frksølekopp Skrevet 20. april 2014 #1 Skrevet 20. april 2014 Hvorfor har det seg slik at hver gang min samboer og jeg klemmer, kysser, koser etc, at hunden vår alltid skal komme å kose? altså, hopper opp på oss, piper, bjeffer eller noe annet for å fange oppmerksomheten vår. Han er en liten bichon havanaise. Hva er egentlig årsaken til slik opførsel?
Fiolinisten Skrevet 20. april 2014 #2 Skrevet 20. april 2014 Demping av komflikt. I hundespråk er slik nærhet en komflikt og truende, så hunden går mellom. 2
frksølekopp Skrevet 20. april 2014 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2014 Demping av komflikt. I hundespråk er slik nærhet en komflikt og truende, så hunden går mellom. Men vi viser ikke tegn på å være redd eller noe som kan tolkes som vondt? Og hvis vi leke sloss og da min samboer sitter på meg på gulvet (haha), og jeg ler "hjelp" kommer hunden bare å loggrer å skal være med. Kan ikke dette tolkes som mer truende med hans øyne?
Chia Skrevet 20. april 2014 #4 Skrevet 20. april 2014 Demping av komflikt. I hundespråk er slik nærhet en komflikt og truende, så hunden går mellom. Bikkja klarer da helt fint å oppfatte at det ikke er en konflikt det er snakk om. Hunder er jo mestere til å oppfatte stemningen og kroppspråk. 1
Chia Skrevet 20. april 2014 #5 Skrevet 20. april 2014 Hvorfor har det seg slik at hver gang min samboer og jeg klemmer, kysser, koser etc, at hunden vår alltid skal komme å kose? altså, hopper opp på oss, piper, bjeffer eller noe annet for å fange oppmerksomheten vår. Han er en liten bichon havanaise. Hva er egentlig årsaken til slik opførsel? Sjalusi? les denne http://www.forskning.no/artikler/2006/august/1156238244.41 1
frksølekopp Skrevet 20. april 2014 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2014 Bikkja klarer da helt fint å oppfatte at det ikke er en konflikt det er snakk om. Hunder er jo mestere til å oppfatte stemningen og kroppspråk. Ja det er det jeg tenker også. Sjalusi er nok forklaringen bare nysgjerrig på dette
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #7 Skrevet 20. april 2014 Kan også være sjalusi. Når jeg klapper min ene hund kommer den andre løpende til og skubber seg plass. Anonymous poster hash: e876f...dcb
Portvinpiken Skrevet 21. april 2014 #8 Skrevet 21. april 2014 Det er en helt klassisk "demping" som skrevet over. Hunder demper selvom det ikke er fare på ferde, de vil bare skille før det utvikler seg til voldsom lek og potensiell krangling. Se og observer hunder så ser man at dette stemmer hver eneste gang. Noen hunder "tåler" mindre lek og "herjing" (tulleleking) enn andre og er raskere ute å dempe/skille. 2
Gjest Whitestripes Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Men vi viser ikke tegn på å være redd eller noe som kan tolkes som vondt? Og hvis vi leke sloss og da min samboer sitter på meg på gulvet (haha), og jeg ler "hjelp" kommer hunden bare å loggrer å skal være med. Kan ikke dette tolkes som mer truende med hans øyne? Ved sånn lekeslossing tok min forrige hund alltid parti med den sterkeste. Dvs om sønnen min la meg i gulvet og kilte meg, "angrep" bikkja meg. Skjønte aldri hvorfor. Raring En skulle jo tro at dette du beskriver virker mer truende for en hund, men det er neimen ikke godt å vite hvordan de tenker, alltid. Alle hunder jeg har hatt, har gått i mellom om jeg har kost og klemt på andre. Jeg tolket det som at den gikk i mellom for å beskytte meg, eller at den også ønsket oppmerksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå