Gå til innhold

Hvorfor må jeg være ute når det er fint vær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å sitte inne og spille dataspill. Nå om dagen er det fint vær, og jeg stikker ut når jeg føler for det.

Men jeg får hele tida høre av venner, familie at jeg heller burde gå ut i det fine været! Sitte på terrassen med solbriller og bli brun i stedet for å være inne.

Og det hjelper ikke at jeg stikker ut nå og da. Noen dager vil jeg bare stenge meg inne i leiligheta og være alene, om det så er knall vær ute! Men det er galt.

Hva tenker dere andre? MÅ vi sitte ute i sola når det er fint vær? Hvorfor klage på andre når de velger å sitte inne en dag selv om det er skikkelig fint vær?

Anonymous poster hash: d9a4e...991
Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Pfft, man gjør det man selv føler for å gjøre. Enkelt og greit.

Ingen som MÅ være ute bare fordi det er fint vær.

jeg elsker å dra for gardinene og glane på serier eller spille, selv når det er fint vær. Jeg elsker også å være ute når det er ruskevær.

Hva andre mener om det er opp til dem. Jeg gjør det jeg selv trives med

• Liker 3
Gjest Thai clinch
Skrevet

He-he, moren min sa alltid "gå ut å lek" der er så fint vær ute...

Gjest Sobril
Skrevet

Fikk nettopp svar på en del blodprøver som viste ekstrem mangel av d-vitamin. D-vitamin mangel gjør slapp og trøtt.

Med tanke på at vi kun får dekket 10 % av d-vitamin via kosttilskudd og resten av sola, så sier det seg selv at man BØR komme seg ut i ny og ne ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke. :vetikke: Men det sprer seg en kollektiv dårlig samvittighet for å være inne straks solen titter frem. Denne skal belastes flest mulig, later det til. Det er plutselig helt sosialt akseptabelt å si ting som "Var du ikke på fjellet i går? Men det vaaar jo så deilig vær!" i en nedlatende tone. Eller hentyde at folk som ikke griller om sommeren må være avvikere.

Hva det er med trening og uteliv som får folk flest til å miste de lille de har av veloppdragenhet vet jeg ikke, men det er uansett svært usjarmerende. En må bare være bestemt tilbake, og litt småfrekk (men ikke like ille som dem, selvsagt).

Setninger som:

"Tenker du ikke på hudkreftfaren?" "Jeg foretrekker å gå ut i regnet, jeg." og andre ting som får dem til å stusse bruker å virke. For de har sjelden noen tanke om hvorfor en skal ut.

Anonymous poster hash: 2098b...ba9
AnonymBruker
Skrevet

En av de beste tingene med å bli voksen er å bruke tiden slik en vil.

Jeg har en venninne som er vokst opp på samme vis som meg - med vanvittig press på ulike aktiviteter. Når jeg går ut og det er sol sier hun "men det er jo sol - du burde se på TV". Jeg: "jeg vet, jeg skulle gjerne blitt inne, men har noe å ordne".

Det er fint det finnes likesittede.

Anonymous poster hash: 7356e...fc7
  • Liker 2
Skrevet

Dagslys og sol gjør noe med humøret vårt i tillegg til at det gir oss livsnødvendig D-vitamin. Det er mørkt og kaldt store deler av året i Norge, så det er ikke så rart vi tyter ut når det endelig er varmt og fint.

Du velger selv om du vil være ute og du trenger heller ikke være ute mer enn en time eller to. Da er det ganske mange timer igjen av den tiden du er våken som du kan sitte inne og gjøre dine ting.

• Liker 4
Skrevet

Nei, du må ikke. Selv kvikner jeg faktisk til av regnvær og vil mye heller gå en tur når det er litt regn enn når det er steikende sol ute.

• Liker 2
Skrevet

Nei, du må ikke. Selv kvikner jeg faktisk til av regnvær og vil mye heller gå en tur når det er litt regn enn når det er steikende sol ute.

Beste tiden for en lopetur etter min mening er på kvelden etter det netopp har sluttet å regne. Bliss!

Jeg liker sol hvis det er full sommer, men jeg ser ingen grunn til å komme meg ut bare fordi det er sol på en vanlig dag (og jeg ikke kan gå i shorts el.l. uansett).

AnonymBruker
Skrevet

Beste tiden for en lopetur etter min mening er på kvelden etter det netopp har sluttet å regne. Bliss!

Jeg liker sol hvis det er full sommer, men jeg ser ingen grunn til å komme meg ut bare fordi det er sol på en vanlig dag (og jeg ikke kan gå i shorts el.l. uansett).

Er det deg det er bilde av på profilbildet ditt?, du er veldig pen.

Anonymous poster hash: 1b576...992

AnonymBruker
Skrevet

Frisk luft er viktig! Kom deg ut!

Anonymous poster hash: 8acd0...d06
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pfft, man gjør det man selv føler for å gjøre. Enkelt og greit.

Ingen som MÅ være ute bare fordi det er fint vær.

jeg elsker å dra for gardinene og glane på serier eller spille, selv når det er fint vær. Jeg elsker også å være ute når det er ruskevær.

Hva andre mener om det er opp til dem. Jeg gjør det jeg selv trives med

En trenger ikke være ute når det er fint vær. En kan også være ute når det er stygt vær...

AnonymBruker
Skrevet

Frisk luft er viktig! Kom deg ut!

ts her. Har jo oppe vindu / døra. Får nok av frisk luft da.

Og ja det er liksom blitt en sånn tvangsgreie. Fikk man ikke med seg den ene dagen med sol så er det krise :P why? Finns flere dager med sol!

Skrevet

Er du av typen som liker å sitte, sitte inne å pimpe når sola skinner ? :smoke:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha bodd halve livet i Bergen, så måååå jeg ut når det er sol. Sånn er det bare. Har blitt en sånn mamma som tvinger ungene ut :P

Anonymous poster hash: 9be00...cce
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik har broren min alltid vært. Alle har prøvd å dra han ut i sola, på ulike aktiviteter, men han ville bare sitte inne og spille tv spill.

Nå er han noen og førti, og bestemmer over seg selv. Og han sitter fortsatt inne alene og spiller tv spill..... Ikke rart han aldri har truffet noen å dele hverdagen med...

Anonymous poster hash: d017f...cce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fikk nettopp svar på en del blodprøver som viste ekstrem mangel av d-vitamin. D-vitamin mangel gjør slapp og trøtt.

Med tanke på at vi kun får dekket 10 % av d-vitamin via kosttilskudd og resten av sola, så sier det seg selv at man BØR komme seg ut i ny og ne ;)

Hvordan får man dekket D-vitamin behovet dersom man hater varme? Ikke spydig ment, et oppriktig spørsmål, jeg hater virkelig sterk varme. Får lett hodepine og blir svimmel selv om jeg er flink til å drikke vann, og blir så irritabel dersom temperaturen er for høy...

Anonymous poster hash: c60cb...f2e

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å sitte inne og spille dataspill. Nå om dagen er det fint vær, og jeg stikker ut når jeg føler for det.

Men jeg får hele tida høre av venner, familie at jeg heller burde gå ut i det fine været! Sitte på terrassen med solbriller og bli brun i stedet for å være inne.

Og det hjelper ikke at jeg stikker ut nå og da. Noen dager vil jeg bare stenge meg inne i leiligheta og være alene, om det så er knall vær ute! Men det er galt.

Hva tenker dere andre? MÅ vi sitte ute i sola når det er fint vær? Hvorfor klage på andre når de velger å sitte inne en dag selv om det er skikkelig fint vær?

Digger at du oppretter ein tråd på kg for å fiske sympatistemmer på at du vel å sitte inne solskinsdag etter solskinsdag...

:P

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Hvordan får man dekket D-vitamin behovet dersom man hater varme? Ikke spydig ment, et oppriktig spørsmål, jeg hater virkelig sterk varme. Får lett hodepine og blir svimmel selv om jeg er flink til å drikke vann, og blir så irritabel dersom temperaturen er for høy...

Liker heller ikke varmen spesielt godt, men solstråler får man selv om man er ute i skyggen. Endret av Sobril
AnonymBruker
Skrevet

Du går ut når det ikke er så varmt. Det du trenger for å stimulere D-vitaminproduksjonen er en sol som befinner seg over horisonten, og litt naken hud. Det nytter altså ikke å gå ut i januarsola om det er så kaldt at du er innsnørpet i fem lag klær og knapt har bar hud på nesetippen, men så lenge du kan flashe litt hud så kan du like gjerne gå ut når det er overskyet. Tidlig om morgenen før det er blitt særlig varmt er også fint.

Anonymous poster hash: 9150a...680

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...