AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #21 Del Skrevet 24. april 2014 Vi har husky og bor på småbruk, som ligger i "skogen" hvor sauen blir slipt om sommeren. Har også beite som vi leier ut til beiting av sau. Vår tispe har høyt jakt innstinkt! Vi har valgt å ikke ta strømkurs, da jeg er redd det kan ha motsatt virkning på vår hund. Vi har hundegård, låser dørene og alle vi har på besøk er klar over dette, går som oftest tur der jeg vet sauen mest sannsynlig ikke oppholder seg. Møter vi på sau, overser jeg sausen, gjør hunden oppmerksom på meg osv.. Hunden blir ikke oppmerksom på sau uten bjeller eller om de står stille, men de fleste sauene rundt her løper så fort de ser oss.. Det har skjedd at hunden har kommet løs og jagd sau, så har blitt enda flinkere de siste årene! Jeg syns det er vanskelig og frustrerende, mest for hunden.. Prøver å utsette hunden minst mulig for sau, men her vi bor er det ganske vanskelig desverre.. Vi har faktisk blitt angripet av sau også, da blir hunden livredd (jeg også). Anonymous poster hash: fd18b...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #22 Del Skrevet 24. april 2014 Jeg hadde også en hund som jeg trodde skulle løpe etter sauene. Tok den med til sauene, den snuste på dem og rullet seg i dritten deres Det var ikke gøy å vaske hunden etterpå. Ta med hunden i bånd bort til dem, ikke vær anstrengt og se hvordan den reagerer. Det nytter da ingenting å gå hunden i bånd bort til sau. Hvordan hunden oppfører seg rundt stillestående sauer mens den er i bånd sier lite om hvordan den oppfører seg løs og/eller om sauene løper. Det er heller ikke hyggelig å ta en hund man ikke vet hvordan reagerer bort til noen andres sauer, hunden kan finne på å glefse etter sauene/skade de, eller stresse de opp, det er totalt unødvendig og stygt gjort mot sauene.Anonymous poster hash: 29ade...564 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #23 Del Skrevet 25. april 2014 Nå er det faktisk ikke lov til å bruke strømhalsbånd. Ville heller passet på at bikkja ikke kommer seg løs. Det er ikke lov å bruke det selv nei, men det er lov av godkjente instruktører som driver med dette. Aversjon mot sau og rein. Anonymous poster hash: 1a64b...f88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 25. april 2014 #24 Del Skrevet 25. april 2014 Det er ikke lov å bruke det selv nei, men det er lov av godkjente instruktører som driver med dette. Aversjon mot sau og rein.Anonymous poster hash: 1a64b...f88 Synes strømming er noe tull. Uansett hvem som gjør det. Å påføre dyr og barn smerter er uakseptabelt og groteskt. Det finnes faktisk bedre metoder. Snarveier funker veldig sjeldent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #25 Del Skrevet 25. april 2014 Synes strømming er noe tull. Uansett hvem som gjør det. Å påføre dyr og barn smerter er uakseptabelt og groteskt. Det finnes faktisk bedre metoder. Snarveier funker veldig sjeldent. Vel, jeg trener 100% positivt selv, men akkurat strømming på sau for hunder som bor i saueområder er faktisk god dyrevelferd. Det kan redde livet på både hund og sau. Så må man naturligvis trene og sikre så mye man klarer uansett, men det kan redde liv i en nødsituasjon.Anonymous poster hash: 9d317...b3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkHumle Skrevet 25. april 2014 #26 Del Skrevet 25. april 2014 Synes strømming er noe tull. Uansett hvem som gjør det. Å påføre dyr og barn smerter er uakseptabelt og groteskt. Det finnes faktisk bedre metoder. Snarveier funker veldig sjeldent. Noen ganger så stemmer denne setningen, og strømming mot sau er absolutt en av de: Målet helliger middelet. Uten diskusjon. Problemet her i denne saken er at det er en SH, som er kjent for sterkt jaktinstinkt og sjelden får varig virkning av strømming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 25. april 2014 #27 Del Skrevet 25. april 2014 Ja, for det finnes ingen andre metoder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #28 Del Skrevet 25. april 2014 Forsvarer aldri strømhalsbånd, men vil skrive om en som driver med det og uten at jeg kan gå god for alle hundene han har lært opp eller hvordan han gjør det, lærer han de opp til å holde seg innenfor gjerdet. Jeg går ikke god for det, og synes det grenser til direkte dyreplageri. Han har også lært samtlige hunder til å ikke like alt av fremmede, voksne og barn som går utenfor gjerdet fordi de ikke kan se forskjellen, og det sier seg selv at dette ikke er ønskelig. Ingen og da mener jeg iNGEN på stedet der de bor har meldt han og jeg har bare hørt om dette. Forstår ikke hvordan noen kan forsvare strøm, det kan like gjerne gå galt siden det er mange faktorer som spiller inn som "eier" ikke har makt eller kan ha kontroll over. Bikkja kan bli nervevrak og redd for en mus eller lumsk og forbinde andre mennesker som tilfeldigvis går forbi uventet som fiender. Man kan ikke lære en husky å ikke jage sau. De er kanskje litt forskjellige, men de fleste jager for å drepe og de jager til en sau faller i bakken på grunn av at den har løpt seg i hjel og får hjertestans. En husky må ha innhegning med et gjerde som også går ned i bakken, man må ha sterkt lær (og kjetting hvis ingen er tilstede) og se over seletøyet. Vet man ikke dette, bør man skaffe seg en robothund. Anonymous poster hash: deb8c...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 25. april 2014 #29 Del Skrevet 25. april 2014 Hva med å sikre utgangsdøren bedre? En barnehageport i bunnen av trappen feks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2014 #30 Del Skrevet 25. april 2014 Mener at de kanskje ikke jager for å drepe. Har hatt husky som egentlig var min samboers og var de lite aktivisert en dag var det et helvete uten like hvis en klarte å komme løs. Til vanlig ble de trent 1-3 timer løping pluss rusleturer hver dag og langturer i helgene, og ikke trening daglig, en fridag i uka minst etter vær og føre. De fleste polare hunder har evne til å roe seg ned når det ikke skjer noe, men hører de en flokk med sauer utenfor hundegården på den andre siden av veien skal det ingenting før en har smettet mellom beina dine og er på vill jakt med deg løpende etter som en gal. Det nytter ikke rope, men også en gjeterhund kan bli blokkert og stikke hvis det er en flokk løpende dyr, men de vil som regel lystre hvis man roper noen ganger i varierende tonefall. Det vil ikke en husky. Vet om par samojeder som aldri jager, men samojed er mer preget av nomadetilværelsen enn de andre polare rasene. Det vil si at polare raser ikke har vokterinstinkt, men de har jaktinstinktet i vel behold. Anonymous poster hash: deb8c...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkHumle Skrevet 25. april 2014 #31 Del Skrevet 25. april 2014 Ja, for det finnes ingen andre metoder. Nei, det gjør ikke det, jaktinstinkt på visse hunder ligger så dypt inni de at vanlig trening ikke vil virke. Bor man blant sauer så strømmer man hundene. Det er et ansvar man har som hundeeier. Spiller ingen rolle om man trener positivt når det gjelder å forhindre sauedrap og deretter avlivning av hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2014 #32 Del Skrevet 26. april 2014 TS her. Da tror jeg at jeg har misforstått strømhalsbåndet. Husker jeg så på Hundeviskeren en gang, da CM skulle bruke strømhalsbånd på en hund som jaget traktorer. Jeg mente han demonstrerte hvor lite skadelig det egentlig var. Det var bare en vibrering som skulle "snappe" hunden ut av jaktmoduset, og gjøre det litt ubehagelig i det ene øyeblikket. Han tok halsbåndet på seg selv og hundens eiere, der begge partene mente at dette ikke var så forferdelig alikevel. Jeg skal innrømme jeg ikke har tatt researchen på selve funksjonen av strømhalsbånd, og hadde absolutt ikke tenkt å bruke dette i hytt og pine på min hund, uten noe lære fra kyndige. Det var bare en luftig tanke i all sauefrustrasjonen min Vi holder på å planlegge å sikre inne- og uteområder nå, og en ekstra gang med dør i inngangspartiet. (Har heldigvis en stor tomt) Men jeg kjenner jeg er nervøs uansett hvor høye eller tette gjerdene er. Klarer vi virkelig å holde hunden på plass i 10 år, uten en eneste avstikker? Kjenner jeg er utrolig usikker akuratt der, med tanke på antall løperunder rundt i gatene på forige bosted. (Heldigvis ingen husdyr på beitet der) Leste også rundt på Canis sitt forum om sauer som har blitt drept av huskyer og andre hunderaser. Helt forferdelige beskrivelser! Kjenner jeg har begynt å ta sorgen på forskudd, og tenker på om det var galt av oss å flytte hit eller om det er best å finne et annet hjem til vofsen... Orker ikke tanken på at hunden min skal drepe de stakkars sauene. Huff! Anonymous poster hash: 7346a...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 26. april 2014 #33 Del Skrevet 26. april 2014 Værsåsnill, ikke bruk Cæsar Milan som forbilde i hundeoppdragelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 26. april 2014 #34 Del Skrevet 26. april 2014 Det nytter da ingenting å gå hunden i bånd bort til sau. Hvordan hunden oppfører seg rundt stillestående sauer mens den er i bånd sier lite om hvordan den oppfører seg løs og/eller om sauene løper. Det er heller ikke hyggelig å ta en hund man ikke vet hvordan reagerer bort til noen andres sauer, hunden kan finne på å glefse etter sauene/skade de, eller stresse de opp, det er totalt unødvendig og stygt gjort mot sauene.Anonymous poster hash: 29ade...564 Da går vi for strømbåndet da, det hørtes ut som en stressfri handling. For min hund fungerte det helt uten stress og hunden brydde seg ikke om sauene etter det, ikke når den var løs heller. Den brydde jeg mer om avføringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2014 #35 Del Skrevet 27. april 2014 Da går vi for strømbåndet da, det hørtes ut som en stressfri handling. For min hund fungerte det helt uten stress og hunden brydde seg ikke om sauene etter det, ikke når den var løs heller. Den brydde jeg mer om avføringen At din hund ikke har reagert på sau er jo fint for deg, men sånn er det ikke med alle hunder, det er det som er poenget. Den "testen" din forteller deg ingenting om hvordan hunden vil reagere når den er løs, alene, og sauene gjerne løper de også. En hund i bånd som hilser på en stillestående sau kan oppføre seg HELT annerledes enn den ville gjort i løs tilstand og/eller om sauene løper unna. Å utføre denne "testen" kan også gi deg motsatt resultat, at du vekker MER interesse for sau hos hunden. Ergo er denne testen din totalt ubrukelig og noe folk burde la være å gjøre. Og jeg kan heller ikke si at jeg synes noe om å oppfordre folk til å teste bikkjene sine på andres sauer sånn uten videre.Anonymous poster hash: 29ade...564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå