melanzana Skrevet 22. april 2014 #1 Skrevet 22. april 2014 (endret) Hei! Har en hannhund på snart 5 år, og ei tispe på snart 2. Hannhunden har for ca 2 år siden hatt veeeldig sterk seksualdrift, var stresset nesten hele tiden, stakk av flere ganger på leting etter tisper osv.. Så da satte vi inne en chip, som skulle vare ca 1 år.. Var forsåvidt mye styr med denne chipen, første gangen hun skulle sette hylte han som en GAL og hun fikk den ikke inn engang.. Andre gangen gikk det, men han fikk betennelse i såret og hendelse.. MEN han ble en helt annen hund, mye mer balansert og roligere og etter det, stakk han ALDRI av igjen.. Sååå, fikk vi oss ei tispe da. Det gikk veldig fint første løpetida hennes, men nå har hun akkurat hatt løpetid igjen, og det har faktisk vært et rent helvete!!! Om natta har han ult og ult, han har hoppet etter henne og prøvd å parre seg, og så har jo ikke akkurat tispa gjort motstand heller da.. Slikker etter henne, og han han pustet og peset i ett sett, pipt, og ja... Verst av alt så har vi ikke fått i han mat, og han har blitt SYNLIG tynnere.. Han var vel.. ikke akkurat tjukk, men godt polstra da, og nå er det sånn jeg såvidt kan se ribbeina hannes.. Skikkelig ekkelt, stakkars søte lille rotte gutten min!! Vi har holdt dem fra hverandre så godt som hele tiden, i et lite sekund smatt han seg ut, og hoppa RETT på tispa.. Noe som såklart 3-åringen måtte se, og hun ropte ut, HEHEHE, se da mamma, **** rir på ***..... Hehe, kjempe gøy... Han har også stukket av en gang etter hun var ferdig med løpetiden, så det virker som løpetiden ¨vekket¨ noe i han.. Så.. Hva har dere andre med hannhund og tispe gjort? Jeg er usikker på om vi skal sette inn ny chip, eller vurdere kirurgisk kastrering? Måtte bare lufte litt også her, dette har vært helt EKSTREMT... !!!! Åja, en ting til.. Hun er nå ENDELIG, (takk gud for det) ferdig med løpetiden, men har ikke blødd en eneste dråpe.. Er dette normalt? Endret 22. april 2014 av melanzana
AnonymBruker Skrevet 22. april 2014 #2 Skrevet 22. april 2014 Hvis du satte inn chip som skulle vare ett år og så fikk tispe som nå er 2 år så vil jo chipen ha gått ut igjen nå ved sist løpetid? Og hvis tispa da er parret og de hadde heng (som ikke alltid skjer) så er jo tispen parret på "ordentlig" hvis jeg skjønner tegninga rett? Hvis du bare har formulert deg feil og chipen fungerer (kan gå ut fortere på større raser), det er så ille og du ikke får plassert bort en av de under løpetid så sier jeg bare: Pøs ut penger, her skal det snippes! Ærlig talt, dette hadde jeg ikke orket. Prøv å snippe hannhunden først og se hvordan han fungerer. Er han koko enda så tar du tispa og for sånn går det ikke an å leve for hannhunden. Evt omplassering da, men aner ikke hvor aktuelt det er. Ang blod så blør enkelte tisper veldig lite og hvis hun i tillegg er flink til å vaske seg så merkes det ikke blod i det hele tatt. Anonymous poster hash: 044e0...b69
melanzana Skrevet 23. april 2014 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2014 Hei! Takk for svar! Nei, han hoppet bare på henne, men hun er litt større enn han, så har har ikke sjangs til å ''nå opp''. Så det var nok bare jokking, og ikke noe ekte saker. Omplassering er ikke aktuelt i det hele tatt, vi er så utrolig glad i begge hundene, og de fungerer kjempe fint ellers, både sammen, sammen med oss og barnet våres. I tillegg så er hannhunden ''babyen'' til mannen min, og jeg tror nok han hadde fått alvorlig hjertesorg om vi skulle omplassert han, he he Ja, jeg tror nok det også bare blir å utsette problemene hvis vi skal begynne å sette inn ny chip igjen. Vi har heller ikke planer om å bruke han i avl, så det skal vel gå greit å kastrere han. Ja.. jeg tror nok jeg skal reise en tur til veterinæren å høre hva han har å si om saken!! Takk for inspill!
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Hvorfor i all verden kjøpte du en tispe når du har en hannhund du VET blir gal ved løpetid... SMART Anonymous poster hash: 7204f...c46 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 De gjorde nok det fordi de trodde de hadde kontroll på problemet og hadde fått testet dette skikkelig. Og fordi at "alle" anbefaler å ha tispe og hannhund sammen når de først skal ha en til da det KAN bli gnisninger mellom tispe + tispe og hannhund + hannhund. Det samme tispet fikk vi prentet inn i hodet og heldigvis er hannhunden her bare koko i ståtiden til tispa (ca 7 dager) Anonymous poster hash: 044e0...b69
melanzana Skrevet 24. april 2014 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2014 Fordi vi hadde satt chip på han, og problemet var borte.. Trodde vi vel og merke... I tillegg var det opprinnelig ei tispe jeg hadde, som døde. Dette var fra hannhunden var valp. De gikk veldig godt sammen, og han reagerte aldri slik når hun hadde løpetid. Så det var også savnet etter henne som gjorde at jeg ville ha tispe og ikke to hannhunder. Å ha han alene var aldri aktuelt, da vi fikk han som valp, når vi allerede hadde den første tispa. Så han var vant til å ikke være helt alene når vi var borte osv, og vi merket på han at han også savnet en hundevenn. Jeg tror heller ikke vi er de eneste i verdens som har valgt å ha en hund av hvert kjønn...
xinnia Skrevet 24. april 2014 #7 Skrevet 24. april 2014 Jeg har 3 hanner og 2 tisper.. og har ingen særlig problemer under løpetiden, gutta er faktisk enklere å snakke til enn jentene. Guttene får IKKE lov til å snuse i dåsa, ei eller der de har tisset.. Når jentene egler seg inn på de får de streng beskjed om å kutte ut, og gå å legge seg! Når jentene har stå dagene, ligger de i bur midt i stua.. da ligger guttene rundt og passer på.. litt stress er det selvfølgelig- og det er helt naturlig, men vi alle sover og vi alle spiser som vanlig.. og det er liksom snakk om max 14 dager i året. Og kastrer en 5 år gammel hannhund tror jeg ikke har noen hensikt, da adferden sitter mellom ørene og ikke mellom bena.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå