Gå til innhold

Huskatter - er de villere enn rasekatter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med katter, har alltid hatt det siden jeg var født. Vi hadde alltid vanlige huskatter, og mange av de var litt ville. De kunne finne på å klore deg når de var sure, spesielt hunnkattene. Etter det jeg husker var ingen sterilisert/kastrert. Men så fikk jeg meg sibirkatt, og hun er så forskjellig fra de kattene jeg er vokst opp med. Nesten som en hund, som adlyder når jeg snakker til henne. Hun har aldri klort meg bortsett fra når vi har lekesloss og hun er alltid blid. Denne katten har jeg sterilisert.

Kan det være tilfeldig, eller er rett og slett huskatter villere fra naturens side?

Anonymous poster hash: 52efe...dbd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok tilfeldig. Hvor jeg kommer fra er mye av villkattstammen like tam og rolig som de kattene som har eiger. Ingen av de er rasekatter.

Den ene katten jeg hadde, som dessverre nylig forsvant, var mer som en hund enn en katt. Lydig, rolig, kosete, klorte så og si aldri og lot seg bli bært rundt som en eller annen bamse. Ja, hun ble sterilisert da hun var mellom 2 og 3 år, men hun var like rolig før hun ble sterilisert! Alle som har vært innom huset vårt har blitt sjokkert over hvor spesiell denne katten var.
Slik som jeg husker det var oldeforeldrene, bestefaren og faren til denne katten villkatter.

Anonymous poster hash: a64ee...f6d
Skrevet

Steriliserte katter er mye roligere enn usteriliserte katter er min erfaring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt 3 huskatter og mange rasekatter av 4 ulike raser. 2 av de 3 huskattene har vært utrolig snille, godmodige, tålerante og helt supre katter. De fant seg i det meste mens de malte i vei. Siste huskatt var helt vill og gal. Hun må ha hatt en eller annen feil antagelig. For til eldre hun ble til verre ble hun. Når hun var 2 var hun så ille at hun fløy på folk og beit og klorte de til blods helt uten årsaker vi kunne finne ut av. Hun fikk dermed slippe.

Av rasekatter har jeg hatt enkeltindivider som har blitt ville (dette var en katterase med forfedre fra vill tilstand kun 1-2 generasjoner tilbake). Med vill mener jeg ikke her aggressiv, men rett og slett at de ikke ønsket menneskers selskap. Jeg har hatt noen individer i en annen rase som var temmelig sky. De ville gjerne ha min oppmerksomhet men ønsket ikke dette fra andre, da gikk de å gjemte seg vekk. Dette var begge raser som på det tidspunktet jeg hadde de var unge raser som ikke var helt etablert, slik sett var utfallende nærmere det man kan forvente for huskatter enn for etablerte rasekatter. Men for all del de fleste individer var sosiale og snille katter. Begge disse rasene var derimot svært aktive så om man først og fremst ville ha en fangkatt så ville ikke disse vært det rette valget uannsett.

De to siste rasene jeg har hatt har vært lengre etablert som rasekatter og/eller deres opphav har vært det. Disse individene var som mine to supre huskatter i gemytt. Personlighetene deres var derimot noe ulik.

Lang historie kort: Hos huskatter finner man alt mulig i alle utslag av gemytt og temperament. Hos etablerte rasekatter har man et forventet utfall av personlighet, gemytt og temperament som hovedtyngden av individene vil falle innenfor parametrene for.

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Hele poenget med rasekatt er at de er avlet etter en standard, så man kan forutsi noe om eksteriør og gemytt. F.eks. rolige, milde ragdolls. Mens en vanlig huskatt er en altmuligblanding og kan bli hva som helst.

Anonymous poster hash: 5f8a2...5b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...