Gå til innhold

To hunder, eller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår trives ikke alene i det hele tatt. Hun kan ikke være hjemme alene, må alltid ha hundepass og er generelt nervøs for at vi skal gå fra henne. Vi har trent på dette hver dag og når det blir litt bedre får hun på en måte et tilbakefall og blir like ille igjen. Når hun er alene bjeffer hun konstant og er virkelig helt ute av seg.

Når hun er alene med andre hunder er hun helt stille og slapper helt av. Da er alt greit og hun er ikke nervøs i det hele tatt, men når hun er helt alene, braker det løs.

Det jeg lurer på er om det er lurt å skaffe seg en hund til sånn de kan holde hverandre med selskap? Noen som har erfaringer? Har aldri hatt to hunder samtidig, er det mye mer arbeid eller går det fint?

Jeg har både tid, interesse og plass, men har en samboer som ikke er helt enig.

Begynner å bli litt rådvill da jeg skal jobbe heltid fremover (hun må være alene i 5-6t).

På forhånd takk for svar!

Anonymous poster hash: 2290b...e5c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil aldri igjen ha bare en hund, etter nå å ha hatt to, eller flere, siden sommeren 2009. (pr idag har jeg 5). Jeg synes ikke det er veldig mye mer jobb med to enn med en (5 er derimot en god del mer jobb enn 2).

Det sagt, i din situasjon hadde jeg sett etter en trygg, voksen hund som jeg visste ikke hadde problemer som kunne forsterke de problemene din hund allerede har. En valp vil også mye lettere plukke opp din nåværende hunds adferdsmønster og da sitter du der med to hunder som har et problem.

Skrevet

Jeg har 2 hunder, den ene har seperasjonsangst...hun har vært sånn fra hun var valp og vi har prøvd ALT, så da hun var 10 mnd bestemte vi oss for å få nr 2.

Det hjalp INGENTING på seperasjonsangsten....det er mennesker hun vil ha, hun driter om det er 15 andre hunder sammen med henne. Men jeg har jo hørt om andre hunder som har blitt mye bedre av å ha en annen hundevenn sammen med seg. Men dette er noe jeg ville ha testet skikkelig ut før dere går til anskaffelse av en til, sånn at dere er sikre på at det funker. Hva med å låne en annen hund noen uker?

Når det gjelder 2 vs 1 hund...ja det er mye mer jobb, det er jo nesten 100% mer jobb, ja man skal jo gå de samme turene osv, men likevel... min hund var kjempe lydig og et prakteksemplar, men når nr 2 kom...så har de begynt å bjeffe på andre hunder. De er så mye tøffere i "flokk"... de kan også finne på å stikke av sammen og gjøre mye annet tull de aldri ville gjort alene.

Det er også mer stell med pels, negler, kurs osv....og flere kostnader..

På den annen side....hvis dette kan hjelpe hunden din!! du har kapasitet, økonomi og lyst! do it! jeg anger jo ikke.... jeg elsker begge to høyere enn himmelen og de er verdt alt strevet. Dessuten så tror jeg hunder har godt av å være to, mennesker kan ikke gi dem alt en annen hund kan.

Hva med å prøve deg på en voksen omplasseringshund som du VET at ikke har problemer med å være alene og som du vet at går overens med din hund?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for nyttige svar!:)

Jeg har tenkt at det må bli en voksen og trygg hund som ikke har problemer. Hun bruker nå å være alene med hunden til svigers som ikke har noen problemer, og hun er helt stille.

Jeg er egentlig veldig klar for hund nr 2 med tanke på at det er mer arbeid, men samboer er litt uenig. Det er jeg som tar ansvar for alt stell, turgåing, trening osv så han trenger litt overbevisning. Han forstår ikke at det kan bli problematisk å skaffe hundepass og kjøre henne rundt hver dag før jobb, for det er jo jeg som fikser det, og må fikse det.

Jeg har veldig lyst å prøve å ha en omplasseringshund noen uker, så jeg må begynne å lete etter en som er trygg og god. Er litt redd for å få en hund der det dukker opp problemer senere av tidligere erfaring.

Hvordan gikk det å introdusere hund nr 2? Hunden vår er nå 2 år gammel, liker veldig godt andre hunder, men det spørs vel kanskje på den andre hunden? Må virkelig få gjort noe, det sliter litt i hjerterota å høre hvor hes hunden er av all bjeffingen!

Skrevet

Følger med her.

Har samme problem med seperasjon.

Jeg har også tenkt på 2, men tenker også på dette at de blir så mye tøffere sammen mot andre.

I tillegg er jeg redd det blir mye vanskeligere å få hundepassere.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har heldigvis fast hundepass som kan passe hunden eller etter hvert hundene, men det blir litt dyrere.

Er mest spent på hvordan det kan gå å introdusere en ny hund, og kanskje litt redd for at hunden forandrer seg på andre måter når en ny hund kommer. Men seperasjonsangsten må jeg få gjort noe med, det blir for mye rett og slett, og slitsomt å tenke på dette problemet hele tiden.

Da vi passet svigers sin hund en uke var det en drøm, da virket det som hun aldri hadde hatt noen problemer i det hele tatt. Så jeg håper jeg kan finne en voksen og trygg omplasseringshund nå i nærmeste fremtid.

- TS

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg kommer heller aldri til å gå tilbake til én hund. Ja, det er mye mer jobb, men det er verdt det siden hundene har det så mye bedre.

Endret av Badabing
AnonymBruker
Skrevet

Min hund varsler en del. Jeg bor ganske tett med andre (borettslag)og ville vært redd for at det ble mye mer boffing.

Anonymous poster hash: 41b68...c6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...