AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #1 Del Skrevet 20. april 2014 Vi har da flyttet inn i nytt hus, og har oppdaget at det finnes endel sauer på marka et par hundre meter fra oss. Jeg er livredd for at huskyen vår på 2 år skal snike seg ut døra eller komme seg løs fra båndet og sette kursen mot disse sauene. Han er så utrolig snill og lydig, men jeg vet veldig godt at jaktinnstinktet hans tar helt over når muligheten er der. Om han har tenkt å drepe er jeg usikker på, men han er ihvertfall klar til å "ta" dem. (halsbåndet skal selvfølgelig KUN brukes ved fare for skade) Jeg ønsker å være forberedt til en slik situasjon, og har tenkt på bruk av strømhalsbånd. Hva synes dere om dette? Vil jo ikke at noen sauer skal oppleve traumer og skader, eller at min hund skal skuddsiktes på av en bekymret bonde. Anonymous poster hash: 7346a...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 21. april 2014 #2 Del Skrevet 21. april 2014 Nå er det faktisk ikke lov til å bruke strømhalsbånd. Ville heller passet på at bikkja ikke kommer seg løs. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #3 Del Skrevet 21. april 2014 TS mener kanskje slike "kurs" hvor man slipper hunden med sauene og gir hunden støt når den løper mot sauen. Er ikke dette lov lenger? Vi hadde sauer hjemme og det hendte at folk kom for å trene bort jaktlysten mot sau på denne måten. Det virket å fungere der og da iallefall. Hundene holdt seg unna sauen etter et par runder med støt. Det er jo brutalt, men torturerte lam bitt ihjel av hund er ikke så fint det heller. Det beste er jo om hunden ikke kommer seg løs. TS: Hva med å sette opp en hundegård hvor hunden kan være når den er ute? Anonymous poster hash: 048db...3a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 21. april 2014 #4 Del Skrevet 21. april 2014 Jeg er ingen fan av verken strømhalsbånd eller sånne kurs, men om dere må bo der dere nå bor, ville jeg nok vurdert et slikt kurs. Vi har gjerdet inn eiendommen, men likevel har hundene våre kommet seg ut to eller tre ganger. Det går ikke an å gardere seg helt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #5 Del Skrevet 21. april 2014 Jeg håper virkelig det er kurs TS mener. Det hadde jeg tatt i en slik situasjon. Anonymous poster hash: d9b74...d8c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #6 Del Skrevet 21. april 2014 Enig i at det må bli et organisert kurs for å gjøre hundene sauerene. Hvor erfarne førere er den som styrer strømhalsbåndet. Slike kurs finnes over hele landet. Her står det mer om aversjonsdressur - http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67336 Jeg er ganske sikker på at din nabo setter pris på at du tar dette så seriøst. Det vitner om at du er en ansvarsbevisst hundeeier, og det skulle vært flere som dere. Anonymous poster hash: 64310...4e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #7 Del Skrevet 21. april 2014 Du kan IKKE bruke strømhalsbånd selv. Men du bør absolutt melde hunden på sauerenhetskurs med autorisert instruktør. For sikkerhets skyld. Huskies får vel ikke sauerenhetsbevis, men det kan likevel hjelpe. I tillegg ville jeg sørget for god sikring - alltid to lukkede dører mellom hund og sau hjemme, jevnlig sjekk av seler og bånd, høyt gjerde rundt egen eiendom. Anonymous poster hash: 9d317...b3e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. april 2014 #8 Del Skrevet 21. april 2014 Det sies vel at slike aversjonskurs mot sau ikke funker så godt mot polarhunder, nettopp fordi de har så sterkt jaktinstinkt. Det er heller ingen garanti for at hunden vil assosiere strømmen med sauene. Hvis man er uheldig så kan man få en hund som blir livredd gress, gjerde osv, alt etter hva hunden fokuserte på der og da. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart7086 Skrevet 21. april 2014 #9 Del Skrevet 21. april 2014 Vi har selv Alaska Husky og har hatt de på sauerenhetskurs, anbefaler dette på det sterkeste!(og at dette ikke funker på polare hunder; gå å fortell skrøner og løgn en annen plass er du snill!!) Du får ikke beviset på at du har vært på et slikt kurs, men det spiller vel ingen trille? jeg vil samtidig fortelle om den ene av våre AH`er som var på kurs; Hun har aldri vært glad i sau, men tok henne på kurs for å "sjekke" hvordan hun reagerte på å være løs og få lov til å jakte på de.. Etter 15 min inne i gjerdet, der hun snuset rundt, ville ha godbiter, osv.. Gikk hun tilslutt litt etter an av sauene, ikke sånn at hun jaget, virket mer interessert i hva den gjorde, og fikk dermed et støt. Etter dette kom hun tilbake til meg, og søkte bare kontakt. To uker etter skulle vi tilbake(Alle disse kursene har to møter), og da var saueeier der. H?n var skikkelig negativt når h?n så hvilken typer hunder vi kom med. "Ikke slipp disse monstrene løse, de SKAL være i bånd", "på disse nytter ikke disse kursene, dere kunne like godt vært hjemme!". Skikkelig negativt og direkte ekkel faktisk. Vel, vi slapp hundene(en om gangen selvsagt), hvorav den ene snuste rundt på skiten etter sauene, ville leke med oss, og var overhodet ikke interessert i sauene så lenge de ikke kom for nær(for da ville hun stikke av!). Den andre kom inn i gjerdet, så sauene, pistret og prøvde fortvilt å klatre ut gjennom porten... Saueeier var ekstremt taus når vi kom ut derfra, og ville ikke møte blikket mitt engang... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. april 2014 #10 Del Skrevet 21. april 2014 Det kan godt være at det med at det ikke fungerer så godt på polarhunder ikke stemmer, men det er mulig å si i fra om det på en mer saklig måte. Jeg driver ikke med løgn og skrøner, jeg forteller det jeg selv har hørt og lest om strømming av hund mot sau - og som mange andre også har hørt (er bare å ta et søk på nettet). Alaska Husky er forøvrig ikke nødvendigvis en ren polarhund, det er en blandingshund og det er dermed veldig variablet hvor stor polardel det er i den. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 21. april 2014 #11 Del Skrevet 21. april 2014 Det kan godt være at det med at det ikke fungerer så godt på polarhunder ikke stemmer, men det er mulig å si i fra om det på en mer saklig måte. Jeg driver ikke med løgn og skrøner, jeg forteller det jeg selv har hørt og lest om strømming av hund mot sau - og som mange andre også har hørt (er bare å ta et søk på nettet). Alaska Husky er forøvrig ikke nødvendigvis en ren polarhund, det er en blandingshund og det er dermed veldig variablet hvor stor polardel det er i den. Jeg har også hørt dette, men samtidig er det enkelthistorier om at det kan fungere som gjør at jeg ville valgt å ta et slikt kurs. Etter å ha hørt om hvordan noen grønlandshunder i familien jaktet en familiekatt og delte byttet mellom seg, hadde jeg ikke tatt sjansen på å la være. Ikke at jeg ville stolt på det alene, man må jo fortsatt sikre at hunden ikke kommer seg løs. Bodde rett i nærheten av sau før og vurderte aversjonskurs på gordon setteren vår, men valgte å flytte i stedet. Hvis det mot all formodning skulle skje noe, er det grusomt både for sauer, hund og hundeeier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. april 2014 #12 Del Skrevet 21. april 2014 Det kan funke på polarhunder også, selvsagt. Men det er en større sjanse der for at det IKKE gjør det enn på mange andre raser. Det er bare noe man bør ha i bakhodet som polarhundeier. (Samt faren for at strømmen blir assosisert med noe annet enn sauen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 21. april 2014 #13 Del Skrevet 21. april 2014 Jeg er mangeåring Siberian eier. Og mine har hatt ganske variabelt jaktinstikt. Fra interessert til helt totat på tuppa og blokket i hodet når de ser noe å jakte på. Sau er helt klart et dyr av interesse for mine (på den usunne måten). Allikevel har jeg aldri hatt mine på sauereinhetskurs. Pr idag bor jeg på landet, det er sau rundt her. Heldigvis aldri hatt noen uhell. Men jeg slipper aldri hundene mine løs der hvor det kan være sau og/eller mye villt (utenom båntvangsperioden). De slipper svært sjelden løs dersom det ikke er et godt gjerde rundt området uansett. Selv om de jeg har pr idag faktisk ikke stikker, noe en tidligere hund gjorde på flekken. Jeg vil anbefale inngjerdet tomt, hundegård, dobbel sikring, hyppig sjekk av bånd og halsbånd. Hvis hunden må stå ute i bånd, bruk skrukarabin og vaier hvis den er av utbytertypen som tygger over bånd (jeg har en slik). Bruk langline hvis du går med hunden "løs" selv i hagen hvis den kan finne på å hoppe(klatre over gjerdet og aldri la den være uten oppsyn. Hunden vil antagelig bli noe mindre interessert i sauene som alltid er der etter en stund også. Men ingen garanti for det selvsagt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #14 Del Skrevet 21. april 2014 TS her! Takk for supre svar! Jeg mente ikke kurs da jeg skrev innlegget igår, men nå tror jeg jammen jeg heller skal vurdere det. Jeg vil være på den sikre siden. Jeg stoler ikke helt på at bånd, seler, lukkede dører eller gjerder kan holde huskyen min på plass når det vandrer ullete godterier rundt hjørnet. For meg er det inngangsdøra som er mest vanskelig. Plutselig smetter han ut når vi får besøk, eller at vi er litt uoppmerksomme. Anonymous poster hash: 7346a...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #15 Del Skrevet 21. april 2014 TS her! Takk for supre svar! Jeg mente ikke kurs da jeg skrev innlegget igår, men nå tror jeg jammen jeg heller skal vurdere det. Jeg vil være på den sikre siden. Jeg stoler ikke helt på at bånd, seler, lukkede dører eller gjerder kan holde huskyen min på plass når det vandrer ullete godterier rundt hjørnet. For meg er det inngangsdøra som er mest vanskelig. Plutselig smetter han ut når vi får besøk, eller at vi er litt uoppmerksomme. Anonymous poster hash: 7346a...628 Med SH er det ikke sikkert at sauerenhetskurs hjelper, men etter gjennomført kurs vet du iallefall litt mer om hvordan hunden din kan finne på å reagere med sau. Jeg vet av noen SH som har reagert bra på aversjonskurs og valgt å ignorere sau i etterkant, og noen det ikke har fungert på i det hele tatt. Men det er sannsynligvis verdt et forsøk - sjekk dog ut instruktøren på forhånd og vær sikker på at du velger et kurs med en som er flink på det han/hun gjør!! Med feil instruktør kan du oppleve det Tabris beskriver - at det strømmes på feil tidspunkt, og plutselig er hunden redd vannpytter istedetfor sau... Sjekk tidspunkt for kurs i god tid, da du må forberede med å ha på hunden halsbånd med "batteripakke" i mange uker i forkant. Du kan under ingen omstendighet bruke strømhalsbånd selv, for det første er det regelrett dyreplageri å tulle rundt med sånt på egenhånd, for det andre hjelper det sannsynligvis ikke ettersom du ikke har kunnskap nok til å bruke det rett, og dessuten er du trolig ikke i nærheten og kan gjøre noe den gangen hunden plutselig stikker av. Den sier jo ikke fra at den har tenkt å stikke av så du kan ta på den strømhalsbånd og finne frem fjernkontrollen i forkant, liksom... Det viktigste er dog sikring - vanen "alltid to lukkede dører mellom hund og sau", samt god kontroll på seler og bånd. 2-2,5 meter nettinggjerde rundt eiendommen anbefales. Netting er fint fordi det ikke stenger for utsikt og sol (men hunder som klatrer kan ikke sikres med netting!). Anonymous poster hash: 9d317...b3e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FlikkFlakk Skrevet 23. april 2014 #16 Del Skrevet 23. april 2014 Jeg hadde ikke stolt på en Sib husky selvom den har vært på sauerenhetskurs, til det er det for mye jaktinstinkt som ligger i rasen. Ved utgangsdøren så MÅ dere være oppmerksomme, man kan ikke være uoppmerksomme med det når man har en Sib husky i "saueland" Du må huske at dersom den kommer seg inn til sauene og skader de stygt eller dreper dem så kan sauebonden kreve den avlivet og det er synd bare fordi dere er uoppmerksomme. Kommer det besøk, så ikke åpne døren før hunden er i et annet rom som er lukket, fortell besøk at det er kjempe viktig at de sier i fra til deg dersom de skulle gå ut, fordi hunden kan løpe ut og i verste fall drepe sau. Når dere selv skal ut, så må dere også begynne med nye vaner, ha hunden i et rom som er lukket før dere går ut Kobbler, seler og halsbånd som hundekjørere bruker pleier å være såpass solide at du kan stole på det utstyret. MR kobbel er et veldig bra kobbel, godt å holde i og det tåler noen skikkelige trøkker. Også bør dere skaffe dere en solid langline som dere kan ha den i, da får den friheten, men er allikevel ikke løs og får gjort noe bøll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #17 Del Skrevet 24. april 2014 TS her!Takk for supre svar! Jeg mente ikke kurs da jeg skrev innlegget igår, men nå tror jeg jammen jeg heller skal vurdere det. Jeg vil være på den sikre siden. Jeg stoler ikke helt på at bånd, seler, lukkede dører eller gjerder kan holde huskyen min på plass når det vandrer ullete godterier rundt hjørnet. For meg er det inngangsdøra som er mest vanskelig. Plutselig smetter han ut når vi får besøk, eller at vi er litt uoppmerksomme. Anonymous poster hash: 7346a...628 Som saueeier(og også mangeårig hundeeier), er det få ting som gjør meg så forbanna som "han smatt bare plutselig ut ytterdøra", "vi var bare litt uoppmerksomme et sekund og så ......." etcetc, er man hundeeier så har man ansvaret for å holde kontroll på egen hund, spesielt om man bor i nærheten av andre dyr, og atpåtil har en rase med mye jaktinstinkt, om man vet at den er ivrig på å stikke ut ytterdøra så gjør man noe for å unngå dette, ha et bånd festet inne den settes i når ytterdøra må åpnes, sett den på et annet lukket rom el.lignende, og gjør dette konsekvent, hver bidige gang uansett hva! Du kan selvfølgelig prøve sauerenhetskurs, men la det ikke bli en hvilepute! Tenkt fortsatt på hunden som ustrømmet og ta like mange forholdsregler uansett. Jeg vet av flere hunder som har vært strømmet, som likevel har jagd sau etterpå(og dette var ikke polarhunder, men helt andre raser som ikke skal ha like sterke jaktinstinkter), man er ALDRI garantert at noen hund, uansett rase, og uansett hvor tilsynelatende vellykket strømmingen var, vil la være å jage/drepe sau senere. Man bør også tenke på at om hunden veldig ofte ser sau i hverdagen så vil mange av de etterhvert lære seg at sauene da sletts ikke var så farlige likevel, så det er spesielt ueffektivt å strømme slike hunder. Og som andre allerede har nevnt, men som ikke kan sies nok: privat bruk av strømhalsbånd er ulovlig! For all del ikke finn på å bruke sånt selv, man skal virkelig vite hva man holder på med om man skal strømme hunder, og det skal gjøres i kontrollerte former, ikke i panikk mens man løper etter bikkja som har stukket på sauejakt.Anonymous poster hash: 5c0ec...ea3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 24. april 2014 #18 Del Skrevet 24. april 2014 Jeg hadde også en hund som jeg trodde skulle løpe etter sauene. Tok den med til sauene, den snuste på dem og rullet seg i dritten deres Det var ikke gøy å vaske hunden etterpå. Ta med hunden i bånd bort til dem, ikke vær anstrengt og se hvordan den reagerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2014 #19 Del Skrevet 24. april 2014 Jeg hadde også en hund som jeg trodde skulle løpe etter sauene. Tok den med til sauene, den snuste på dem og rullet seg i dritten deres Det var ikke gøy å vaske hunden etterpå. Ta med hunden i bånd bort til dem, ikke vær anstrengt og se hvordan den reagerer. Det ville jeg unngått. For det første kan det trigge interesse, for det andre kan hunden reagere helt annerledes på sau når den er alene og løs, for det tredje skjønner jeg ikke hva som skal være formålet med et sånt møte. Anonymous poster hash: 9d317...b3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 24. april 2014 #20 Del Skrevet 24. april 2014 Hva med å sette opp et svært (!) gjerde rundt hele tomta? Selvsagt i tillegg til hundegård, bånd på bikkja til ENHVER tid, også inne, i tilfelle noen glemmer døra. Du skal sørge for at hunden aldri, noensinne, kommer seg løs. Det må du sørge for, for SH de dreper. De leker ikke, de dreper. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå