Gå til innhold

Ble Darwin kristen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Enkelte kristne påstår at Darwin gikk tilbake fra sin egen teori og ble kristen før han døde. Er det noen som har noen formeninger om dette, eller vet om noen pålitelige kilder som skriver om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Klarte ikke lese den engelske teksten fullt ut... :oops:

Men jeg trodde at Darwin var kristen hele livet? Altså litt sånn som kristne idag, som ser på skapelses berettelsen som en lignelse..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Klarte ikke lese den engelske teksten fullt ut... :oops:

Men jeg trodde at Darwin var kristen hele livet? Altså litt sånn som kristne idag, som ser på skapelses berettelsen som en lignelse..?

Nope, det stemmer nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Er ikke Darwin en stor inspirator for naturismen og endel for humanismen å? Jeg syns jeg leste en plass at Artenes opprinnelse ble grunnen til det endelige skillet mellom sekulær (ikke kristen) humanisme og religiøs humanisme på 1800-tallet, og så kom det en ny gren i den sekulær humanistiske retningen, naturisme. Og naturisme er strengt ateistisk. Jeg tror det var sånn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Er ikke Darwin en stor inspirator for naturismen og endel for humanismen å? Jeg syns jeg leste en plass at Artenes opprinnelse ble grunnen til det endelige skillet mellom sekulær (ikke kristen) humanisme og religiøs humanisme på 1800-tallet' date=' og så kom det en ny gren i den sekulær humanistiske retningen, naturisme. Og naturisme er strengt ateistisk. Jeg tror det var sånn? :)[/quote']

Det virker som den sekulære humanismen fikk en oppsving og renessanse med Darwin.

Måtte google litt for dette. Mine kunnskaper om mitt eget livssyn var visst litt svake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Ok. Rennessansen var på slutten av middelalderen, den fikk sikkert en oppsving på 1800-tallet, da Darwin og utviklingslæren kom. Det er ikke så lenge siden jeg oppdaget at jeg er humanetiker, trodde jeg ikke var noe, har hele tiden kalt meg for agnostiker. I den sekulær humanistiske retningen (HF Å SÅN), finner man jo ateister og agnostikere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...