Gjest Chlorophyll Skrevet 21. april 2014 #1 Skrevet 21. april 2014 Mange skal ha det til at måltider er en sosial greie. Dette er tull, ingen har tid til å sette seg ned sammen med andre hvert eneste måltid de har i løpet av dagen.. Maten er drivstoff, ikke underholdning. Selvfølgelig er det en fordel om man liker det man spiser, men det er bedre at maten smaker dårlig, og gjør godt, enn motsatt. Dessuten går det faktisk an å lære seg å like ting som er sunne. Å spise drittmat, bare for å være høflig, synes jeg heller ingenting om. Da er det bedre å være uhøflig, kanskje spise før man kommer, så det ikke er plass, eller rett og slett takke nei. Vi har også alt for mange kosedager. Lørdager, bursdager, høytider, etc. Egentlig er dette en skikkelig uting. Du legger like mye på deg på en lørdag, som en mandag. Hører mange som klager på alt de har fått i seg i påsken f.eks. Beklager, men du har selv valgt det. Jeg synes ikke synd på deg. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #2 Skrevet 21. april 2014 Jeg synes det er trist at noen bare spiser for å få i seg næring. Så mye god mat som finnes der ute. Jeg nyter mat. Og jeg er ikke tjukk som det virker som du tror at alle som spiser god mat er. Anonymous poster hash: d6920...acb 41
Mynona Skrevet 21. april 2014 #3 Skrevet 21. april 2014 Hvem er det som sier at mat som smaker godt er usunt? Og at mat som smaker vondt er sunt? Det er da høyst individuelt. 16
Gjest Chlorophyll Skrevet 21. april 2014 #5 Skrevet 21. april 2014 Jeg synes det er trist at noen bare spiser for å få i seg næring. Så mye god mat som finnes der ute. Jeg nyter mat. Og jeg er ikke tjukk som det virker som du tror at alle som spiser god mat er. Anonymous poster hash: d6920...acb Hvem er det som sier at mat som smaker godt er usunt? Og at mat som smaker vondt er sunt? Det er da høyst individuelt. Nå vrir dere på det jeg sier. Er slett ikke alle som er nyter maten som er feite, men konsekvensene kan likevel være fatale, for det om man ikke kan se det. Det er det som er problemet. Vel, maten er faktisk for å få i seg næring. ikke et underholdnings element som den har blitt gjort til. Men for all del, det betyr ikke at sunn mat er synonymt med vond mat. langt ifra. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #6 Skrevet 21. april 2014 Mange skal ha det til at måltider er en sosial greie. Dette er tull, ingen har tid til å sette seg ned sammen med andre hvert eneste måltid de har i løpet av dagen.. Maten er drivstoff, ikke underholdning. Selvfølgelig er det en fordel om man liker det man spiser, men det er bedre at maten smaker dårlig, og gjør godt, enn motsatt. Dessuten går det faktisk an å lære seg å like ting som er sunne. Å spise drittmat, bare for å være høflig, synes jeg heller ingenting om. Da er det bedre å være uhøflig, kanskje spise før man kommer, så det ikke er plass, eller rett og slett takke nei. Vi har også alt for mange kosedager. Lørdager, bursdager, høytider, etc. Egentlig er dette en skikkelig uting. Du legger like mye på deg på en lørdag, som en mandag. Hører mange som klager på alt de har fått i seg i påsken f.eks. Beklager, men du har selv valgt det. Jeg synes ikke synd på deg. Jeg vet ikke hvordan du lever, men vi klarer alltid å sette oss ned og spise maten vi har laget sammen ca 3 ganger om dagen? Selvsagt er det avhengig av jobb etc, men jeg synes du overdriver litt Anonymous poster hash: 7d1a2...2c5 2
Gjest Chlorophyll Skrevet 21. april 2014 #7 Skrevet 21. april 2014 Anonymous poster hash: 9eb7c...598 Noen som har skjønt det 1
Gjest Chlorophyll Skrevet 21. april 2014 #8 Skrevet 21. april 2014 Jeg vet ikke hvordan du lever, men vi klarer alltid å sette oss ned og spise maten vi har laget sammen ca 3 ganger om dagen? Selvsagt er det avhengig av jobb etc, men jeg synes du overdriver litt Anonymous poster hash: 7d1a2...2c5 Vel, det var ikke poenget. Poenget er at vi spiser fordi vi trenger næring.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Vel, det var ikke poenget. Poenget er at vi spiser fordi vi trenger næring. To av menneskets primære behov er næring og nærhet. Fint om dette kan kombineres. Ja til kos med måtehold. Anonymous poster hash: d8472...41c 18
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #10 Skrevet 21. april 2014 Vel, det var ikke poenget. Poenget er at vi spiser fordi vi trenger næring. Det er et bra poeng at vi spiser fordi vi trenger næring. Selvsagt er det mat vi trenger da. Men synes du er noe dømmende i innlegget ditt. Jeg har til gode og oppleve at noen sier: ""Kom, nå skal vi ha det gøy, vi drar til Maccer'n og spiser!" eller lignende. Jeg har heller opplevd at man setter seg ned når det er måltid og snakker sammen mens vi spiser? Anonymous poster hash: 7d1a2...2c5 4
Maximillian Cohen Skrevet 21. april 2014 #11 Skrevet 21. april 2014 Kan ikke en handling ha mer enn én hensikt? 11
Gjest Chlorophyll Skrevet 21. april 2014 #12 Skrevet 21. april 2014 Kan ikke en handling ha mer enn én hensikt? Joda, absolutt, men man trenger ikke spise usunt for å kose seg. 2
Normandie Skrevet 21. april 2014 #13 Skrevet 21. april 2014 Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg tror virkeligheten er en smule mer kompleks enn det du skriver her. Psykologiske og kulturelle faktorer kan lett overkjøre kroppens egne reguleringssystemer, spesielt når sterke emosjoner, normer og læring er en del av problemet - derav problemer med overvekt og spiseforstyrrelser generelt i dag. Kanskje myndighetene bør iverksette operasjon "lesjon i lateral hypothalamus for folket" som motsvar til all overvekten og fråtserier her i landet? 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #14 Skrevet 21. april 2014 Noen som har skjønt detSå det finnes bare en rett mening om dette og det er din og menighetens mening? Jeg syns det ser godt ut med muffinsen og koselig ut med trivselsvekt. Det er ingen verdens ting som er feil med det bildet der oppe. Jeg vil glede meg over mulighetene til å spise og kose meg i det livet jeg har igjen. Kanskje blir jeg noen år fattigere p.g.a. det, men jeg vil heller leve fullt og helt slik, enn å ikke unne meg noen ting som jeg virkelig har lyst på og bli nittifire år, skranglete beintynn og utsultet. Kostholds-nazisme er fryktelig trist å oppleve og jeg blir aldri en av dem. Anonymous poster hash: 82824...031 7
cocoon Skrevet 21. april 2014 #15 Skrevet 21. april 2014 Det finnes kjempemye god sunn mat da. Men man kan gjerne venne seg mer av sukker ja. 7
Gjest Chlorophyll Skrevet 21. april 2014 #16 Skrevet 21. april 2014 Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg tror virkeligheten er en smule mer kompleks enn det du skriver her. Psykologiske og kulturelle faktorer kan lett overkjøre kroppens egne reguleringssystemer, spesielt når sterke emosjoner, normer og læring er en del av problemet - derav problemer med overvekt og spiseforstyrrelser generelt i dag. Kanskje myndighetene bør iverksette operasjon "lesjon i lateral hypothalamus for folket" som motsvar til all overvekten og fråtserier her i landet? Disse normene og kultur tingene er helt tåpelige, og påvirker en nok delvis ja, men man er likevel ansvarlig for egne valg. Har faktisk møtt på to stykker som spiser denne hvite risen sin pga kultur ja. Personlig synes jeg man skal drite i hva som er vanlig, og heller se hva maten gjør med kroppen sin, i stedet for å gjøre som "alle andre". 2
Gjest Chlorophyll Skrevet 21. april 2014 #17 Skrevet 21. april 2014 Det finnes kjempemye god sunn mat da. Men man kan gjerne venne seg mer av sukker ja. helt enig
Gjest Chlorophyll Skrevet 21. april 2014 #18 Skrevet 21. april 2014 (endret) Så det finnes bare en rett mening om dette og det er din og menighetens mening? Jeg syns det ser godt ut med muffinsen og koselig ut med trivselsvekt. Det er ingen verdens ting som er feil med det bildet der oppe. Jeg vil glede meg over mulighetene til å spise og kose meg i det livet jeg har igjen. Kanskje blir jeg noen år fattigere p.g.a. det, men jeg vil heller leve fullt og helt slik, enn å ikke unne meg noen ting som jeg virkelig har lyst på og bli nittifire år, skranglete beintynn og utsultet. Kostholds-nazisme er fryktelig trist å oppleve og jeg blir aldri en av dem.Anonymous poster hash: 82824...031 Man lever ikke fullt ut når man er ute av form, kanskje drar på seg diabetes og andre uhumskheter. Tror det er veldig få som har lyst til å bli 94, og som i det hele tatt blir det. Men for å si det sånn. Jeg vil mye heller orke å komme meg opp av stolen, ut i heia, og på trening når jeg er 60, framfor å trykke i meg alt dette stygge sukkeret. Endret 21. april 2014 av Chlorophyll 2
Gjest Dude91 Skrevet 21. april 2014 #19 Skrevet 21. april 2014 Mange skal ha det til at måltider er en sosial greie. Dette er tull, ingen har tid til å sette seg ned sammen med andre hvert eneste måltid de har i løpet av dagen.. Maten er drivstoff, ikke underholdning. Er det ikke scooby1961 som har sagt noe lignende?
Gjest navnelapp Skrevet 21. april 2014 #20 Skrevet 21. april 2014 Disse normene og kultur tingene er helt tåpelige, og påvirker en nok delvis ja, men man er likevel ansvarlig for egne valg. Har faktisk møtt på to stykker som spiser denne hvite risen sin pga kultur ja. Personlig synes jeg man skal drite i hva som er vanlig, og heller se hva maten gjør med kroppen sin, i stedet for å gjøre som "alle andre". Eg syns at kvar person skal gjere som dei har lyst til, eg. At maten er ein viktig del av det kulturelle og sosiale samspelet mellom menneske er heilt innlysande, så å avfeie det som tåpeleg fortel meir om deg enn om kulturen. Det må vere eit trist liv å avgrense seg sjølv frå det mat representerer i samspelet mellom menneske. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå