Gå til innhold

Hvor skal hunden min tisse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp kjøpt leilighet og flyttet ut fra den jeg har leid tidligere.

Jeg flyttet inn i en liten blokk med et lite grøntområde utforbi. Der jeg bodde før hadde jeg en grusvei ved siden av et jorde som jeg pleide å lufte hunden min på om morgenen før jobb og før leggetid. Da gikk jeg til postkassene og tilbake, det tok ca 15 min og hunden fikk tisset flere ganger.

Nå har jeg et problem. Bor i byggefelt, det er asfalt over alt, men er en parklignende ting 15 min en vei fra meg. Problemet er at hunden min klarer ikke å holde seg på morgenen fram til denne plenen.

Til å begynne med luftet jeg hunden på den lille plenen utforbi, men etter en uke kom vaktmester/hageentusiasten i blokka og sa at det kunne jeg ikke lengre, for hundens urin brant hull i gresset. OK. Så begynte jeg å gå en runde rundt kvartalet. Men da må hunden tisse i veikantene. Det er mange hager med store hekker, og hunden min har tisset i/på disse. Der det er tregjerder har jeg ikke latt hunden min tisse, for det er jo en hannhund så det ser ikke bra ut med hundeurin langt opp etter gjerdet.
Hunden min er ikke komfortabel med å tisse på "ingenting" og de få gangene han har gjort det har jeg fått stygge blikk fra biler som må kjøre over tisset.

Nå idag fikk jeg en kommentar av en mann som så at hunden min tisset på hekken hans. Han hadde med barnebarnet sitt, så kunne ikke snakke stygt til meg,men han sa "Hunden tisser på hekken, det var frekt det ja"...

Nå vet jeg ikke hvor hunden min skal tisse...

Anonymous poster hash: bef12...462
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å bruke grøftekanter og andre sånne steder, hvor ellers skal dem i byen gjøre det? Bare husk å alltid ha med deg pose og plukk opp bæsjen etter hunden.

De fleste borettslag vil ikke at man skal lufte dyrene i felles hage, pga urin, avføring og det at da kan det fort være mange som ikke tør å bruke dem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg har aldri vært borte i noen som har klaget over hvor hunden min tisser. Ser ikke problemet med tissing på hekk, plen eller lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her

Jeg plukker selvsagt opp etter hunden min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den tisse der den vil. Det er dyr, du kan liksom ikke si "gjerdet blir stygt om du tisser det". Han kan jo ikke gå og lide for at BILENE kjører i det? Dummeste jeg har hørt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

La den tisse der den vil. Det er dyr, du kan liksom ikke si "gjerdet blir stygt om du tisser det". Han kan jo ikke gå og lide for at BILENE kjører i det? Dummeste jeg har hørt.

Selvsagt KAN ts gjøre det (så lenge det ikke er annen manns grunn). Resultatet vil bli det samme som om h*n lar hunden tisse på fellesplenen: mange stygge blikk, tilsnakk og meget utrivelig bomiljø for ts. Neppe særlig ønskelig.

Finnes det virkelig INGEN områder der det ikke går folk? Har blokka en bakside? Kan du eventuelt lufte hunden før folk starter å stå opp så ikke folk ser at den tisser i grøften (ofte det visuelle som er mye av problemet)?

Anonymous poster hash: 8c742...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt KAN ts gjøre det (så lenge det ikke er annen manns grunn). Resultatet vil bli det samme som om h*n lar hunden tisse på fellesplenen: mange stygge blikk, tilsnakk og meget utrivelig bomiljø for ts. Neppe særlig ønskelig.

Finnes det virkelig INGEN områder der det ikke går folk? Har blokka en bakside? Kan du eventuelt lufte hunden før folk starter å stå opp så ikke folk ser at den tisser i grøften (ofte det visuelle som er mye av problemet)?

Men alvorlig talt??? Er det mulig å reagere på at man kjører i hundetiss med bilen?

Er helt overbevist om at jeg sikkert har kjørt i både hjortebæsj, pinnsvinbæsj og diverse annet dyreavføring, men hva skal man gjøre da? Ringe viltnemda og be de utrydde alt av dyr og gi dekkene mine en overhaling?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men alvorlig talt??? Er det mulig å reagere på at man kjører i hundetiss med bilen?

Er helt overbevist om at jeg sikkert har kjørt i både hjortebæsj, pinnsvinbæsj og diverse annet dyreavføring, men hva skal man gjøre da? Ringe viltnemda og be de utrydde alt av dyr og gi dekkene mine en overhaling?

Og denne utblåsingen hjelper på de stygge blikkene som ts opplever på hvilken måte, mener du? :klo:

Siden ts tar det opp vil jeg tro h*n opplever situasjonen nå som ubehagelig. Å gi rådet "fortsett som før" er derfor meningsløst fordi ts vil få samme resultat: stygge blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Oi, jeg har aldri vært borte i noen som har klaget over hvor hunden min tisser. Ser ikke problemet med tissing på hekk, plen eller lignende.

Tiss fra hund kan faktisk ødelegge både plen og hekker - så jeg lar aldri hunden min tisse på andres eiendom.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har tisset i hagen sin i snart fire år nå, hver eneste dag, og plenen er helt fin den. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blokka har liksom plen på framsiden, et stort bed på en side, innkjørsel til garasjen på en annen side og vei langs hele 4. side. Så rundt blokka blir det vanskelig...

Jeg lufter hunden ganske tidlig som regel, mellom 7 og 8. Idag kom jeg hjem litt sent og tok ikke sjansen på å ikke lufte han, så da ble det ut...

Jeg prøver selvsagt å være så diskret som mulig. Det er de stygge blikkene og uhyggelig stemning når jeg går forbi naboene jeg prøver å unngå. Lar aldri hunden gå inn på andres eiendom, og personlig hadde jeg ikke reagert på om noen tisset på hekken fra utsiden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du er flink jeg TS. Men det er kjedelig at det ikke er noen "friområder" i nærheten. Håper du finner en løsning.

Hunden min tisset på samme flekk i flere år, og gresset tok virkelig skade av dette. Det er også mange hannhunder i området her, og de tisser på alle trærne bortover og du kan virkelig se skaden trærne får av dette. Men området er betegnet som hundevennlig og det er mange hunder her, så ingen nekter hundeeiere å lufte hundene sine. Heldigvis.

Anonymous poster hash: d1983...668
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haters will be haters. Sålenge det er lov med hund så må faktisk hunden få lov til å tisse (er en selvfølge at bæsj blir plukket opp) du får bare ignorere de som tydeligvis ikke liker hunder og gå tur med hevet hode. Jeg hadde aldri brydd meg om hunder tisset på kanten av eiendommen vår.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har surere urin enn andre, den urinen som er sur "brenner" opp plenen, det blir en ring med dødt gress der, så det kan jeg skjønne at vaktmesteren ikke vil ha på plenen sin, han kan ikke vite hvilken hund som har urin som ødelegger plenen.

Du har ikke en parkeringsplass i nærheten hvor han kan gå og feks tisse på lyktestolpen? Det er liksom "vanlig" at hunder tisser på lyktestolpen.

Ville nok ikke begynt å la den tisse på hekker eller gjerder som er private, mange ser på det som grisete, la den heller ikke tisse på biler/bilhjul.

Det er veldig fint at du tenker på hvor du lar hunden får lov til å tisse, fordi om alle lar hunden tisse overalt så får de som ikke har hunder oss hundeeiere ganske så opp i halsen :(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiss fra hund kan faktisk ødelegge både plen og hekker - så jeg lar aldri hunden min tisse på andres eiendom.

Kilde? Jeg kan skjønne om det skader dersom man heller masse urin på samme flekken hver dag, men å skvette litt her og litt der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kilde? Jeg kan skjønne om det skader dersom man heller masse urin på samme flekken hver dag, men å skvette litt her og litt der?

Du har rett. Det skal mere til enn at en hund skvetter på hekken 1 gang for å gjøre skade. Problemet er at steder som er tilgjengelig for mange hunder, sånn som yttersiden av hekker, gjerder, postkassestativ, og alt annet som står ved veien, aldri blir tisset på bare en gang. Andre hunder lukter jo at noen har tisset akkurat der, og markerer oppå den flekken. Altså vil den samme flekken gjerne bli tisset på opptil flere ganger om dagen hvis man bor i et boligstrøk hvor det er mange som lufter hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg ville vurdert å begynne og se meg om etter et annet sted å bo. Er ikke hyggelig å ha naboer som ikke tåler dyr.

Anonymous poster hash: 5b8df...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Det skal mere til enn at en hund skvetter på hekken 1 gang for å gjøre skade. Problemet er at steder som er tilgjengelig for mange hunder, sånn som yttersiden av hekker, gjerder, postkassestativ, og alt annet som står ved veien, aldri blir tisset på bare en gang. Andre hunder lukter jo at noen har tisset akkurat der, og markerer oppå den flekken. Altså vil den samme flekken gjerne bli tisset på opptil flere ganger om dagen hvis man bor i et boligstrøk hvor det er mange som lufter hunden sin.

Ok, ser poenget ditt. TS, hva med å jogge/løpe frem til der det er lov å tisse? Jeg er ikke noen løper selv, men de gangene jeg faktisk løper med hunden min syns hun det er kjempeartig, og tenker ikke på å tisse, snuse eller andre ting. Når du stopper borte ved der hun kan tisse, så får hun gjøre fra seg der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å la hunden gjøre fra seg på andres eiendom er veldig respektløst - også å tisse på utsiden av hekken. Det er veldig ekkelt! Dersom hunden din ikke klarer å holde seg til du kommer til et sted som ikke er privat, så får du starte turen litt før. Man lar ikke dyr gjøre fra seg på andres eiendom.

Anonymous poster hash: bfcf7...d7f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...