Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 14, straks 15 år. Jeg er veldig bekymret for søsteren min og kjæresten hennes. Søsteren min ble 16 i år og er sammen med en gutt/mann på 24.. Jeg fikk vite dette i går. Søsteren min fortalte meg og mamma om at hun hadde en kjæreste for ca et halvt år siden og hun har siden da latet som at det er en gutt hun går i klasse med, men nå viser det seg at de bare er venner og at hun er sammen med en mye eldre. Hun fortalte meg i går at hun er sammen med han og at han er verdens beste og snilleste osv.. Hun må jo få lov til å være sammen med han, men kjenner jeg blir litt skeptisk siden han er så mye eldre. Vet at mamma har hjulpet henne med p-piller, og hun sa at de har ligget sammen siden hun var 15 år. Jeg er veldig redd for at han bare utnytter henne!! Vil ikke at hun skal bli brukt. Burde jeg bare la det være? Burde jeg fortelle det til mamma?

Anonymous poster hash: f3dfe...207

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell mamma! Og du? Du vil få veldig mange USERIØSE (dårlige) råd her. Prat med mamma! Og hvis søss blir sur, du gjør det jo ikke for å være slem eller ond men fordi du er glad i og bryr deg om søss.

Anonymous poster hash: b7ad9...43c
  • Liker 16
Skrevet

Vet ikke akkurat hvilket forhold du har til de, men jeg ville snakket rolig med begge to om at du er bekymret. Enten hver for seg eller samtidig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri møtt kjæresten hennes face2face, har bare sett bilder av han og noen meldinger de har sendt til hverandre. Vet at han bor ca 25 min unna med buss.. Så burde jeg snakke med søsteren min først? Hun sa i går at om jeg forteller mamma kommer hun til å bli kjempelei seg og sint.

AnonymBruker
Skrevet

Prat med mamma når dere er alene. Fortell henne akkurat det du har fortalt her. At du er bekymret for at han utnytter henne. Og at hun har sagt hun vil bli så lei seg og sint hvis du forteller mamma. Etter det prater du med søss og forteller henne at du har pratet med mamma og hvorfor. At du har gjort det fordi du er glad i henne, fordi du er bekymret for henne. Fordi du er redd hun blir utnyttet. Og samme hva, om søss blir sint, irritert, eller hva, fortell henne du er glad i henne.

• Liker 3
Gjest Malanthor
Skrevet

Det er umulig og si om forholdet er bra eller dårlig for søsteren din. Det er alt for mange ukjente momenter til det. Aldersforskjellen TRENGER ikke og være et problem men den KAN være det.

Du kan jo si til søsteren din at hvis hun ikke forteller sannheten så tvinger hun deg til og gjøre det siden du har ingen interesse av og skulle holde på en slik hemmelighet.

Hun kan faktisk ikke forvente at du skal lyve for henne.

• Liker 1
Skrevet

Hun våger ikke en gang å fortelle om det hjemme...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med søster nå. reagerte med sinne og ble veldig opprørt, begynte å gråte og si at jeg bare var sjalu på henne, at jeg bare ville ødelegge for henne. Jeg sa at jeg bare er glad i henne og vil ikke at hun skal bli såret!! Hun sa at kjæresten først trodde hun var 18 fordi hun løy på alderen og at han aldri har presset henne til sex. Hun sier at de elsker hverandre og at han aldri kommer til å forlate henne uansett hva. Jeg foreslo at vi begge kunne si det til mamma og at hun sikkert ville forstå, men søsteren min ble bare enda mer sint og dro ut. Tror hun dro til kjæresten sin. Mamma kommer hjem om ikke så lenge, så har tenke å fortelle henne det enda jeg føler meg som verdens verste og kjipeste søster.

• Liker 4
Gjest Jørild
Skrevet

Jeg synes du gjør rett i å fortelle det. Grunnen til at hun reagerer så hardt er at hun vet at det ikke er en bra aldersforskjell.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 24 og hun 16 da vi ble sammen. Vi hadde et bedre forhold enn de fleste kan drømme om i nesten ti år. Det er jo bare å se seg rundt det. Er forhold med mindre aldersforskjel statistisk noe bedre? Tror ikke det nei.

Vet ikke hvor denne alders-hat greia kommer fra jeg...

Anonymous poster hash: 2a19c...73c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i litt samme situasjon som søsteren din, er 17 og er sammen med en på 23. Møttes da jeg var 15 og jeg løy om alderen min, men han har aldri presset meg til sex. Vi har et veldig fint forhold, men foreldrene mine var selvsagt kjempeskeptiske i begynnelsen. Det løste seg da jeg tok han med hjem og de fikk se at han var en ordentlig fyr. Synes det er kjempefint at du bryr deg om søsteren din, og synes heller ikke det er galt å fortelle det til moren deres. Jeg synes dere bør gi typen en sjanse, men dere bør kreve å få møte han først. :)

Anonymous poster hash: 1add4...4e9
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å foreslå for mamma at vi kanskje kan be han hit på middag en dag eller noe. Når søsteren min sier han er snill og ikke bruker henne, må jeg jo nesten tro på henne. Hun er jo ellers ganske fornuftig av seg. Hørte mamma kom inn døra nå, så når hun har slappet litt av har jeg tenkt å fortelle det og håper at hun tar det bra og ikke blir bekymret :) takk for all hjelp jeg har fått! Var veldig i tvil om jeg i det hele tatt skulle si noe.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å foreslå for mamma at vi kanskje kan be han hit på middag en dag eller noe. Når søsteren min sier han er snill og ikke bruker henne, må jeg jo nesten tro på henne. Hun er jo ellers ganske fornuftig av seg. Hørte mamma kom inn døra nå, så når hun har slappet litt av har jeg tenkt å fortelle det og håper at hun tar det bra og ikke blir bekymret :) takk for all hjelp jeg har fått! Var veldig i tvil om jeg i det hele tatt skulle si noe.

Jeg er stolt av deg vennen! :D

Jeg synes du har vært kjempeflink som har pratet både med søss, med mamma, og har gjort det du kan av omtanke og kjærlighet og ikke lot bitterhet eller sinne bite. Så snill du er! :)

Og en god tanke du har der! Kjempeflott! :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dq jeg var 17 var jeg sammen med en på 24. Han ble 25 mens vi var sammen. Foreldrene mine kjente både han og foreldrene hans, og sa ingenting. Jeg fikk lov til å gjøre mye mer enn før fordi de stolte på at han tok vare på meg. Fikk faktisk mye mer frihet enn jeg hadde fått ellers, fordi jeg var sammen med en som var voksen og ansvarsbevisst. Kanskje din søsters kjæreste også er slik? Jeg synes det var en god idé å invitere han på middag og bli kjent med han!

Anonymous poster hash: 113f0...8d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er på kanten når det gjelder aldersforskjell syntes jeg, men det er ikke alltid et problem. Ofte skjules slike forhold fordi det møtes med en del stigma. Grunnen til at jeg selv syntes det er på kanten er ikke forholdet i seg selv, men at risikoen at man vokser fra hverandre er stor. Hun er sannsynligvis ikke er ferdig på videregående, han er student/ferdig student/i jobb e.l. Hun har jo ikke engang lov til å ta seg øl på en restaurant med han.

Anonymous poster hash: 3b999...bb7
Skrevet

Det er noe med de mannfolkene som går etter tenåringsjenter som ikke en gang kan kjøpe øl på butikken...

• Liker 2
Skrevet

Hvem blir utnyttet egentlig? For meg virker det som begge er glade i hverandre.

Når det er sagt, det er spesielt at en på 16 er sammen med en på 24. Det er videre ikke bra at en på 24 (23) har sex med en på 15, men hun løy jo til han. Man er riktignok dum hvis man tror en jente på 15 er 18, men jeg synes tvilen burde komme han til gode. Han presset henne heller ikke til sex hvis vi skal tro søstern din. Dette taler jo imot at han utnytter henne.

Jeg mener derfor du ikke burde fortelle moren din det, men heller oppfordre søstern din til å si sannheten. Hvis hun nekter, la det ligge. Hvis du forteller moren din det risikerer du å bli uvenner med søstern din og du vil bryte hennes tillit. Alt ettersom hvordan foreldrene dine reagerer kan han bli anmeldt for sexuellomgang med mindreårige. Det er også en god sjanse for at han blir dømt, selv om han var uvitende om aldern til søstern din. Må understreke at dette er ene og alene hans ansvar. Likevel kan en slik sak ødelegge mye av livet hans og din families forhold til søstern din.

Det er tre grunner til at jeg mener du ikke skal gjøre det:

1. Hun er faktisk 16 og det er ikke noe ulovlig med at de holder på nå. Hun er dessuten på p-piller, så sjansen for å bli gravid er liten.

2. Det virker ikke som han utnytter henne, ettersom hun gir uttrykk for å ha like stor glede av forholdet.

3. Denne typen forhold har en tendens til å være kortvarig. Jo mer dere hauser det opp, jo mer vil hun knyttes til han og dere risikerer å bli sittende med han i lang tid.

Dette er kanskje en upopulær mening på KG, men jeg får heller stå for den :P

AnonymBruker
Skrevet

Har oppfattet det sånn at hvis man er i et destruktivt forhold, så vil familie og andre personer rundt ofte oppfatte at noe er galt. Hvis de hadde vært sammen i et halvt år, og forholdet går negativt utover henne, ville dere kanskje ha merket noe?

Anonymous poster hash: 1add4...4e9
Skrevet

En voksen mann som er ilag med en tenåring som etter seks måneder ikke har gjort det bøss for at forholdet deres skal være offentlig og ikke minst "velsignet" av hennes foreldre er ikke en seriøs mann. Han er bare interessert i billig fjortissfitte.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...