Suzy Skrevet 9. juni 2004 #1 Skrevet 9. juni 2004 Spenstig utspill fra den britiske helseministeren La de fattige røyke MEN er han inne på noe - er den såkalte middelklassen (hva tilsvarer forresten den i Norge?) besatt av å vill bestemme over dem som her det verre enn dem...?
Gjest Poirot Skrevet 9. juni 2004 #2 Skrevet 9. juni 2004 Er ikke enig. Vi ser eks en utstrakt nedgang i tobakksbruk i i-land, derfor satser selskapene nå for fullt på å øke slaget i u-land (som om faolka der ikke har nok annet de burde prioritere...). Dette synes jeg er spekulativt og uetisk. Har ikke noe med at jeg er rik europeer og de er fattige afrikanere jeg ser ned på å gjøre. Samme føler jeg mht fattige engelskmenn. (Norge har jo forøvrig ikke en like inndelt samfunnsstruktur som disse, så jeg vet ikke om det er så lett å sammenlikne direkte) Om man ikke brydde seg fordi fattige røyket, ville kanskej beskyldningene blitt at man melet sin egen kake og ikke prøvde å hjelpe de mindre resurssterke. Dessuten er vel ikke fattige mødre så mye ute på kafe og pub, og ingen nekter dem å røyke hjemme/utendørs. Går de derimot mye på kafe og røyker mener jeg de kanskej burde prioritere pengene annerledes....
Suzy Skrevet 9. juni 2004 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2004 Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal mene om dette - jeg er jo i utgangspunktet ikke så glad for at noen skal bestemme om jeg kan røyke eller ikke (men forstår hensynet til arbeidsgruppen serviører osv) - likevel er jeg littegranne enig i dette (på et vis)...For hva om man har en trøstesløs tilværelse.. fins det ikke andre ting samfunnet/regjeringen kan gjøre for en enn å si at du ikke har lov til å røyke..?
Arkana Skrevet 9. juni 2004 #4 Skrevet 9. juni 2004 Om man ikke brydde seg fordi fattige røyket, ville kanskej beskyldningene blitt at man melet sin egen kake og ikke prøvde å hjelpe de mindre resurssterke. Det tror jeg også!
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #5 Skrevet 9. juni 2004 jeg er jo i utgangspunktet ikke så glad for at noen skal bestemme om jeg kan røyke eller ikke Men det er jo ikke det som er poenget!! Du kan få røyke akkurat så mye du vil.. om du bare ikke plager andre med det. Den nye loven begrenser ikke hvilken skade du kan gjøre mot deg selv, kun hvilken skade du kan gjøre mot andre. Å være fattig og dum kan ikke være en uskyldning for å fysisk skade andre mennesker.
Arkana Skrevet 9. juni 2004 #6 Skrevet 9. juni 2004 Å være fattig og dum kan ikke være en uskyldning for å fysisk skade andre mennesker. Helt enig.
Gjest Fighter Skrevet 9. juni 2004 #7 Skrevet 9. juni 2004 Å være fattig og dum kan ikke være en uskyldning for å fysisk skade andre mennesker. Fattige er ikke nødvensdigvis dumme :fy: . men jeg er enig i at det ikke er noen som nekter folk å røyke. Folk blir nekta å røyke på utesteder og andre arbeidsplasser, ikke å røyke generelt.
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #8 Skrevet 9. juni 2004 Fattige er ikke nødvensdigvis dumme :fy: :o Hverken å være fattig eller å være dum, da? Veldig så prikete vi var i dag, da.. (noen som føler seg truffet? )
Gjest Poirot Skrevet 9. juni 2004 #9 Skrevet 9. juni 2004 For hva om man har en trøstesløs tilværelse.. fins det ikke andre ting samfunnet/regjeringen kan gjøre for en enn å si at du ikke har lov til å røyke..? Man har jo lov til å røyke. Bare ikke over alt. Om fattige skal få lov til å gjøre "morsomme ting" andre ikke har lov til fordi det er så synd på de, burde de jo også få lov til å ha sex offentlig, drikke offentlig, tisse offentlig, bråke så mye de vil om natten osv.
strangeways Skrevet 9. juni 2004 #10 Skrevet 9. juni 2004 Fattige er ikke nødvensdigvis dumme :fy: Ikke nødvendigvis, men ofte. Tror ikke du finner intelligensiaen blant de under fattigdomsgrensa.
