juunaix Skrevet 20. april 2014 #1 Skrevet 20. april 2014 ...Og verken jeg eller pappa har fått vite hvor mye jeg arver. Det har seg slik at hun har bipolar lidelse, og det er da veldig sannsynlig at hun skal gi bort mesteparten av formuen sin til diverse organisasjoner(!). Dette er nemlig noe hun har snakket om i flere år, og både pappa og jeg synes det er idioti. Vi aner jo ikke hvilken sinnstilstand hun befant seg i da hun skrev dette testamentet, for alt vi vet kan hun ha vært inne i en manisk periode. Derfor lurer jeg på om vi har rett til å se testamentets innhold? Faren min har tenkt å ta det opp med henne snart, men vi er veldig bekymret for at hun ikke vil diskutere det med oss. Hva skal vi gjøre?
Chia Skrevet 20. april 2014 #2 Skrevet 20. april 2014 Slutte å være så grådig og la dama få gi SINE penger til hvem hun vil? 20
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #3 Skrevet 20. april 2014 ...Og verken jeg eller pappa har fått vite hvor mye jeg arver. Det har seg slik at hun har bipolar lidelse, og det er da veldig sannsynlig at hun skal gi bort mesteparten av formuen sin til diverse organisasjoner(!). Dette er nemlig noe hun har snakket om i flere år, og både pappa og jeg synes det er idioti. Vi aner jo ikke hvilken sinnstilstand hun befant seg i da hun skrev dette testamentet, for alt vi vet kan hun ha vært inne i en manisk periode. Derfor lurer jeg på om vi har rett til å se testamentets innhold? Faren min har tenkt å ta det opp med henne snart, men vi er veldig bekymret for at hun ikke vil diskutere det med oss. Hva skal vi gjøre? dere har ikke noe med hvor hun vil gi pengene sine mener nå jeg. med mindre dere har "bevis" på at hun ikke var seg selv da hun skrev det Anonymous poster hash: 34659...748 4
Gjest Jørild Skrevet 20. april 2014 #4 Skrevet 20. april 2014 Du har rett på din del, resten gjør hun som hun vil med. 9
LedigNavn Skrevet 20. april 2014 #5 Skrevet 20. april 2014 Dere har ikke rett til å se testamentet. Dersom din mor og far er gift, vil din far uansett få ektefellearv og du får deretter 2/3 av det som er igjen. 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #6 Skrevet 20. april 2014 Hun står fritt til å testamentere det du vil så lenge du får din pliktdel etter arveloven. Det holder ikke at hun er manisk depressiv for at testamentet skal være ugyldig, testamentet må i såfall være sinnsykt motivert. Anonymous poster hash: 8f37b...515 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #7 Skrevet 20. april 2014 Tror du uansett har krav på en pliktdelsarv og at den er begrenset oppad til en mill pr barn. Men utover det må hun jo få lov å gjøre som hun vil med sine egne penger. Det var i hvertfall sånn når min far døde for 7 år siden. Vi fikk en mill hver og resten gikk til div andre formål.Anonymous poster hash: c1af2...dd0 1
Sign Skrevet 20. april 2014 #8 Skrevet 20. april 2014 Som andre har sagt, noe vil være pliktdelsarv og den kan man ikke gi til andre enn de som rettmessig har krav på pengene. (Dessverre, kanskje i noen tilfeller). Resten av verdiene kan hun gi til hvem hun vil. Dere har ikke noe krav på å få se testamentet. 1
Gjest Mary Quant Skrevet 20. april 2014 #9 Skrevet 20. april 2014 Jeg tror at dere må påvise hvilke fase sykdommen var i da hun skrev testamentet. Dere bør kanskje kontakte en advokat og høre om hvordan det stiller seg i slike tilfeller. Uansett så må hun ha hatt to vitner som har signert.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #10 Skrevet 20. april 2014 Det har dere rett og slett ikke noe med. Så lenge hun er myndig og har hatt vitner, så er testamentet gyldig, og dere trenger ikke å få vite innholdet før etter hennes død. Det er dog krav til pliktdelsarv, som hun ikke kommer seg unna. Anonymous poster hash: 0a798...98c 4
Gjest Lincoln Skrevet 20. april 2014 #11 Skrevet 20. april 2014 Forstår godt om hun ikke vil gi dere noe. 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #12 Skrevet 20. april 2014 Forstår godt om hun ikke vil gi dere noe. Helt enig!Anonymous poster hash: c1af2...dd0 2
Testosteron Skrevet 20. april 2014 #13 Skrevet 20. april 2014 (endret) ...Og verken jeg eller pappa har fått vite hvor mye jeg arver. Det har seg slik at hun har bipolar lidelse, og det er da veldig sannsynlig at hun skal gi bort mesteparten av formuen sin til diverse organisasjoner(!). Dette er nemlig noe hun har snakket om i flere år, og både pappa og jeg synes det er idioti. Vi aner jo ikke hvilken sinnstilstand hun befant seg i da hun skrev dette testamentet, for alt vi vet kan hun ha vært inne i en manisk periode. Derfor lurer jeg på om vi har rett til å se testamentets innhold? Faren min har tenkt å ta det opp med henne snart, men vi er veldig bekymret for at hun ikke vil diskutere det med oss. Hva skal vi gjøre? Dere har ikke rett til å få se testamentet. Det er opp til den som skriver testament, å selv bestemme om hun vil informere familien sin. Et testament blir uansett ikke aktuelt før testator dør. Hun kan ombestemme seg og endre testamentet eller kalle det helt tilbake. Hvis den som skrev testamentet, var psykisk sjuk da hun skrev det, óg sjukdommen har influert det som står der, så er det ugyldig, men hvis sjukdommen ikke har påvirket innholdet, så er det gyldig. Har den døde ektefelle og barn, så skal ektefellen og barna uansett ha en del av arven. Ektefellen skal ha minst fire ganger grunnbeløpet i folketrygden (4 x kr 85 000 = kr 340 000). Han har dessuten krav på å bli varslet om testamentet. Ellers får han 1/4 (som om det ikke var skrevet noe testament). Barna skal ha minst 2/3-deler av arven, men ikke mer enn 1 million til hvert barn, selv om det er skrevet testament. Endret 20. april 2014 av Testosteron 1
Zilas Skrevet 20. april 2014 #14 Skrevet 20. april 2014 Det er jo hennes penger.. Det virker jo som dama er oppegående, men har dårlige og bedre dager hvis jeg forstår riktig. Så sånnsett må hun jo være klar over hva hun har skrevet.. Det er helt greit å spørre, hvertfall hvis du har planer om å investere i hus o.l. i nærmeste fremtid. Likevel så vet jeg ikke om det gjør at dama har lyst til å gi dere noe mer.. Igjen hennes penger og hun bestemmer.
Tarsan97 Skrevet 20. april 2014 #15 Skrevet 20. april 2014 I jussen er det noe som heter pliktdelsarv som noen her har vert litt innom. Arvingene som er nr. 1 ektefelle. Om ikke ektefelle nr.2 ungene, har krav på minst 2/3 av arven uansett begrenset til 1 million kr. oppad. Det var dette som skjedde da advokat Mona Høynes ordnet til seg en arv på ca. 100.mill kr. fra en gammel dame og familiens arvinger fikk kun1 mill hver. Det var denne loven som satt inn. Så en kan ikke som i USA gjøre helt som en vil med arven uansett hva en skriver i testamentet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #16 Skrevet 20. april 2014 I jussen er det noe som heter pliktdelsarv som noen her har vert litt innom. Arvingene som er nr. 1 ektefelle. Om ikke ektefelle nr.2 ungene, har krav på minst 2/3 av arven uansett begrenset til 1 million kr. oppad. Det var dette som skjedde da advokat Mona Høynes ordnet til seg en arv på ca. 100.mill kr. fra en gammel dame og familiens arvinger fikk kun1 mill hver. Det var denne loven som satt inn. Så en kan ikke som i USA gjøre helt som en vil med arven uansett hva en skriver i testamentet. Nei, det var ikke det som skjedde i Høiness-saken, du har misforstått fullstendig. Anonymous poster hash: 8f37b...515 6
Pottepalme Skrevet 20. april 2014 #17 Skrevet 20. april 2014 Idioti at hun bestemmer over sine egne penger? Hva slags tull er det? 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #18 Skrevet 20. april 2014 Forstår godt om hun ikke vil gi dere noe. Wow. Håper ikke du og andre som svarer såpass nedlatende er sånn mot deres egne venner. Det går an å svare på det folk spør om (som andre heldigvis har gjort). Anonymous poster hash: 6e386...6f3 1
Pusemamma Skrevet 20. april 2014 #19 Skrevet 20. april 2014 Tror de fleste her ikke vet hva biopolar lidelse er og hva konsekvenser dette kan for den enkelte. Og være nedlatende burde være unødvendig. 2
Testosteron Skrevet 20. april 2014 #20 Skrevet 20. april 2014 I jussen er det noe som heter pliktdelsarv som noen her har vert litt innom. Arvingene som er nr. 1 ektefelle. Om ikke ektefelle nr.2 ungene, har krav på minst 2/3 av arven uansett begrenset til 1 million kr. oppad. Det var dette som skjedde da advokat Mona Høynes ordnet til seg en arv på ca. 100.mill kr. fra en gammel dame og familiens arvinger fikk kun1 mill hver. Det var denne loven som satt inn. Så en kan ikke som i USA gjøre helt som en vil med arven uansett hva en skriver i testamentet. Nei. Dama som Mona Høiness arver, døde barnløs, og de nærmeste slektningene hennes var nevøer og nieser, som ikke er beskyttet av regelen om pliktdelsarv. Slektningene mente testamentet var ugyldig fordi dama etter deres mening var dement da hun skrev testamentet og at Mona Høiness hadde påvirket henne på en utilbørlig måte til å opprette testamentet til hennes egen fordel. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå