Gå til innhold

Nettbank eller brevgiro?

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg tror flere og flere bruker nettbank når de skal betale regninger.

Hva gjør du?

Jeg betaler med brevgiro. Føler at det er mye tryggere enn nettbank.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker nettbank. Synes det er det mest praktiske.

Skrevet

Jeg bruker nettbank og i verste fall telebank.

En periode brukte jeg brevgiro også, men det endte med at jeg betalte alle regningene i banken. Fungerte ikke for meg.

Med nettbank føler jeg at jeg har full kontroll. Jeg får unna betalingen med en gang, i stedet for at giroen skal bruke et par dager til banken (og at jeg skal huske å dytte konvolutten i postkassa).

Jeg kan også gå tilbake og se om regniger er betalt, faste overføringer osv.

Skrevet

Jeg bruker nettbank.

Jeg foretrekker nettbank fordi jeg da lettere kan holde oversikt over kontoene mine. Skrive ut kontoutskriften selv hvis jeg vil det, og lignende.

Jeg føler også at nettbank er trygt så lenge jeg passer på at ingen vet min personlige kode. Skulle jeg miste kodekortet til nettbanken, så er det bare å ringe banken for å sperre kortet og så be de om å sende et nytt til meg.

Brevgiro synes jeg tar for lang tid, i tillegg er det en del dyrere.

Gjest Elenath
Skrevet

Nettbank.

Legger inn regningene med en gang jeg får de på forfalsdato. Fungerer supert for meg.

Gjest Phair
Skrevet

Nettbank.

Skandiabanken. Ingen gebyr på regninger :P

Skrevet

Nettbank. Billigere og raskere.

Jeg bare spør: Hvor er pengene de tre dagene banken bruker på å ta pengene fra min konto og sette de inn der de hører hjemme - når jeg betaler med vanlig giro over skranke eller brev?

Skrevet

Nettbank

Har god kontroll over kontoene.

Enkelt, greit og sikkert.

:-)

Skrevet

Nettbank. Enkelt og oversiktlig. :-)

Skrevet

Nettbank. Ikke bare for regningsbetaling, men for økonomisk oversikt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hm bare jeg som bruker brevgiro.

Jeg vil bare begrunne hvorfor jeg bruker brevgiro.

For 4 år siden så skaffet jeg meg nettbank. Det var i en lokal bank der jeg da bodde. Jeg hadde bare tull. Enten så kom jeg ikke inn på siden (finner ikke siden), eller så brukte jeg feil kode. Hvis jeg kom inn, så fikk jeg ikke betalt regninger eller sjekke andre ting pga de holdt på med et slags vedlikehold så det skulle bli bedre. Så jeg kuttet den ut.

Nå har jeg og samboeren samme bank og ingen av oss er nettbank kunde. Vi fikk koder og informasjon i posten, uten å be om det. Det var en feil.

Jeg føler meg ikke trygg der jeg må legge inn kontonr, redd for at opplysningen skal komme til noen som ikke skal ha de.

Kanskje det er jeg som er pysete :-? ?

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Det var jeg som skrev innlegget over. Bare faller ut :evil: :evil:

Gjest gjest1
Skrevet

Nettbank. Kan ikke leve uten. Full kontroll når som helst og hvor som helst.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg føler meg ikke trygg der jeg må legge inn kontonr, redd for at opplysningen skal komme til noen som ikke skal ha de.

Kanskje det er jeg som er pysete :-? ?

Nettbank er sikkert. Og kjempepraktisk :) Selv moren min, en innbitt brevgiro-bruker har gått over til nettbank.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nettbank!

(Har fått overtalt hele familien til å bruke nettbank også...)

Clea

Skrevet

Bruker nettbank. Funker ekstremt bra til mitt bruk, enkelt å sjekke hvor mye en har på kontoen til enhver tid og ikke minst veldig lettvindt å betale regninger.

Skrevet

Nettbank. Enkelt og kjapt. Også blir det litt moro å betale regninger også. Ja, jeg er nok likk sær 8)

Skrevet

Difinitivt nettbank.

Da har man til enhver tid full kontroll over økonomien sin,

og så er det mye billigere.

Det er absolutt trygt å bruke. Anbefaler deg å prøve.

Ta en tur i banken din, så hjelper de deg med pålogging.

Lykke til :-)

Skrevet

Datasikkerhet er mitt fagområde, og jeg kan garantere deg at nettbank er langt sikrere enn brevgiro. Når du sender en brevgiro (for jeg tipper at du ikke leverer den i banken hver eneste gang?) er brevet utsatt for posttyver og eventuelt uærlige postansatte og bankansatte. Ikke lenge siden vi hadde en sak her i byen der en spilleavhengig brøt seg inn i flere røde postkasser, stjal innholde og lagde falske brevgiroer med forfalsket underskrift som overførte større beløp til hans egen konto.

Sikkerheten i nettbanker er god. Den er ikke 100%, men det er den ikke om du bruker minibankkortet eller går i banken og betaler regningene heller. Man kan aldri garantere seg helt mot svindel, men nettbanker er noe av det som er aller sikrest. Brevgiro er derimot en ganske utrygg greie.

Når det gjelder funksjonaliteten i nettbanker er det selvfølgelig forskjellig fra bank til bank, men samtlige har blitt langt bedre på de siste fire årene, ikke minst fordi de har fått så mange flere kunder, og bedre erfaring på området. Tror du ville få en annen opplevelse om du prøvde nettbank nå. Men selvfølgelig, du må jo klare å taste riktig kode, akkurat som f.eks ved bruk av minibankkort. Dette er jo en del av den gode sikkerheten som beskytter nettbanken. Tror dere bør revurdere det valget dere har gjort. Bedre oversikt over økonomien følger med på kjøpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...