under en vielse? Aner ikke hva folk gjør, jeg. :vetikke:

Det finnes en drøss av selskapslokaler til leie, bare å google.

Et band er ganske dyrt, hva med en DJ?

Nå bor ikke alle i byen, da. Så vi har leid det eneste lokalet som er å leie, der vi skal ha festen. Nå trenger vi altså et sted å ha vielsen.

Vi skal ikke ha band eller DJ, band eller DJ er vel heller ikke vanlig under selve vielsen? ;) Men de som gifter seg i kirka har jo en organist, og det er mange som gjerne leier inn en sanger/andre musikere i tillegg til å spille under selve vielsen. Det er vel vårt eneste alternativ hvis vi vil ha musikk under vielsen? Vielse uten musikk blir vel kleint, eller? :ler: Prøver desperat å spare penger her... :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det kanskje en stor gård som har rom som kan brukes?

Å leie inn noen trenger ikke være rådyrt. Kanskje du kjenner noen yngre som har en venninne eller kamerat som kan synge og spille et par sanger? Eller et lite band? Noen skoler med musikklinje i nærheten eller noen som har vært med på feks ungdommens kulturmønstring? Sikkert noen unge talenter som gjerne vil vise seg litt frem?

Anonymous poster hash: 68721...750

Gjest Ciegus
Skrevet

Finnes det kanskje en stor gård som har rom som kan brukes?

Å leie inn noen trenger ikke være rådyrt. Kanskje du kjenner noen yngre som har en venninne eller kamerat som kan synge og spille et par sanger? Eller et lite band? Noen skoler med musikklinje i nærheten eller noen som har vært med på feks ungdommens kulturmønstring? Sikkert noen unge talenter som gjerne vil vise seg litt frem?

Anonymous poster hash: 68721...750

Kjenner absolutt ingen, men kan jo kanskje legge ut en notis på en oppslagstavle på Facebook eller noe. :)

Vi vet om en gård hvor det er et rom vi kan bruke, men de ønsker bare å være kriseløsning, da de helst vil slippe arbeidet med å tømme rommet. Blir veldig tungvint... Menmen, et rom skal vi alltids finne, men vi lurer mer på hvordan vi skal gjøre det praktiske rundt det, for å slippe mye arbeid men samtidig få fin stemning. :)

Skrevet

Er det mulig å flytte bordene mellom vielse og middag? Hvis dere feks skal ta bilder? Type, sette de inn til veggene (ferdigpyntet, men kanskje uten blomster som kan søle vann, hvis dere skal ha det), for så å få noen til å flytte de tilbake etterpå. Så kan dere slukke lyset og ha tusen stearinlys som stemning, så vises ikke middagsoppsettet så godt. :fnise: Ikke ideelt, men kanskje det går?

Dikt-/tekstopplesning er fint. Dere kan ha taler også, evt litt mer amerikansk med "wedding vows" feks? Dere kan kanskje finne en folkemusiker eller noe sånt, som kan spille under vielsen? Hardingfele hadde vært kult! :)

Gjest Ciegus
Skrevet

Er det mulig å flytte bordene mellom vielse og middag? Hvis dere feks skal ta bilder? Type, sette de inn til veggene (ferdigpyntet, men kanskje uten blomster som kan søle vann, hvis dere skal ha det), for så å få noen til å flytte de tilbake etterpå. Så kan dere slukke lyset og ha tusen stearinlys som stemning, så vises ikke middagsoppsettet så godt. :fnise: Ikke ideelt, men kanskje det går?

Dikt-/tekstopplesning er fint. Dere kan ha taler også, evt litt mer amerikansk med "wedding vows" feks? Dere kan kanskje finne en folkemusiker eller noe sånt, som kan spille under vielsen? Hardingfele hadde vært kult! :)

Vi skal ta bilder før vielsen... Men vi har det jo ikke travelt etter vielsen, hvertfall ikke hvis vi er i samme lokale, så vi kan sikkert ta oss tid til å løfte på noen bord etterpå. Hvis vi har en enkelt duk på hvert bord i stedetfor en lang duk bør jo det gå. Ikke så dumt med mange stearinlys heller. Det er god plass i rommet også, så kanskje vi kan la middagsbordene stå klare i den ene enden av rommet, og ha vielsen i den andre enden/ut mot midten (så kan sultne gjester lengte bord mot middagsbordet :ler:)? Hmm, noen andre som har tanker om dette? Vil det være rart? Broren min mente det burde vært helt ypperlig å bli viet mellom dekkede bord, slik at man bare kunne sette seg og spise og drikke rett etterpå. :ler:

En folkemusiker hadde vært kjempeflott, ettersom jeg gifter meg i en folkedrakt (ikke norsk riktignok), men vet ikke om det er så mange som driver med sånt i nærheten. Bor litt usentralt. :ler: Men skal sjekke det ut. :) Og vi tenker kanskje å prøve oss på "wedding vows" også, slik at det blir talen vår til hverandre, så blir det en tale mindre under middag. ;)

Takk for tips. :)

Gjest Ciegus
Skrevet

Har sett på litt bilder av andre som har hatt vielse og fest i samme rom (med dekkede bord), og tror jammen vi kan få det til å funke, vi også. Får vi pyntet bordene pent trenger vi ikke skjule de heller, så får legge litt innsats i bordpynten tror jeg. :)

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha borgerlig vielse (ikke på tinghus), og kan egentlig finne på hva vi vil, så lenge vigsler har et tak over hodet (og siden dette er på høsten vil vi ha dette innendørs).

Hvis dere ikke skal vies på tinghuset, hvem skal da vie dere? Er du sikker på at vigslerne på tinghuset foretar vielser utenfor tinghuset?

Gjest Ciegus
Skrevet

Hvis dere ikke skal vies på tinghuset, hvem skal da vie dere? Er du sikker på at vigslerne på tinghuset foretar vielser utenfor tinghuset?

Humanistforbundet (tidl sosialhumanistene).

Skrevet

Humanistforbundet (tidl sosialhumanistene).

Er det noe annet enn Human Etisk Forbund?

Gjest Ciegus
Skrevet

Er det noe annet enn Human Etisk Forbund?

Ja. Disse er livssynsnøytrale.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Disse er livssynsnøytrale.

Livssynsnøytrale? De er jo humanister.

Anonymous poster hash: 2d5e9...351

• Liker 4
Gjest Daenerys
Skrevet

Er dere helt nødt til å ha innslag da? Kan man velge å kun ha selve vielsesteksten? :) Vi vurderer å ha samme type vielse, derfor jeg spør.

Gjest Ciegus
Skrevet

Livssynsnøytrale? De er jo humanister.

Kan man ikke være humanist, og livssynsnøytral?

Humanistforbundet er en landsdekkende organisasjon for alle humanister. Forbundet står for en moderne og inkluderende humanisme og arbeider med utredning og veiledning i verdispørsmål. Forbundets fagområder inkluderer menneskerettigheter, miljø og samfunn, folkehelse, naturressurser og dyrevelferd. Humanistforbundet tilbyr gratis og livssynsnøytrale seremonier.
Gjest Ciegus
Skrevet

Er dere helt nødt til å ha innslag da? Kan man velge å kun ha selve vielsesteksten? :) Vi vurderer å ha samme type vielse, derfor jeg spør.

Må ikke ha innslag nei, man kan ha kun vielsesteksten.

Men når folk reiser fra andre siden av landet (nord-sør) syns vi det er greit å gjøre litt ut av selve vielsen. Vigsleren vår reiser jo også et stykke for å vie oss, så vi vil gjerne at det varer litt lenger enn 10 minutter, men uten at det blir noe kompliserte greier. :) Derfor greit å høre andres ideer og erfaringer, for vi er litt blanke...

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke være humanist, og livssynsnøytral?

I og med at humanisme er et livssyn, så tror jeg nok ikke vært man kan det, nei. Men at et humanistisk forbund kan stå for en livssynsnøytral seremoni - det er er klart. (det kunne jo en prest ha gjort også) :)

Gjest Ciegus
Skrevet

I og med at humanisme er et livssyn, så tror jeg nok ikke vært man kan det, nei. Men at et humanistisk forbund kan stå for en livssynsnøytral seremoni - det er er klart. (det kunne jo en prest ha gjort også) :)

Årsaken til at vi valgte HF i stedetfor HEF er hvertfall at HF er mer livssynsnøytrale enn HEF, i sin praksis. Mens HEF er mer anti-religion (kanskje ikke på papiret, men i praksis), er ikke dette noe HF uttrykker noe om. Ettersom vi er en kristen, og en ikke-kristen, ble dermed HEF helt feil for oss.

AnonymBruker
Skrevet

Jada, jeg stilte på ingen måte spørsmål ved deres egne motivasjoner - det virker jo som om dere har funnet en vigsler som passer dere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...