Snop Skrevet 21. april 2014 #1 Skrevet 21. april 2014 Jeg leier en bolig hvor det ikke er lov å si opp det første året, og det er 3 mnd oppsigelsestid. Nå må jeg likevel flytte etter bare noen måneder pga sykdom. Hvis jeg finner noen å fremleie til, kan de da ta over/flytte inn allerede om en måned?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #2 Skrevet 21. april 2014 Jeg leier en bolig hvor det ikke er lov å si opp det første året, og det er 3 mnd oppsigelsestid. Nå må jeg likevel flytte etter bare noen måneder pga sykdom. Hvis jeg finner noen å fremleie til, kan de da ta over/flytte inn allerede om en måned? Hvis utleier godkjenner det. Anonymous poster hash: b891b...190 1
Løvefrøken Skrevet 21. april 2014 #3 Skrevet 21. april 2014 Hvis dette er sykdom som kommer av leiligheten, type fukt, mugg etc så er du ikke bundet av kontraktens tidsangivelse og oppsigelsesfrist... (mener jeg)
Snop Skrevet 21. april 2014 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2014 Hvis utleier godkjenner det. Anonymous poster hash: b891b...190 og hvis ikke (med mindre de har en saklig grunn), fritas jeg fra leiekontrakten og kan flytte etter...3 måneder? Eller med en gang?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #5 Skrevet 21. april 2014 og hvis ikke (med mindre de har en saklig grunn), fritas jeg fra leiekontrakten og kan flytte etter...3 måneder? Eller med en gang? Nei, du er bundet av kontrakten. Dette blir opp til utleier. Anonymous poster hash: b891b...190 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #6 Skrevet 21. april 2014 Nei, du er bundet av kontrakten. Dette blir opp til utleier. Anonymous poster hash: b891b...190 Vel og merke kun dersom kontrakten følger loven. Husleigeloven. Siden du er leigetaker, ts, burde du lære deg denne. Eller i det minste ha den for hånden. Anonymous poster hash: 4ee40...f34 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #7 Skrevet 21. april 2014 Vel og merke kun dersom kontrakten følger loven. Husleigeloven. Siden du er leigetaker, ts, burde du lære deg denne. Eller i det minste ha den for hånden. Anonymous poster hash: 4ee40...f34 Selvfølgelig, men det er ikke kommet frem informasjon som tyder på det sålangt. Anonymous poster hash: b891b...190 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #8 Skrevet 21. april 2014 Selvfølgelig, men det er ikke kommet frem informasjon som tyder på det sålangt. Anonymous poster hash: b891b...190 Det blir påpekt over her at utleier kan nekte fremleie. Ts spør så om hun i så fall er fritatt kontrakten. Fakta er at utleier må ha en "saklig grunn" for å nekte. Dersom utleier nekter uten saklig grunn bryter utleier loven. Fordi å faktisk finne en grunn som (etter loven) er saklig er meget vanskelig, burde ts ikke ha noen grunn til å uroe seg så lenge hun faktisk finner noen som vil ta over raskt. Derfor refererer jeg til loven: 4. Framleie av bolig ved midlertidig fravær Leier av bolig kan framleie med godkjenning fra utleieren i inntil to år ved midlertidig fravær på grunn av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Slik at ts vil være klar over at et eventuelt "nei" fra utleier ikke teller, med forbehold om at ts som hun skriver er syk. Anonymous poster hash: 4ee40...f34
Gjest Blondie65 Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Det blir påpekt over her at utleier kan nekte fremleie. Ts spør så om hun i så fall er fritatt kontrakten. Fakta er at utleier må ha en "saklig grunn" for å nekte. Dersom utleier nekter uten saklig grunn bryter utleier loven. Fordi å faktisk finne en grunn som (etter loven) er saklig er meget vanskelig, burde ts ikke ha noen grunn til å uroe seg så lenge hun faktisk finner noen som vil ta over raskt. Derfor refererer jeg til loven:4. Framleie av bolig ved midlertidig fraværLeier av bolig kan framleie med godkjenning fra utleieren i inntil to år ved midlertidig fravær på grunn av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Slik at ts vil være klar over at et eventuelt "nei" fra utleier ikke teller, med forbehold om at ts som hun skriver er syk. Anonymous poster hash: 4ee40...f34 I lys av den paragrafen du har valgt, hvor har du fått det fra at trådstarters fremleie er midlertidig?
Snop Skrevet 21. april 2014 Forfatter #10 Skrevet 21. april 2014 Jeg fant utav det siste jeg lurte på i husleieloven. Dersom huseieren ikke godkjenner personen, kan jeg flytte ut med 3 mnd oppsigelsestid Men jeg finner ikke ut om huseieren kan bestemme når denne nye personen skal ta over eller om dette er helt opp til meg (så sant personen er godkjent).
Snop Skrevet 21. april 2014 Forfatter #11 Skrevet 21. april 2014 I lys av den paragrafen du har valgt, hvor har du fått det fra at trådstarters fremleie er midlertidig? Fremleien er midlertidig på papiret. Men jeg står jo fritt til å si opp leieforholdet om ca et halvt år uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå