Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på å studere til å bli enten fysioterapeut eller sykepleier. Jeg vet at disse er ganske ulike yrker, men synes det er vanskelig å ta en avgjørelse når jeg bare har lest om det teoretiske. Så nå vil jeg gjerne vite fra dere som kanskje jobber i en av disse yrkene (eller kjenner noen som jobber med en av disse yrkene) hva dere mener? Fordeler og ulemper? Og hvor lett er det å få jobb etterpå? Jeg kunne eventuelt også tenkt meg å jobbe i utlandet, og ønsker et yrke jeg kan bruke utenfor Norge også. Svar mottas med stort takk. :laugh:

Anonymous poster hash: 1f38d...921
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fysioterapeut etter som fysioterapeuter er mer selvstendige enn sykepleiere. Også har du mulighet til å videreutdanne deg til manuellterapeut. Men hvis du er inne på fysioterapeut ville jeg egentlig også vurdert naprapat, eneste minus er at det ikke går an å studere i Norge.

Anonymous poster hash: cd0a3...b1c
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske lett å få jobb som sykepleier, om ikke på sykehus så er det greit å få jobb på sykehjem osv.

Ulempen med fysioterapi er at det ikke er like lett å få jobb, samt at du må innom en turnustjeneste først, og det har vært litt drama i media de siste par årene med at det ikke er nok plasser. Men jeg tror personlig jeg ville valgt fysioterapi likevel fordi jeg synes arbeidsoppgavene virker mer interessante.

Anonymous poster hash: 7241d...4b7
Gjest elle82
Skrevet

Det er ganske lett å få jobb som sykepleier, om ikke på sykehus så er det greit å få jobb på sykehjem osv.

Ulempen med fysioterapi er at det ikke er like lett å få jobb, samt at du må innom en turnustjeneste først, og det har vært litt drama i media de siste par årene med at det ikke er nok plasser. Men jeg tror personlig jeg ville valgt fysioterapi likevel fordi jeg synes arbeidsoppgavene virker mer interessante.

Anonymous poster hash: 7241d...4b7

Er helt enig med deg!

Jeg er utdannet sykepleier selv, valgte det hovedsaklig fordi jeg ville jobbe med helse og at det var gode jobbmuligheter. Men det hjelper ikke med gode jobbmuligheter når man ikke vil ha jobben..! Angrer på at jeg ikke heller valgte en utdannelse som jeg var mer interessert i, selv om det ville bli vanskeligere å finne seg jobb.

Min erfaring er at man er mye mer motivert for å finne en relevant jobb dersom man brenner for det man driver med.

• Liker 1
  • 2 år senere...
Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Det er enkelt å få seg jobb som fysioterapeut, og etterspørselen etter fysioterapeuter er økende til tross for at behandlingen ikke har vitenskaplig dokumentert effekt. Lønna er også god (relativt til utdannelse og vanskelighetsgrad): 400-500 000 kr er ikke uvanlig dersom man jobber fulltid.

Endret av drumpf
Skrevet

Du må gå litt in i deg selv å tenke etter hvordan du har lyst til å bidra til å hjelpe folk. Ønsker du å rehabilitere og forebygge er jo begge yrker aktuelle, men som sykepleier vil du komme bort i mer død og fordervelse i tillegg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...