AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #1 Skrevet 20. april 2014 Jeg er nyutdannet på jobbjakt, og har søkt på endel stillinger rundt om i Norge. For mange av jobbene må man registrere CV'en på egne rekrutterings-sider. På disse standard CV'ene bes det alltid om referanser. Jeg har som standard på min CV at "referanser oppgis på forespørsel", dette for å ha litt kontroll på hvor mange ganger mine referanse blir kontaktet. Fra tidligere har jeg vært vant til at referansene etterspørres først på intervjuet... Har bare to referanser, en kollega og en sjef. I og med at jeg søker så mange jobber er jeg redd for å overbelaste referansene mine. Jeg vet de er gode referanser, men etter 5. telefonen kan vel selv den beste referanse bli litt lei. Og jeg liker derfor ikke å måtte fylle i deres kontaktopplysninger på alle disse rekrutterings-sidene, da jeg slik mister oversikt over hvor mange ganger de kontaktes. Vet noen om slike rekrutterings-byrå har for vane å kontakte referanser uten å si ifra til søker på forhånd? Og har noen erfaring med om man mister alle sjanser til jobben dersom man lar være å oppgi referanser på disse CV'ene? Tusen takk for tanker og innspill! Anonymous poster hash: dd0a6...134
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #2 Skrevet 20. april 2014 Lurer på det samme selv. Haater å registrere meg hos slike sider, sender nesten bare CV og cover letter til vanlige jobbannonser. Anonymous poster hash: 8db36...94c
Zilas Skrevet 20. april 2014 #3 Skrevet 20. april 2014 Før jeg fikk jobb nå var jeg på div jobbsøkerkurs osv på uio. Det vi ble fortalt var at det ikke nødvendigvis er noe minus hvis du ikke gjør det. Likevel ble vi oppfordret til det.. Det er ingen som ringer referansene før de kaller deg inn til intervju. Det jeg gjorde var å sende en melding/ringe referansene min når jeg skulle ha intervju, da får de en headsup og hvis du er ballsy kan du nevne hvilke egenskaper du tror de burde trekke frem. Generelt er mitt inntrykk at referanser blir mindre brukt i rekruteringsprosesser, ettersom "foreldrene alltid snakker pent om egne barn".. Jeg ville definitivt hatt skrevet de inn.. Alternativ to er jo å ha de klare til intervjuet.. Resultatet blir jo det samme, altså i den grad de er interessert vil jo antallet telefoner bli det samme uavhengig om du har på forespørsel eller ikke. Sist men ikke minst virker det litt rart å ha "oppgis på forespørsel".. Dette vil jo føre til merarbeid for de som rekruterer og det er vel ikke et +?
ninuska_ Skrevet 20. april 2014 #4 Skrevet 20. april 2014 Du kan fint skrive "Oppgis på forespørsel" på CVen din. Man mister ingen sjanse til jobb - det er dine kvalifikasjoner som får deg så langt i prosessen. I mine øyne er det naturlig at de etterspør referanser hvis man har kommet så langt at de vurderer å gi deg et tilbud, samtidig som du selv får kontroll over hvem som ringer referansene dine. 4
Genesis Skrevet 21. april 2014 #5 Skrevet 21. april 2014 Jeg er nyutdannet på jobbjakt, og har søkt på endel stillinger rundt om i Norge. For mange av jobbene må man registrere CV'en på egne rekrutterings-sider. På disse standard CV'ene bes det alltid om referanser. Jeg har som standard på min CV at "referanser oppgis på forespørsel", dette for å ha litt kontroll på hvor mange ganger mine referanse blir kontaktet. Fra tidligere har jeg vært vant til at referansene etterspørres først på intervjuet... Har bare to referanser, en kollega og en sjef. I og med at jeg søker så mange jobber er jeg redd for å overbelaste referansene mine. Jeg vet de er gode referanser, men etter 5. telefonen kan vel selv den beste referanse bli litt lei. Og jeg liker derfor ikke å måtte fylle i deres kontaktopplysninger på alle disse rekrutterings-sidene, da jeg slik mister oversikt over hvor mange ganger de kontaktes. Vet noen om slike rekrutterings-byrå har for vane å kontakte referanser uten å si ifra til søker på forhånd? Og har noen erfaring med om man mister alle sjanser til jobben dersom man lar være å oppgi referanser på disse CV'ene? Tusen takk for tanker og innspill! Anonymous poster hash: dd0a6...134 Ja, vent til etter et eventuelt intervju. Referanser er som regel gode, og dette vet folk som jobber med rekruttering. Hvis ikke hadde man jo ikke listet vedkommende som referanse. Det er mer en formalitet, en sjekk på at et par som har jobbet med deg kan gi prov på at du ikke er veldig spesiell, sosialt inkompetent, eller skikkelig vrang.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2014 #6 Skrevet 21. april 2014 Jeg har skrevet referanser på Webcruiter o.l. Har søkt opp mot hundre jobber, men referansene har kun blitt ringt når jeg har vært på intervju. Det ble totalt 3 ganger og nå har jeg fått jobb.Anonymous poster hash: e5508...199
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå