AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #1 Skrevet 21. april 2014 Hei! Jeg og min mann har tenkt å skaffe oss en liten hund. Vi har begge veldig fleksible jobber (mannen min jobber ofte hjemme og jeg kan bestemme selv når jeg vil komme hjem fra jobb). Jeg er 30 år gammel og har hatt lyst på hund siden jeg var tenåring, men pga. studier har jeg ikke turt å skaffe en hund pga. ansvaret som det innebar (jeg var på skolen til langt på kveld). Jeg har nå funnet en perfekt rase som passer vårt hjem og hverdag- men jeg ser for meg to mulie utfordringer om et par år: 1. Jeg er redd for hvordan vi vil håndtere hunden når vi får barn. Det er 1-2 år til vi planlegger å få barn, og selv om jeg synes at en hund nå hadde passet perfekt så vet jeg ikke hvordan det blir med en unge (eller flere) i huset i tillegg. Jeg vil gjerne høre hvilke erfaringer dere som hadde hund før dere fikk barn, har opplevd dette i etterkant. Ble det en ekstra "byrde"? Angret dere? (har hørt om flere som har solgt hunden når de fikk barn). 2. Vi jobber i helsesektoren så det vil innebære mye vaktarbeid. Jeg vil gjerne høre erfaringene til andre som har hund og går vakter på sykehus? Hvordan organiserer dere dette? Hilsen hundeglad person Anonymous poster hash: f4bad...a58
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #2 Skrevet 21. april 2014 Dytter denne litt:-) Anonymous poster hash: f4bad...a58
AnonymBruker Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 Dytter litt til...! Anonymous poster hash: f4bad...a58
Destruit Skrevet 19. mai 2014 #4 Skrevet 19. mai 2014 Wow. For det første, hvis du allerede nå vurderer det som en mulighet å selge/omplassere hunden når det kommer barn , så for all del IKKE skaff deg hund! Absolutt alt går dersom man er innstilt på det, og de som selger hunden sin/omplasserer /avliver så fort ett barn kommer inn i bildet er mennesker som aldri burde ha hatt hverken dyr eller barn . MEN , dersom man bestemmer seg for at man skal ha hund, også få barn, så er det en fordel at hunden rekker å bli greit voksen før barnet kommer. Dvs 2,5-3 år avhengig av rase. Det å ha en unghund og en baby samtidig er like krevende som å ha 2 barn der det ene er i trassalder. For det andre, vakter på sykehus. Dette kommer jo an på om dere jobber eksakt samme skift , eller om dere overlapper hverandre. Husk på at en valp ikke kan være alene 8-12 timer alene , og alenetrening tar tid. Det tar like mye tid å oppdra en valp, på lik linje som ett barn. Også er det jo noe med ordtaket : " Du får tilbake det du gir ". Lykke til! 3
cellar Skrevet 19. mai 2014 #5 Skrevet 19. mai 2014 Enig med personen over meg; dersom det å omplassere hunden er et alternativ når dere er klar for baby så skal dere ikke skaffe dere hund. Simple as that. Hunder bør ikke være alene i mer enn 8 timer, så overtidsarbeid (som det jo gjerne er litt av i enkelte helseyrker) bør unngås. Dere er jo 2 stk sammen om det, så det burde gå opp. Det kommer litt an på hunderasen, men jeg ville ha ventet til hunden er iallefall 2-4 år gammel før et nytt familiemedlem kommer inn i bildet. Da er verste "rampingen" over, og hunden er mer stabil og "voksen".
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #6 Skrevet 19. mai 2014 Wow. For det første, hvis du allerede nå vurderer det som en mulighet å selge/omplassere hunden når det kommer barn , så for all del IKKE skaff deg hund! Det var vel ikke det hun skrev heller. Snakk om å tolke alt i verste mening. Anonymous poster hash: fa6c3...83d
Gjest Gjest_Lindiana Skrevet 19. mai 2014 #7 Skrevet 19. mai 2014 Det kan være greit å skaffe seg valp i en periode der man har mulighet for å være hjemme hele dagen med valpen den første tiden, i sommerferien for eksempel om dere ikke har tenkt å reise noen steder, slik at den kan bli trygg på deg og mannen din og få startet gradvis tilvenning til å være i bur/et rom alene noen sekunder eller minutter i starten og så øke etterhvert. Om hunden kommer til å være et "problem" når dere får barn kommer ann på om hunden vendes til å være i nærheten av barn, at det er blitt voksen (som regel 2-3 år gammel. De små rasene trenger som regel lengre tid på seg) og at du er innstilt på at hunden fremdeles vil ha de samme kravene til mosjon, oppmerksomhet og mental trening og stimulans selv om barnet kommer til å ta mye av tiden din. Min nabo er et perfekt eksempel på hvordan man ikke løser disse problemene. De drar på jobb og kjører ungene til barnehagen rundt kl. 06.30 og setter hunden ut i luftegården sin der den sitter å bjeffer, uler og tuter helt til de henter den inn igjen rundt 23-midnatt. De vil ikke ha den inne fordi den er "for vilter" rundt barna deres (ikke rart det egentlig når den er ekstatisk over å for en gangs skyld få lov til å være inne sammen med flokken sin). Tenk nøye over hva dere har å tilby hunden av tid. Om dere kun har anledning til å være med hunden 4-5 timer i løpet av kvelden på grunn av lange vakter og det bare blir en luftetur rundt kvartalet nå og da er det kanskje best å ikke skaffe seg en hund likevel.
Brimi Skrevet 19. mai 2014 #8 Skrevet 19. mai 2014 Jeg tolket det ikke som at hun kommer til å omplassere hunden så fort jun får barn. Jeg tolket det mer som at hun er bekymret for at det blir mye arbeid med hund og barn siden mange har omplassert etter at de har fått barn.
Destruit Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 Det var vel ikke det hun skrev heller. Snakk om å tolke alt i verste mening. Anonymous poster hash: fa6c3...83d Les hva jeg skriver før du tror at alt er i verste mening? Her tenker jeg på hundens beste , dersom man allerede VURDERER at omplassering kan være en utvei fordi andre har gjort det. Og når noen sier at de er redd for å angre på valget (dvs ett hundeliv) , så mener jeg at det er sunn fornuft å tenke over det her ett par ganger til før man anskaffer seg ett ansvar man skal ha i kanskje 14 år fremover i tid. Men for all del, jeg har ikke sagt at hun Ikke skal skaffe seg hund, dersom hun forstår og respekterer hvor mye arbeid og ansvar det er. Ønsker dem lykke til , og håper de setter både fremtidige hunder og barn like høyt, og hverken omplasserer den ene eller den andre.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #10 Skrevet 19. mai 2014 Vi jobber turnus begge to og det er det som gjør at vi kan ha hund med mye jobb. Vi jobber samme helg, men alltid motsatt av hverandre eller slik at mannen ikke får en unødvendig lang dag på jobb. I tillegg bor vi nærme jobben og jeg har mulighet til å ta hunden med på jobb eller gå turer med den i løpet av jobbdagen. Anonymous poster hash: a86a8...d3e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #11 Skrevet 19. mai 2014 Vil også anbefale deg, som noen andre også skriver, at du heller får hunden nå slik at den er 2-3 år før dere får barn. Hunder er ganske mye jobb de første to årene. Anonymous poster hash: a86a8...d3e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #12 Skrevet 19. mai 2014 De fleste har nok ikke muligheten til å ta med hunden på jobb.. så hva gjør de? Og hva med dere som bor alene og har hund? Jeg har kjempelyst på hund men siden jeg er dømt til å være singel resten av livet går ikke det Anonymous poster hash: 0af03...eed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå