Gå til innhold

Da begynner sommerhelvetet, stakkars hunden min:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en pekingeser, flat snute, korte ben, relativt tung kropp i forhold til størrelsen. Bor i Korea, hvor sommeren har begynt, er meldt 25 C til slutten av uka, og temperaturen vil bare fortsette å stige. Det er ikke uvanlig at det er rundt 35 C eller mer her i sommer-halvåret, men det verste er at det er så sinnsykt klamt og fuktig. Hjelper ikke engang å sitte i skyggen:(

Får så vondt av hunden min, tar han ut 4-5 ganger om dagen, og egentlig er han veldig aktiv, bare elsker å løpe rundt, leke etc. Men det er jo tortur for ham om sommeren. Selv etter en liten 10 min tur ligger han å gisper etter luft, har et par ganger måtte bære ham opp trappene til leiligheten. Når vi endelig kommer inn ligger han bare paddeflat på gulvet, gisper etter luft og orker ingenting. Pleier å sette vifta foran ham, og det hjelper, (har seff alltid kaldt friskt vann stående fremme) men får så vondt av å se ham lide slik. Pleier å barbere av pelsen om sommeren, det hjelper litt, men ikke stort siden det er så klamt.
Noen som har hunder som takler varme dårlig? hva gjør dere? kan jo ikke holde ham inne hele tiden. Har tenkt til å fryse ned poser med is han kan ligge inntil , har noen prøvd det før eller blir det teit?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg så mye greie på hunder, men da jeg bodde i en bygård med katta mi (selvbestemt innekatt, hun går aller helst ikke ut om hun får velge selv) så var det umulig å få ordentlig gjennomlufting i leiligheten da jeg bare hadde vinduer på en side, så det var ofte 35-40 grader inne. Ille nok for meg, som kunne kle av meg og drikke isvann og spise is, men katta lå ofte klæss ut på gulvet og så ut som hun døde på seg.

Løsningen for oss var at jeg satte våtfór i kjøleskapet og gav henne litt av det hver dag, sånn at hun fikk kjølt seg ned innenfra. Det funka fantastisk godt, katta var mye mer mobil resten av varmetiden etter at jeg begynte med det.

Så du kan jo prøve det for pekingeseren din? Litt våtfór hver dag, som har ligget i kjøleskapet.

Jeg tror ikke det blir for teit å lage en motsatt varmeflaske som du snakker om for pelsdotten heller, om det hjelper i varmen så er det kjempeflott!

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips om blautfor, det skal proves:)

AnonymBruker
Skrevet

Lage isbiter av buljong? Min hund likte ikke dette, men vet mange liker det.

Anonymous poster hash: 5648b...617
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bor du i Korea egentlig? Beklager OT, men jeg ble så nysgjerrig på det :) Veldig rart land å bosette seg i.

Hva med å legge masse isbiter under et håndkle som hunden kan ligge oppå? Og får du til å lufte godt der du bor?

Anonymous poster hash: 380f9...f93
Skrevet

Det finnes kjølematter som du lar svelle i vann også holder de seg kalde. Var gull i de heteste sommerdagene her i fjor. Vi har også en plaskebalje hvor hunden går og velter seg rundt for å avkjøle seg.
Gå turer om kvelden/morgen og natta når det er kjøligere.

Ellers så tror jeg ikke det er så mye annet å få gjort for kortsnuta hunder egentlig. :/

En pekingeser ser jeg egentlig på som en pelsdott med ansikt, så det hadde kanskje vært lurt å kjøpe furminator og rake bort så mye underull du bare får til og evt barbere magen.

• Liker 4
Skrevet

Synes det er dyreplageri å avle slike hunder, men jo ikke noe du kan få gjort noe med nå. Møtte hele 3 Mops på samme langtur i helgen, fint vær og sol, ja, men det er ikke veeldig varmt i Norge i april og var vel 13 grader med litt vind. Og de hundene hadde det virkelig ikke godt, altfor varmt for dem allerede for å gå tur på dagtid.

Så det du burde gjøre er å alltid gå tur veldig tidlig på morgenen og/eller kvelden. Ellers bare være i hagen eller et annet sted der hunden har fullstendig tilgang på skygge samt kaldt vann.

• Liker 7
Skrevet

Det finnes kjølematter som du lar svelle i vann også holder de seg kalde. Var gull i de heteste sommerdagene her i fjor. Vi har også en plaskebalje hvor hunden går og velter seg rundt for å avkjøle seg.

Gå turer om kvelden/morgen og natta når det er kjøligere.

Ellers så tror jeg ikke det er så mye annet å få gjort for kortsnuta hunder egentlig. :/

En pekingeser ser jeg egentlig på som en pelsdott med ansikt, så det hadde kanskje vært lurt å kjøpe furminator og rake bort så mye underull du bare får til og evt barbere magen.

Tar ham med ut paa kveldene, men er dessverre like fuktig og varmt, ikke mye forskjell fra dag tid. Han er alltid barbert om sommeren. Har aldri sett slike kjølematter ,,er det vanlig a ha?

Skrevet

Hvorfor bor du i Korea egentlig? Beklager OT, men jeg ble så nysgjerrig på det :) Veldig rart land å bosette seg i.

Hva med å legge masse isbiter under et håndkle som hunden kan ligge oppå? Og får du til å lufte godt der du bor?

Anonymous poster hash: 380f9...f93

Studerer her og jobber:)

AnonymBruker
Skrevet

Frys ned poser med is, så legger du håndkle over så han kan ligge på :)

Anonymous poster hash: 62515...6a5
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tar ham med ut paa kveldene, men er dessverre like fuktig og varmt, ikke mye forskjell fra dag tid. Han er alltid barbert om sommeren. Har aldri sett slike kjølematter ,,er det vanlig a ha?

Huffda, selv om du går veldig sent (sånn rett før leggetid) eller veldig tidlig er det fortsatt for varmt?

Sats på rolige aktiviteter i såfall heller enn herjing, hunder blir slitne av hodebry, som å søke etter gjemte godbiter.

Skulle så veldig, veldig gjerne ha sett hvordan en Pekingeser ser ut under all pelsen. :) Du kunne ikke ha vært så snill å postet et bilde?

Endret av Pheel
Skrevet

Huffda, selv om du går veldig sent (sånn rett før leggetid) eller veldig tidlig er det fortsatt for varmt?

Sats på rolige aktiviteter i såfall heller enn herjing, hunder blir slitne av hodebry, som å søke etter gjemte godbiter.

Skulle så veldig, veldig gjerne ha sett hvordan en Pekingeser ser ut under all pelsen. :) Du kunne ikke ha vært så snill å postet et bilde?

Ja. blir mest rolige turer, han orker ikke mye uansett. Her er bilde:)

post-76272-0-44660900-1398098546_thumb.j

• Liker 3
Skrevet

Veldig mye søtere enn jeg hadde forventet egentlig som nedbarbert :)

Skrevet (endret)

Hvis han lider i den grad at du faktisk må bære han opp, så hadde jeg vurdert å klippe pelsen hans, du kan i det minste tynne det ut endel.

EDIT: Så bildet. Han var jo ganske kort fra før.. hmm. Da blir det jo værre. Tok feil av den rasen og en annen.

Endret av Timza
Skrevet

kjøp deg et slik et. Vi bor i Norge, så har ikke et så stort problem, men denne kjøler ned hunden min gangske bra. Men les litt om det, mener å huske at du ikke skal ha det på så veldig lenge om gangen:)

Skrevet

Veldig mye søtere enn jeg hadde forventet egentlig som nedbarbert :)

Har sett mange styggere her, bulende oyne og kan nesten ikke gaa. Mye innavl og puppy mills virksomhet her generelt.

AnonymBruker
Skrevet

Åhgud den var søt!! :)

Anonymous poster hash: 62515...6a5

• Liker 1
Skrevet

kjøp deg et slik et. Vi bor i Norge, så har ikke et så stort problem, men denne kjøler ned hunden min gangske bra. Men les litt om det, mener å huske at du ikke skal ha det på så veldig lenge om gangen:)

eh hva da? tror du glemte bilder/link:)

Skrevet

Her har du et eksempel på kjøledekken.

:heks:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...