Gjest Fighter Skrevet 9. juni 2004 #11 Skrevet 9. juni 2004 Hverken å være fattig eller å være dum, da? Veldig så prikete vi var i dag, da.. (noen som føler seg truffet? ) Om jeg føler meg truffet? Kanskje, kanskje ikke. Min økonomiske situasjon er min sak. Poenget er at jeg mener at man ikke skal stemple folk som dumme uten videre.
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #12 Skrevet 9. juni 2004 Man har jo lov til å røyke. Bare ikke over alt. Om fattige skal få lov til å gjøre "morsomme ting" andre ikke har lov til fordi det er så synd på de, burde de jo også få lov til å ha sex offentlig, drikke offentlig, tisse offentlig, bråke så mye de vil om natten osv. Nettopp! De er svært svært mange ting som er helt lovlig å gjøre, som vi likevel ikke holder på med i det offentlige rom.. Hva er det som er så mye verre med å måtte skåne andre når det gjelder røyking??
Gjest Fighter Skrevet 9. juni 2004 #13 Skrevet 9. juni 2004 Ikke nødvendigvis, men ofte. Tror ikke du finner intelligensiaen blant de under fattigdomsgrensa. Hvordan i all verden vet du det? Hva legger du forresten i å være dum? Men denne tråden skulle ikke handle om fattige er dumme eller ikke, så jeg trekker meg stille ut.
Gjest TomKrus Skrevet 9. juni 2004 #14 Skrevet 9. juni 2004 Ikke nødvendigvis, men ofte. Tror ikke du finner intelligensiaen blant de under fattigdomsgrensa. En ting er sikkert: Dårskap er iallfall ikke bare begrenset til fattige folk.
strangeways Skrevet 9. juni 2004 #15 Skrevet 9. juni 2004 En ting er sikkert: Dårskap er iallfall ikke bare begrenset til fattige folk. Nei, det har du nok rett i.. Den er ganske sikkert jevnt fordelt på alle sammfunnslag
Arkana Skrevet 9. juni 2004 #16 Skrevet 9. juni 2004 Nei, det har du nok rett i.. Den er ganske sikkert jevnt fordelt på alle sammfunnslag
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #17 Skrevet 9. juni 2004 Hva er dårskap? Og hva har det med røyking å gjøre?
Gjest Elenath Skrevet 9. juni 2004 #18 Skrevet 9. juni 2004 dårskap : dumhet, uforstand; tåpelig gjerning unngjelde for sin d- / ungdommens d- fra ordboka!
waco Skrevet 9. juni 2004 #19 Skrevet 9. juni 2004 Er ikke enig. Vi ser eks en utstrakt nedgang i tobakksbruk i i-land, derfor satser selskapene nå for fullt på å øke slaget i u-land (som om faolka der ikke har nok annet de burde prioritere...). Dette synes jeg er spekulativt og uetisk. Har ikke noe med at jeg er rik europeer og de er fattige afrikanere jeg ser ned på å gjøre. Samme føler jeg mht fattige engelskmenn. (Norge har jo forøvrig ikke en like inndelt samfunnsstruktur som disse, så jeg vet ikke om det er så lett å sammenlikne direkte) Om man ikke brydde seg fordi fattige røyket, ville kanskej beskyldningene blitt at man melet sin egen kake og ikke prøvde å hjelpe de mindre resurssterke. Dessuten er vel ikke fattige mødre så mye ute på kafe og pub, og ingen nekter dem å røyke hjemme/utendørs. Går de derimot mye på kafe og røyker mener jeg de kanskej burde prioritere pengene annerledes.... Så du mener høye tobakksavgifter er å beskytte de fattige?
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #20 Skrevet 9. juni 2004 Så du mener høye tobakksavgifter er å beskytte de fattige? Tobaks-avgiften er for å gjøre tobakk dyrere for alle.. Denne prisøkningen har selvfølgelig mindre betydning for dem med god råd.. Altså burde den rent teoretisk sett ha større effekt blant fattige.. Det at røyking er mer utbredt blant fattige kan altså på inget vis være avgiftens feil. Beskytte oss mot oss selv må vi nok gjøre selv. Avgifter av denne typen er til for å styre oss på rett vei.. men valget må vi stå for selv.. mot ren idioti monner det lite med avgitfer..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå