Gå til innhold

Hvor mye mel til pizzabunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet noen av dere sånn ca. hvor mye mel det går med til en pizza i langpanne, en litt tykk bunn?

Egentlig har jeg bare tenkt å slenge sammen mel, salt, gjær vann og litt olje, men hvis noen har en bra oppskrift blir jeg veldig glad!

Gjest Madam Felle
Skrevet

ca 4 - 4 1/2 dl mel bruker jeg.

Gjest Elenath
Skrevet
ca 4 - 4 1/2 dl mel bruker jeg.

Jeg også.

Skrevet

Vi bruker mellom 5 og 8 dl hvetemel, avhengig av hvor mange som skal spise...

Er det bare oss to tar vi 5 dl, og det blir litt pizza til overs. Vi er storspisere begge to *ler* Er det flere som skal ha blir det gjerne opp mot 8 dl, da blir bunnen skikkelig tykk...

Skrevet

Denne oppskriften bruker jeg til pizzadeig i langpanne, bunnen blir tykk og god slik den skal være.

1 liter hvetemel

4 dl lunkent vann

litt olje

litt salt

en pakke gjær

1 egg

tørkede italienske urter

Smuldre gjæren i væsken og bland med det tørre. Rør inn olje og egg. Dytt ut i en stor langpanne.

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Moralen blir vel at jeg har stort slingringsmonn... :ler:

Skrevet
Tusen takk alle sammen!

Moralen blir vel at jeg har stort slingringsmonn... :ler:

:ler: Ja, du må bare prøve deg fram. Finn en oppskrift og se hvordan du liker tykkelsen på bunnen og nesten gang kan du da ha mer eller mindre etter hva du synes. Personlig kan jeg ikke forstå at 4,5 dl mel skal være nok til en langpanne om ikke bunnen blir fryktelig tynn, men så liker jeg den TYKK da. :tunge1:

Skrevet

Jeg brukete et fullt litermål av den sorten som hører til stavmikseren min, ca 6-6,5 dl vil jeg tro.

Foreløpig ser det bra ut, men vi får se hvor tykk den blir til slutt.

Hva som gjør at de toroposene som har så lite innhold kan bli en så stor deig som de blir? J

eg er vant til å bruke dem, og da hiver man jo oppi ganske mye væske i et lite volum melblanding...

Hmmm....pussig.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg lager tynn pizzabunn; bruker 1/2 pose tørrgjær, ca 2.5 dl vann og mel etter behov. Jeg lager deigen så myk og tynn som mulig, og drar den utover (oljet) stekeplata med fingrene. Forsteker ca 6-7 min på 300 grader før fyllet legges på. Men som sagt, dette er en tynn pizzabunn.

Skrevet

8 dl mel

3,5 dl vann

en pk gjær

salt

stor dæsj med olje

Blir en (passe) tykk bunn til langpanne.

Skrevet
8 dl mel

3,5 dl vann

en pk gjær

salt

stor dæsj med olje

Blir en (passe) tykk bunn til langpanne.

Tror jeg går for denne neste gang.

6.5 dl var vel kanskje akkurat litt for lite når målet er at pizzaen skal rekke til to måltider. Vi er skikkelige storspisere her i huset... :ler:

Elle Melle-mannen ble SKIKKELIG imponert da han fant krydder i deigen, takk for tipset! Noen menn er lette å imponere... :sjarmor:

Skrevet

Elle Melle-mannen ble SKIKKELIG imponert da han fant krydder i deigen, takk for tipset! Noen menn er lette å imponere... :sjarmor:

:ler: Godt å vite! Forresten, et egg i deigen er også lurt, det gjør den luftigere!

Skrevet

Krydder i deigen har jeg aldri prøvd.. Ikke egg heller...

I dag blir det pizza hjemme hos mamma og de, tror ikke mamma tørr prøve slike skumle saker. Så det får vente til neste fredag når vi skal lage pizza igjen selv.

Skrevet

Krydder i deigen er kjempegodt. Jeg prøvde det ut etter å ha spist på Pizza Hut for mange år siden, og den deigen hadde krydder i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...