Gjest Christina146 Skrevet 21. april 2014 #1 Skrevet 21. april 2014 Hei! Jeg har en stor drøm om å bli lege. Jeg vil hjelpe mennesker, er for tiden helsefagarbeiderlærling, ferdig til sommeren. Jeg tar påbyggfagene på siden av dette, så får derfor generell studiekompetanse og fagbrev nå. Jeg har søkt meg inn på sykepleien til høsten, i Førde. Jeg har og hatt praksis på Haukeland i ett halvt år, sykehjem for demente i ett halvt år, og nå hjemmesykepleien i ett halvt år. (Som helsefagarbeiderlærling). Jeg har bare blitt mer og mer interessert i medisin etter hvert, men jeg vil først bli sykepleier (jeg har jo ikke realfagene uansett). Uansett får man vel studiepoeng? Jeg vil bli sykepleier først, slik at jeg har en stødig og god utdannelse, og tjener litt mer enn helsefagarbeider. Og pga jeg får mer ansvar. Jeg ser litt på helsefag som en slags forbredende utdanning for meg. Jeg har snakket en del med leger jeg har jobbet med, og de har fortalt litt om hverdagen sin. Jeg har så grådig lyst! Problemet nå er at på vgs var jeg i en depressiv periode, jeg klarte ikke gjøre det så bra som jeg ville. Da visste jeg heller ikke helt hva jeg ville bli. Nå vet jeg det, og jeg jobber knallhardt som privatist ved siden av lærlingtiden. Jeg leser hver dag og har mye motivasjon. Det jeg tenker på er jo at om jeg ville bli lege, må jeg jo ta realfagene, jeg er mest bekymret for matten, for jeg har bare hatt p-matte, og fikk 3' er i fjor (som privatist). Har sett på ulike skoler som tilbyr såkalt medisinpakke, som en påbyggspakke. Denne koster meg derimot opptil 30 000! Jeg har bestemt meg for å bli sykepleier først, og så evt ta fagene. Er det mulig å klare "hoppet" fra p-matte til.. r-matte?(mener jeg) har aldri hatt kjemi og fysikk før, er det noen som har gjort dette? Jeg er jo 19 nå, og vil jo helst bli ferdig med utdannelse før jeg når 30 liksom. Er det mulig? Erfaringer? Råd?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #2 Skrevet 21. april 2014 hvis du skal ta 3 år med sykepleier så er du 22 også må du ta opp fag, og så medisinstudier... du blir nok nermere 30 da ja... om du i det hele tatt får det til. Høres ut som du har mye knallhard jobbing forran deg før du i det hele tatt kan begynne på studiet... Anonymous poster hash: b7ff9...086 3
Gjest Badabing Skrevet 21. april 2014 #3 Skrevet 21. april 2014 Mye bedre å satse direkte på medisin, du trenger vel kanskje studielån underveis? Og man får bare studielån for et visst antall år. Bruk heller tid på å ta opp fagene du trenger. 4
Ananas. Skrevet 21. april 2014 #4 Skrevet 21. april 2014 Jeg forstår at du har lyst til å ta sykepleier som en slags "oppgradering" av helsefagarbeider, men jeg får ikke helt tak i hvorfor du ønsker å bli sykepleier før du utdanner deg til lege? Hvis du ønsker å bli lege så kan du jo gå rett på å forbedre karakterene dine med en gang, isteden for å "kaste bort" tid og studielån på å bli sykepleier først.. 3
Gjest Christina146 Skrevet 21. april 2014 #5 Skrevet 21. april 2014 Ja, det er det som er så dumt! Jeg angrer skikkelig nå på at jeg valgte yrkesfag, og ikke fikk de riktige fagene! Men som sagt var jeg litt lavt nede, og tenkte på en måte at dette var det beste. Skolelei var jeg og. Om jeg blir "evig" student får vi se. Men jeg kjenner jeg er skikkelig gira, jeg vil dette skikkelig!
Gjest Christina146 Skrevet 21. april 2014 #6 Skrevet 21. april 2014 Takk for svarene! Men så er det det. Jeg er litt redd for å satse på medisin med en gang, tenk om jeg ikke får gode karakterer i alle fagene jeg trenger, og ikke kommer inn? Det er jo så grådig høyt snitt, er redd for at karakter fra vg2 skal "trekke meg ned". Jeg er også ganske redd for at jeg ikke klarer fagene, jeg sliter med matte generelt. Så da har jeg jo kastet vekk en stor del penger på en mulighet for utdanning som jeg mest sannsynlig ikke får?
kareen Skrevet 21. april 2014 #7 Skrevet 21. april 2014 Ta det med ro, du er bare 19 år. Mange bruker flere år på ta opp igjen fag og få gode nok karakterer til å komme inn. De fleste på medisinstudiet er et stykke over 20 år altså. Du kan jo alltids jobbe litt mens du tar opp fag, så slipper du så mye i studielån. Det er nok bedre enn å ta sykepleieutdanning først.
Gjest Riviera Skrevet 21. april 2014 #8 Skrevet 21. april 2014 (endret) Du får bare studiekompetanse for syv år. Sykepleierstudiet er tre år, medisinstudiet er seks. Og det er vel allmennmedisin om jeg ikke tar feil, så kommer spesialiseringen i tillegg. Gjennomsnittsalderen for førsteårs medisinstudenter skal jeg ikke uttale meg så bastant om, men det er nærmere 25 enn 19, for å si det slik. Konklusjon: Sykepleier er et flott yrke. Men dersom du vil bli lege, så driter du i sykepleierutdannelsen. Bruk neste år på å ta opp fag! EDIT: Studiekompetanse! Haha! ***STIPEND, mente jeg. Endret 21. april 2014 av Riviera
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Hvorfor vil du bli sykepleier først? Anonymous poster hash: 1d1cf...933 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #10 Skrevet 21. april 2014 Hvis du har viljen til det kan du bli akkurat det du ønsker deg! Anonymous poster hash: 85466...327
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #11 Skrevet 21. april 2014 Ta det med ro, du er bare 19 år. Mange bruker flere år på ta opp igjen fag og få gode nok karakterer til å komme inn. De fleste på medisinstudiet er et stykke over 20 år altså. Du kan jo alltids jobbe litt mens du tar opp fag, så slipper du så mye i studielån. Det er nok bedre enn å ta sykepleieutdanning først. De fleste? Blir ikke halvparten av studentene tatt inn med primærvitnemål og den andre halvparten med sekundær? Det vil vel si at halvparten er et stykke over 20? Anonymous poster hash: 1d1cf...933
Gjest Christina146 Skrevet 21. april 2014 #12 Skrevet 21. april 2014 Hei igjen:) Jeg har funnet ut at jeg har til juli og bestemme meg om jeg vil avmelde meg fra sykepleien. Jeg har meldt meg på ett slik program (gateway college) så planen var å ta første semester i sør Afrika. Dette høres jo veldig spennende ut, men nå er jeg litt usikker på dette også. Penger har jeg spart mye av, så jeg har råd til realfagene om jeg vil. Hva mener du at jeg bare har studiekompetanse i så og så mange år? Har du ikke det når du først har det? Noen her som vet hvordan r-matte er i forhold til p-matte? Det er det jeg er mest bekymret for om jeg skal ta realfagene. Jeg
Gjest Christina146 Skrevet 21. april 2014 #13 Skrevet 21. april 2014 *har også hørt at det er vanskelig å bli student når du først har jobbet en stund. Hva mener dere? Ts
Gjest Christina146 Skrevet 21. april 2014 #14 Skrevet 21. april 2014 Grunnen til at jeg ville bli sykepleier først, var for å ha en slags back up om jeg ikke kommer inn på medisin. Men jeg ser jo nå at det blir en utrolig tung vei å gå!
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #15 Skrevet 21. april 2014 Hei igjen:) Jeg har funnet ut at jeg har til juli og bestemme meg om jeg vil avmelde meg fra sykepleien. Jeg har meldt meg på ett slik program (gateway college) så planen var å ta første semester i sør Afrika. Dette høres jo veldig spennende ut, men nå er jeg litt usikker på dette også. Penger har jeg spart mye av, så jeg har råd til realfagene om jeg vil. Hva mener du at jeg bare har studiekompetanse i så og så mange år? Har du ikke det når du først har det? Noen her som vet hvordan r-matte er i forhold til p-matte? Det er det jeg er mest bekymret for om jeg skal ta realfagene. Jeg Tror personen kanskje mener studielån? At en har kun tilgang på studielån i 8 år, er det vel... ? Så lenge du har motivasjon nok så er vel alt gjennomførbart. Men hvorfor satser du ikke på S1+S2? Jeg tror det kanskje passer deg bedre dersom du ikke er en sånn typisk realfagsperson. S1 er tilnærmet lik 1T, som jeg ikke synes var så vanskelig. I S2 får man en liten smakebit av R1, men det er mer fokus på statistikk og slikt. Jeg vet ikke så mye om S2 da jeg tok R1, men de fleste som har det sier at det er ganske lett. Jeg har en venninne som fikk 2 i 1T (uten noe jobbing da). Hun gikk opp til 4 i S1 og 5 i S2 med jevn jobbing. Anonymous poster hash: 1d1cf...933
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #16 Skrevet 21. april 2014 Grunnen til at jeg ville bli sykepleier først, var for å ha en slags back up om jeg ikke kommer inn på medisin. Men jeg ser jo nå at det blir en utrolig tung vei å gå! Jeg synes at denne planen er også veldig tung og unødvendig. Jeg råder det til å bestemme deg snart om sykepleier eller medisin er det du vil studere. Alt eller ingenting. Jeg vil tro at du klarer å komme inn på medisin dersom du først bestemmer deg for det. Dersom du venter til du blir 23 med å søke får du totalt 8 alderspoeng. Dersom du har tatt 1 år på universitetet får du 2 tilleggspoeng. Dersom du får 4 realfagspoeng så ender du totalt opp med 14 poeng. Det vil si at du trenger ca 5,2-5,3 i rent snitt (? LITT usikker på poenggrensene for sekundærvitnemål). Ellers så er Øst-Europa alltid en utvei. Anonymous poster hash: 1d1cf...933
Gjest Christina146 Skrevet 21. april 2014 #17 Skrevet 21. april 2014 Ja, det kan stemme, studielån altså. Ja, takk for svar, det var ikke dumt! Jeg føler egentlig mer og mer at jeg vil ta realfagene, og det virker som om du kom med en fornuftig løsning som kan gå. Jeg får se litt på nettet om hvem som tilbyr det. Ts
Gjest Christina146 Skrevet 21. april 2014 #18 Skrevet 21. april 2014 Takk for svar! Ja jeg ser mer og mer nå at det blir som du sa, tungt og unødvendig. Jeg kan vel ikke bare ta ett år på universitetet? Med bare generell studiekompetanse tenker jeg på? Jeg synes at denne planen er også veldig tung og unødvendig. Jeg råder det til å bestemme deg snart om sykepleier eller medisin er det du vil studere. Alt eller ingenting. Jeg vil tro at du klarer å komme inn på medisin dersom du først bestemmer deg for det. Dersom du venter til du blir 23 med å søke får du totalt 8 alderspoeng. Dersom du har tatt 1 år på universitetet får du 2 tilleggspoeng. Dersom du får 4 realfagspoeng så ender du totalt opp med 14 poeng. Det vil si at du trenger ca 5,2-5,3 i rent snitt (? LITT usikker på poenggrensene for sekundærvitnemål). Ellers så er Øst-Europa alltid en utvei. Anonymous poster hash: 1d1cf...933
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #19 Skrevet 21. april 2014 Skjønner ikke helt hva du mener her. Det jeg hvertfall mente var at dersom du går et år på universitetet (det er vel 60 stp?), høyskolen, folkehøyskole eller militæret så får du 2 tilleggspoeng som du kan legge til på poengsummen din. Det er det samme hva slags studie dette er. Det trenger ikke å ha noen relevans med medisinstudiet. De fleste velger et årsstudium vil jeg vel tro. F.eks psykologi eller medisin grunnfag (?). Anonymous poster hash: 1d1cf...933
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå