Gå til innhold

Hund som ikke liker bilkjøring

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

men i sommer skal jeg på tur i bil med hund. Hunden min hopper frivillig inn i baksetet, men når vi begynner å kjøre så starter pesinga, av og til litt misfornøyde lyder. og han vil ikke legge seg ned, har prøvd og trenet masse med det... Han sitter og lener seg mot ryggen.

Joda, jeg har prøvd småturer med "noe gøy" som mål, men for han spiller det ingen rolle. Men så fort vi stopper så er det full fart og hæla i taket. Like fornøyd når han kommer ut av bilen da.

Til info så er dette en Golden Retriver, hannhund, 3 år.

I starten prøvde min eks-sambo og jeg bur i bilen, men da kastet han opp og DET var ikke noe aktuelt, for da strittet han...

Har dere noen gode tips som jeg kanskje ikke har prøvd? Er forsetet eller baksetet det beste?

Vil jo at gullet mitt skal ha det bra OG få være med på ferie. Jeg skal bare kjøre en vei i 5 timer, og da regner jeg med å stoppe en gang i timen ca, hvor vi kan gå tur, slappe av, spise, og bare kose oss.. Når vi kommer frem er det da noen dager før vi kjører videre... :o)

Takker for alle mulige tips...

Xora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre problemer stoppet den dagen vi satte inn et bur i bilen.

Nå får hun lagt seg ned uten å slenge frem og tilbake hele tiden og hun har ikke mulighet til å "mase" på den som kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har sjøl en svart elghund, og han vart bilsjuk den første gangen vi var ute og kjørte med han, (da vi hentet han fra oppdretteren) og ble følgelig veldig skeptisk til bilkjøring. De senere gangene som vi skulle ut å kjøre med han, så ga vi han bilsjuketabletter (vi brukte Postafen,en tablett ) et par timer før vi startet, og dette har funket godt på hunden vår. Dette og selvfølgelig faste de siste 12 timene før kjøreturen starter ved lengre turer. Har kjørt med han nå flere ganger trøndelag-bodø, og nå stortrives han i bilen. Slutt på spyinga ble det også... Og vi har bur til han. Det er det sikreste alternativet, både med hensyn til hunden og oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke påbudt å sikre dyrene i bil også da? De veier jo et tonn dersom du må stoppe fra 80 til 0 på korte strekninger da - kommer den flyende er du ille ute.. så fremstete hadde jeg ikke satset på.. Så en her vi bor som hadde blibelte for hunden sin som var festet i det vanlige beltet i bilen - smart løsning, den bikkja satt i fremsetet men satt både trygt og godt.. Personlig har vi buret på lengre turer og gitteret på de korte - har stasjonsvogn. Bikkja r

stresser en liten stund, men legger seg på kommando og etter en par runder er det stille.. Du vet - dersom bikkja di vet du stresser av at han stresser er det absolutt ikke noe du kan gjøre for å unngå at det blir ubehagelig. Jeg hadde satsa på baksete og en prat med en veterinær om nødvendig..

Lykke til med ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke påbudt å sikre hunden (så vidt jeg vet).

Men det anbefales virkelig å gjøre det likevel. Det er ikke bare hunden som kan bli skadet hvis man har et uhell.

Vi byttet bil da vi skaffet oss hund. Sikkert ikke nødvendig. Men det kan i alle fall være greit å ha muligheten til å sette inn et bur i bilen. Sikkerhetssele til hund finnes, men jeg blir ikke helt komfortabel med den tanken.

For meg er det viktig at hunden kan legge seg ned uten å bli slengt frem og tilbake (hun ligger inntil "veggen" på buret.) og det er trygt å vite at buret tar den verste støyten om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Men bur i bil er HELT utelukket for min hund - jeg har prøvd flere ganger, vi trente daglig sammen med ukentlige råd og tips fra hundeinstruktøren vi gikk hos. Uten noe positivt resultat. Så da gav vi opp.

Kan jo være det kan være en ide å få noe beroligende til han da, sånn at han slapper litt mer av og kanskje legger seg ned i baksetet etter hvert.

Han peser hele tiden men etterhvert som hans skjønner at intet nytter setter han seg som regel inntil ryggen og hviler på den måten, men jeg ønsker selvsagt han legger seg ned.

Skal undersøke i dyrebutikken imorgen om sele til hunden i bil, og høre med veterinæren hva de anbefaler...

Andre gode råd eller erfaringer tas imot med stor takk! :-)

Xora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvis hunden din forbinner buret med bare bilkjøring, så vil han selvsagt bli stresset og nærvøs.. samme med vår hund. men, vi fikk beskjed om å la hunden ha buret der den er om natten og ligge i d.. etter en stund var han ikke redd buret, og kjøringen ble forbedret mange hakk. hjalp også med en bamse som han hadde sammen med seg i buret.. den levde ikke lenge da, men hjalp godt.

han passet på den som om den var en valp :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ha teppe over buret når dere kjører, slik at han ikke kan se ut. Mange hunder som roer seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

akkurat det jeg gjorde, hunden min lå i buret hele dagen og om natta, og likte seg i buret - helt til det ble plassert i bilen.

NÅ er buret solgt, han slutta å bruke det inne også etter all treninga med bilen... SÅ bur med denne hunden er IKKE aktuelt uansett...

:-(

Xora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene her, men har selv en golden som ikke liker å kjøre bil. Har gjort det i alle sine 12 år til tross hvor mye jeg har trent. I likhet med deg stoppet jeg en gang i timen, men fant ut at jeg like gjerne kunne peise på, så nå kjører vi til hytta ( 3-4 t ) uten stopp. Tror egentlig at det er best, for da slipper han dette maset med inn/ut av bilen. Likegreit å bli ferdig med turen/et stopp på lange turer.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke funka med bur da hunden var valp, kan det godt hende at det funker nå....Når hunden er små er de såpass "keitete" at de ikke takler bilens bevegelse like godt som en voksen hund...teppe over er sikkert lurt....

Vi har ikke plass til bur i bilen, men hunden vår har egen sele...kjøpt i dyrebutikk...jeg tenker litt på at OM vi krasjer, så vil jeg helst ikke ha 16 kilo hund i bakhue..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vurderrer å skaffe meg sele til hunden i bilen ja, men det hjelper nok lite på uroligheten hans... :-)

Ang. bur.... Har ikke prøvd nå på halvannet år nei... Men nå har jeg verken bil som passer til bur eller bur lenger... :-)

Var innom veterinæren idag, hun rådet meg til å begynne fra starten igjen, late som hunden er valp og skal lære han at bil er noe gøy - noe positivt.. vel... kan jo prøve det igjen jeg... men når han er med i bilen er det jo ALLTID noe gøy, spennende og positivt som skal skje...

Glad for å høre at andre har liknende problem... har lenge valgt å overse pesingen og stressingen hans da - så det plager jo ikke meg veldig liksom... :-) Men får vondt av gutten min da... MEN vet jo innerst inne at han ikke egentlig lider da - for straks han kommer ut av bilen så er han jo i 220 med en gang... og alt er OK!! :o)

Finnes visst også noe beroligende man kan få, skal evt snakke mer med veterinæren når ferien nærmer seg, prøver meg på den ene lille langturen først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...