AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #1 Skrevet 20. april 2014 Jeg er en kvinne på 40+ eier leilighet med gjeld kr 695 000, markedsverdi ca 2,7 mill. Arbeider 100% inntekt 450 000, kronisk syk og kommer til å bli uføretrygdet før jeg når pensjonsalder. Min plan er å klare å være i jobb til jeg er gjeldfri og da - hvis jeg blir uføretrygdet- selge leiligheten og cashe ut en liten enebolig en plass i Norge der boligprisene er lave eller en boligbyggelagleilighet. Er det en grei plan? Jeg ønsker bare å høre om dere er enige, eller om noen har en bedre plan for en i min situasjon. Anonymous poster hash: f9b71...fd9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #2 Skrevet 20. april 2014 Hva er egentlig planen i det du presenterer? At du velger å selge og kjøpe et rimeligere sted? Eller at du skal holde ut i jobb til du blir gjeldfri? Det bestemmer vel helsen fremfor noe annet? Hvis du er kronisk syk og regner med å bli uføretrygded, tenker jeg at det ikke er lurt å kjøpe enebolig, siden vedlikehold er dyrere og/ eller eventuelt mer krevende enn om du kjøper en leilighet. Men igjen, jeg forstår ikke at dette er en økonomisk plan som du forventer kommentarer på? Hvis du regner med sterkt redusert inntekt som uføretrygded, kan det være verdt å tenke på om du kan flytte til en bolig som gir utleiemulighet, men hvis du tenker på å bruke 2,7 mill på bolig og lite lån, kan det kanskje bli vanskelig. Anonymous poster hash: 4ce3c...65a
amit Skrevet 20. april 2014 #3 Skrevet 20. april 2014 Jeg er en kvinne på 40+ eier leilighet med gjeld kr 695 000, markedsverdi ca 2,7 mill. Arbeider 100% inntekt 450 000, kronisk syk og kommer til å bli uføretrygdet før jeg når pensjonsalder. Min plan er å klare å være i jobb til jeg er gjeldfri og da - hvis jeg blir uføretrygdet- selge leiligheten og cashe ut en liten enebolig en plass i Norge der boligprisene er lave eller en boligbyggelagleilighet. Er det en grei plan? Jeg ønsker bare å høre om dere er enige, eller om noen har en bedre plan for en i min situasjon. Anonymous poster hash: f9b71...fd9 Du betaler vel rundt 120 000 i skatt og har således 330 000 til disposisjon per år eller 27 500 per måned etter at skatten er betalt. Etter SIFOs referansebudsjett skulle du da bruke rundt 7 500 kr per måned på mat, klær, telefon, internett osv. Andre utgifter i tillegg til SIFO kan være husleie (5000?) og strøm (500?) per måned, altså til sammen 13 000 per måned. Du burde da sitte igjen med ca. 14 000 i måneden, og hvis du bruker dette til nedbetaling av lånet, vil du betale ned lånet på ca 5 år. Dersom du synes dette blir hardt, kan du betale ned lånet på 10 år om du betaler ca 7 000 kroner i renter og avdrag i måneden. Ellers behøver du ikke å vente til du er gjeldfri. Dersom du selger leiligheten nå, bør du sitte igjen med vel 2 mill, og dette bør være nok til å skaffe seg en bolig i et område hvor boligprisene er lave. Du sier ikke hvor mye du vil få i uføretrygd, men dersom du får 2/3 av lønnen, vil du få 300 000, og med skatt ca 70 000 får du netto rundt 230 000 kroner i året, dvs. rundt 19 000 netto i måneden. Dette burde kunne gi en grei levestandard dersom du flytter til et sted hvor bo- og levekostnadene er lave. En grunn til å søke om uføretrygd nå, er at antall uføre øker eksplosivt her i Norge, og det vil derfor bli vanskeligere og vanskeligere å få uføretrygd i fremtiden. Jeg synes du nå burde se deg om etter en bolig hvor du kan tenke deg å bo og hvor bokostnadene er forholdsvis lave, og samtidig begynne å søke om uføretrygd.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #4 Skrevet 20. april 2014 Tja, hvor mange år tenker du det tar før du er gjeldsfri da? Anonymous poster hash: 6e44c...4af
Zilas Skrevet 20. april 2014 #5 Skrevet 20. april 2014 Hvis du er kronisk syk og ikke kan jobbe er det kanskje dumt med enebolig? Med mindre du har noen til å vedlikeholde for deg/kan sette av penger til å få det gjort. 1
Genesis Skrevet 20. april 2014 #6 Skrevet 20. april 2014 Jeg er en kvinne på 40+ eier leilighet med gjeld kr 695 000, markedsverdi ca 2,7 mill. Arbeider 100% inntekt 450 000, kronisk syk og kommer til å bli uføretrygdet før jeg når pensjonsalder. Min plan er å klare å være i jobb til jeg er gjeldfri og da - hvis jeg blir uføretrygdet- selge leiligheten og cashe ut en liten enebolig en plass i Norge der boligprisene er lave eller en boligbyggelagleilighet. Er det en grei plan? Jeg ønsker bare å høre om dere er enige, eller om noen har en bedre plan for en i min situasjon. Anonymous poster hash: f9b71...fd9 Jeg er ikke så fan av denne typen tankegang. Er du kronisk syk, og for syk til å jobbe, så bør du ikke jobbe. Er du til tross for din kroniske sykdom kapapbel til å jobbe, bør du jobbe i tilrettelagt form. Det du presenterer her betyr jo enten at du ønsker å drive rovdrift på kroppen din utover hva som er helsemessig forsvarlig, eller at du på et eller annet tidspunkt ønsker å trekke deg ut av arbeidslivet på tross av at du faktisk har restarbeidsevne. Ingen av disse alternativene høres gunstige ut i mine ører. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #7 Skrevet 20. april 2014 Det er nok en del baller i luften ja, jeg har ikke så mange å få innspill fra, så jeg tenkte kg kunne være plassen da Takker for alle svar, og håper det kommer flere, det kan være godt å få sondert terrenget litt/ lufte tanker/få innspill TS Anonymous poster hash: f9b71...fd9
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #8 Skrevet 20. april 2014 Det er nok en del baller i luften ja, jeg har ikke så mange å få innspill fra, så jeg tenkte kg kunne være plassen da Takker for alle svar, og håper det kommer flere, det kan være godt å få sondert terrenget litt/ lufte tanker/få innspill TS Anonymous poster hash: f9b71...fd9 Men kan du ikke konkretisere litt bedre hva du primært lurer på? Heldigvis har du hittil bare fått seriøse svar, men jeg savner litt mer informasjon om det som du føler er dine dilemma. Anonymous poster hash: 4ce3c...65a 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #9 Skrevet 20. april 2014 Jeg er ikke så fan av denne typen tankegang. Er du kronisk syk, og for syk til å jobbe, så bør du ikke jobbe. Er du til tross for din kroniske sykdom kapapbel til å jobbe, bør du jobbe i tilrettelagt form. Det du presenterer her betyr jo enten at du ønsker å drive rovdrift på kroppen din utover hva som er helsemessig forsvarlig, eller at du på et eller annet tidspunkt ønsker å trekke deg ut av arbeidslivet på tross av at du faktisk har restarbeidsevne. Ingen av disse alternativene høres gunstige ut i mine ører. Nå vet ikke jeg hva slags kronisk sykdom TS har, men enkelte sykdommer forverres jo ettersom årene går. Så det kan jo godt tenkes at hun per i dag ikke har noe problemer med å jobbe, men hun vet at sykdomsforløpet kommer til å gjøre henne uført om la oss si rundt 20 år. Og at hun håper på å kunne jobbe i 15-20 år fremover. Anonymous poster hash: 35e0c...e11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå