Gå til innhold

stresset valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi hatt vår 9 uker gamle cocker spaniel valp i en uke. Han er kjempeflink, søt og snill og vi storkoser oss med han.

Men innimellom får han noen ekstreme tussebyger. Er litt usikker på om han bare leker veldig ekstremt eller om han kanskje er stresset. Han blir nesten litt hysterisk, biter hardere, biter og drar i klær og møbler og bjeffer og løper. Tenker siden han er så liten og det plutselig blir mange nye inntrykk at han reagerer slik fordi han er overtrøtt og sliten? Har dere noen tips til å roe han ned? Er slitsomt for både oss og valpen om han skal være slik. :(

Anonymous poster hash: e94d7...4e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter raptuser og er helt normalt hos valper. Han trenger hjelp til å roe seg ned når han blir slik. To ting som fungerte hos oss var å Hilde han fast (tvangskose) til han roet seg. Vi brukte også timeout hvor vi satt han i båndet. Da la han seg ned og sovnet ganske kjapt. Gratulere med velfungerende valp ;) raptusene vil han nok vokse av seg etterhvert

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde det tipset med å sette han i bånd, men da ble han enda mer hysterisk. Tvangskosing har jeg også prøvd litt, men når han er helt "der oppe" er det litt vanskelig å holde han i ro :laugh: Han setter tenna i sofaen også står han og knurrer og peser.. Lille valpen da :(

TS

Skrevet

Hvordan går det med dere? Voffen vår var heller ikke så fornøyd med å bli satt fast de første gangene, men han lærte seg til slutt at han bare måtte legge seg ned.

Jeg greide heller ikke holde han fast, han var imponerende sterk til å være så liten, men samboeren min greide roe han ned på fanget. På valpekurset lærte vi også hvordan vi skulle holde han så han roet seg ned på fanget. Utrolig nyttig og noe vi fortsatt bruker når det går over styr her i heimen. På kurset sa de at vi gjør hundene en tjeneste ved å hjelpe dem å roe ned når de verste raptusene kommer.

Skrevet

De kan også bli sånn hvis de feks er slitne, det bare klikker i vinkel for dem, sier som murray, tvangs holding hjelper ofte veldig bra :)

AnonymBruker
Skrevet

Ts her :)

Det går greit, litt bedre nå. Var redd for at han skulle få nakkeskader slik som han holdt på da jeg satt han i bånd, så han må heller ligge i buret. Da sutrer han litt og så sovner han, så jeg tror det kanskje er fordi han er overtrøtt. Han blir sånn hver eneste gang vi har vært ute. Hvorfor var det ingen som fortalte meg at de søte valpene kunne bli små monstre? :laugh:

Skrevet

Hehe, vårt lille monster bet hull på mange klær i den verste raptus-perioden. Gikk bare i slaskeklær i flere måneder pga det ;) nå er puberteten i gang med jokking og masse markering og alt som hører med...

AnonymBruker
Skrevet

Ville hverken holdt ham fast eller bundet ham, men forsøkt å få oppmerksomheten hans og snakket rolig til ham. Syns ikke han skal få straff for å ha raptuser (men han skal jo ikke få ødelegge noe!), og løper som en gal ute. Det er bare slik valper er. Det bli verre om de ikke får utløp for dette. Kan dere ikke la ham ha disse raptusene sine ute i hagen feks?

Anonymous poster hash: 263a1...9ec
AnonymBruker
Skrevet

Han får selvfølgelig lov å herje fra seg. Problemet er vel ikke akkurat raptusene, men at han ikke klarer å roe seg ned igjen etterpå. Han blir bare spinnvill, løper rundt og bjeffer og knurrer og hopper og biter. :( Men de siste dagene har vi puttet han i bur når han er sånn, eller tvangskoset med han. Da går det en liten stund også sovner han. Tror han bare er overtrøtt og ikke klarer å roe seg ned av seg selv kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...