Gå til innhold

hvor lenge sparte du opp egenkapital?

Anbefalte innlegg

Gjest HappyWaffle
Skrevet

bare lurer :)

hvor lang tid brukte du/dere på å spare opp egenkapital til hus/leilighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seks år

Skrevet

Nesten 3 år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

husker ikke... jeg rakk å nesten fylle opp BSU'en

AnonymBruker
Skrevet

Har spart siden jeg ble født. Dvs foreldre har spart for meg frem til jeg var 15-16, så har jeg spart siden da.

Anonymous poster hash: dce73...0b8
Skrevet

Brukte 1,5-2 år på det.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting, jeg fikk penger av familien for å kjøpe min første leilighet, rett etter at jeg var ferdig på studiene. Jeg mener det er viktig at foreldre støtter barna hvis de har mulighet til det, det er ikke vits i at barna skal betale masse renter til banken hvis foreldrene har penger.

Anonymous poster hash: 81b92...eaf
AnonymBruker
Skrevet

15 år. Hadde kjøpt en billig leilighet, så brukte jeg verdistigningen til egenkapital til hus.

Når jeg kjøpte leiligheten så fikk jeg låne kun 80 prosent i banken, fikk resterende i en annen bank. Var ung og uredd,så det heftet ikke det,men det ble dyrt en periode da. Kuttet ned på alt. Så jeg betalte det ned på to år.

Anonymous poster hash: 3cb8b...8cb
Skrevet

Jeg sparte i bsu i rundt åtte år. Sparte store deler av hver lønning i litt over et år etter at jeg begynte å jobbe.

AnonymBruker
Skrevet

bare lurer :)

hvor lang tid brukte du/dere på å spare opp egenkapital til hus/leilighet?

Jeg sparer vel ennå. Regner med å gjøre det i 10-isj år til (har spart i 6-7 år). Jeg kjøpte min første leilighet for noen år siden av typen billig førstegangsleilighet i blokk av gammel årgang. Sparte videre på egenkapital til neste "trinn" ved å betale ned lån så raskt som mulig, og solgte straks jeg hadde råd til en leilighet i nybygd rekkehus. Denne vil jeg selge straks jeg har råd til hus/tomannsbolig av ok stand og størrelse og så videre til jeg sitter på en enebolig, fortrinnsvis bygd etter egne spesifikasjoner.

Anonymous poster hash: 34d57...11b

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Jeg sparer vel ennå. Regner med å gjøre det i 10-isj år til (har spart i 6-7 år). Jeg kjøpte min første leilighet for noen år siden av typen billig førstegangsleilighet i blokk av gammel årgang. Sparte videre på egenkapital til neste "trinn" ved å betale ned lån så raskt som mulig, og solgte straks jeg hadde råd til en leilighet i nybygd rekkehus. Denne vil jeg selge straks jeg har råd til hus/tomannsbolig av ok stand og størrelse og så videre til jeg sitter på en enebolig, fortrinnsvis bygd etter egne spesifikasjoner.

Anonymous poster hash: 34d57...11b

wow, imponerende plan :)

AnonymBruker
Skrevet

Første leilighet ble fullfinansiert med lån. Solgte etter noen år med tap (koster med megler og samlivsbrudd). Måtte starte på nytt igjen, og sparte opp til ek i løpet av tre år. Hadde likevel ikke nok i følge banken og fikk ikke lån før jeg traff min nåværende mann. Å spare mens man leier og har barn er omtrent umulig når disse er store. Men da klarte vi å spare opp nok i ek i løpet av ett nytt år. Da kjøpte vi med 40 % ek.

Vil vel si at det alltid lønner seg å starte med ek, det kan fort straffe seg å ikke ha noe. Samlivsbrudd kommer dessverre altfor ofte, og da blir det vanskeligere å komme seg inn på markedet med lite eller ingen ek.

Anonymous poster hash: e230d...743

Skrevet

Foreldrene sparte fra jeg ble født. Fulgte opp med å,putte konfirmasjonspengene og penger fra sommerjobbing inn på konto. Åpnet bsu så snart jeg hadde skattbar inntekt, som fortsatt står der da renta er høyere enn lånerente. Kjøpte første bolig som student. Fortsatte å spare hver måned, og kunne bygge drømmehuset med mannen for få år siden. Som nå er omtrent 40% lånefinansiert.

Så egentlig har jeg spart hele livet. I tillegg til at mannen var flink å spare, at begge har gjort gode boligkjøp for 10-20 år siden, og at foreldrene har bidratt en del.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sløst, så da har jeg vel alltid spart, da.

Anonymous poster hash: a3db1...8aa

Skrevet

Har spart i BSU i ca 13 år, men pengene står urørt iom at jeg kjøpte båt istedenfor leilighet....

Skrevet

Fem år - var student og jobbet ved siden av og la av det meste av lønn. I tillegg hadde jeg en mindre sum fra sparing i barndommen.

Hadde rundt 30% av kjøpsverdi.

I utgangspunktet var jeg innom tanken på å kjøpe en mindre leilighet på et tidligere tidspunkt, men fordi jeg har barn så er det begrenset hvor lenge vi kunne ha levd i en mindre leilighet, og jeg ville ikke risikere meglerutgifter + mulig fall i pris for å bli sittende igjen med en leilighet som var for trang for oss. Men heldigvis hadde jeg i mellomtiden en gunstig husleie som gjorde at jeg fikk spart en del i måneden mens jeg ventet, ellers hadde det jo ikke lønnet seg.

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg begynte i min første lille jobb som 13-åring har foreldrene mine mast om at man skal legge til side ca 25%. Brukte litt av det i studiene til jeg fant en god jobb på si. Så traff jeg en kjekk og ganske stinn kar som nå eier vårt hus. Har kjøpt meg tøff bil for pengene mine, og vi drar mye på ferie.

Anonymous poster hash: 006fd...57f

AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg begynte i min første lille jobb som 13-åring har foreldrene mine mast om at man skal legge til side ca 25%. Brukte litt av det i studiene til jeg fant en god jobb på si. Så traff jeg en kjekk og ganske stinn kar som nå eier vårt hus. Har kjøpt meg tøff bil for pengene mine, og vi drar mye på ferie.

Anonymous poster hash: 006fd...57f

Her må jeg si du har gått i den klassiske "kvinnefella" hvor alle din emidler går til forbruk. Ryker forholdet en dag så står du der på bar bakke med null, nikks og nada mens mannen eier hus. Kanskje har du barn og er oppe i åra, å skulle begynne å spare til egenkapital da blir en tilnærmet umulig oppgave om du skal klare å få kjøpt deg noe før pensjonsalder. Og å bli gjeldsfri kan du se lenge etter.

Anonymous poster hash: d14d8...de3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På en måte hele livet, men det meste ble lagt til de siste 2 årene. Da hadde vi full jobb begge to og sparte mer enn den ene inntekten (dvs levde på under en inntekt). Det var stram periode, men vi er veldig glad vi gjorde det siden vi fikk oss det økonomiske løftet som lå grunnlaget for livsstilen vår nå.

Anonymous poster hash: 8fb33...1d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...