Søker råd! Skrevet 20. april 2014 #1 Skrevet 20. april 2014 (endret) ---- Endret 21. april 2014 av Søker råd!
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #2 Skrevet 20. april 2014 Jeg forstår ikke helt. Hvordan hemmer sykdommen din deg i å begynne å jobbe samtidig som du studerer?Anonymous poster hash: f40d7...b08 1
Søker råd! Skrevet 20. april 2014 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2014 (endret) --- Endret 21. april 2014 av Søker råd!
Zilas Skrevet 20. april 2014 #4 Skrevet 20. april 2014 (endret) Hvilket studie går du på? Karakterer har forholdsvis lite å si for de aller fleste jobber, så lenge de ikke er kjempe dårlige. Erfaring derimot er gull verdt. Hvertfall med tanke på alderen din så ville jeg absolutt gått inn for å få en relevant jobb. Se for deg selv som nyutdannet 36 åring med gode karakterer vs. en på 25 med gode karakterer og erfaring. Hvem ville du ansatt? Det er en del jobber som ikke krever så mye på universitetet (i form av tid). Nå vet ikke jeg hvilket studie du går på, men det dukker stadig opp deltidsstillinger som vitenskapelig assistent, seminarleder osv.. Hvis du har gode karakterer burde det være mulig å få en slik jobb.. Du kan da lett tjene en 10-20k ekstra i løpet av et semester. Det med leilighet synes jeg virker som en dum idé, da prisklassen din betyr at du må bo et lite kjipt sted utenfor sentrum (ikke fordelaktig med tanke på ensom?). Det er heller ikke sikkert at du får lån i det heletatt med tanke på din situasjon. Videre er jo ikke kolektivt dumt hvis du er ensom.. Da har du gode muligheter til å utvide nettverket ditt. Det er også flust av foreninger på universitetene, noe må vel passe for deg? Redigert: Gjennom å arbeide på universitetet/forskningsmiljøet fikk jeg en sommerjobb i et dep i 2013. Har fått stilling samme sted før jeg er ferdig med master. De små deltidsjobbene har vært sentrale, ettersom de har utvidet nettverket mitt og ledet til nye stillinger. Nå får jeg en god jobb og kan kjøpe egen leilighet neste år. De jeg kjenner som ikke har like mye erfaring har slitt med å få jobb.. Endret 20. april 2014 av Zilas 1
Søker råd! Skrevet 20. april 2014 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2014 (endret) --- Endret 21. april 2014 av Søker råd!
Gjest Blomst83 Skrevet 20. april 2014 #6 Skrevet 20. april 2014 Har du prata med NAV. For en ting er at de kan utvide AAP,men nå som studere får du vel støtte til bøker ogs sånn?For NAV har egentlig som er regel at de kun dekker 3 årig studie.Altså skal du vidreutdanne deg må du dekke dette selv.
Gjest Vevila Skrevet 20. april 2014 #7 Skrevet 20. april 2014 Kan man gå på aap mens man studerer altså? Hvilke krav må man oppfylle da? Beklager OT
Gjest Blomst83 Skrevet 20. april 2014 #8 Skrevet 20. april 2014 Kan man gå på aap mens man studerer altså? Hvilke krav må man oppfylle da? Beklager OT Kravet er at studiet er godtkjent av NAV.De støtter nemlig ikke alle studier.Det studere må på en måte ende i noe.Hvis du forstår hva jeg mener.Sånn at det vil lønne seg for NAV og støtte studiet ditt.Mitt tips er å et møte med dine behandlere og saksbehandleren din på NAV.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #9 Skrevet 20. april 2014 Hvis det er sånn at NAV dekker utdanning utover en bachelor så er det noe spinnhakkande galt i dette samfunnet. Anonymous poster hash: d65ed...440 2
Zilas Skrevet 20. april 2014 #10 Skrevet 20. april 2014 Jus ja, det er kanskje untaket vil jeg si.. Da ville jeg bare jobbet akkurat så mye at jeg hadde klart å betale regninger, eventuelt brukt av bufferen/spurt om forskudd på arv.. Arbeidsmarkedet nå er jo veldig godt for jurister (hvertfall mitt inntrykk når jeg lette etter jobb). Hvis du sliter så må du ikke jobbe deg i hjel heller. Det er jo på en måte siste sjanse du har, og hvis du surrer det til med å jobbe i butikk ved siden av og får middels karakterer.. Jus er jo også et studie der aldern din ikke blir regnet som noe veldig negativt.. og om du er 36, 26 eller 30 har nok ikke så mye å si så lenge du har gode karakterer. Alder er jo også erfaring på en måte
Zilas Skrevet 20. april 2014 #11 Skrevet 20. april 2014 Hvis det er sånn at NAV dekker utdanning utover en bachelor så er det noe spinnhakkande galt i dette samfunnet. Anonymous poster hash: d65ed...440 For NAV er det jo en kost/nytte vudering.. De sponser ikke bachlorgrad for hva som helst, bare de som mest sannsynlig gir en sikker jobb.. Det er jo billigere enn at man havner på trygd 1
Gjest Blomst83 Skrevet 20. april 2014 #12 Skrevet 20. april 2014 Jus ja, det er kanskje untaket vil jeg si.. Da ville jeg bare jobbet akkurat så mye at jeg hadde klart å betale regninger, eventuelt brukt av bufferen/spurt om forskudd på arv.. Arbeidsmarkedet nå er jo veldig godt for jurister (hvertfall mitt inntrykk når jeg lette etter jobb). Hvis du sliter så må du ikke jobbe deg i hjel heller. Det er jo på en måte siste sjanse du har, og hvis du surrer det til med å jobbe i butikk ved siden av og får middels karakterer.. Jus er jo også et studie der aldern din ikke blir regnet som noe veldig negativt.. og om du er 36, 26 eller 30 har nok ikke så mye å si så lenge du har gode karakterer. Alder er jo også erfaring på en måte Unntakene går som regle på at hvis noen trenger 4 år på å fullføre et studiet som egentlig er 3 årig. Men mastergrad og sånn har jeg ikke hørt at de pleier å dekke.
Zilas Skrevet 20. april 2014 #13 Skrevet 20. april 2014 (endret) Unntakene går som regle på at hvis noen trenger 4 år på å fullføre et studiet som egentlig er 3 årig. Men mastergrad og sånn har jeg ikke hørt at de pleier å dekke. Jeg tenkte på unntaket fra det jeg skrev tidligere. Altså at man burde vektlegge jobberfaring fremfor karakterer innen de fleste studier. Master i rettsvitenskap/jus er kanskje unntak til dette, ettersom studiet har mye større fokus på karakterer enn andre + at arbeidsmarkedet er såppas bra Redigert: Tips til ts kan være å engasjere seg i frivillig rettshjelp/justbuss eller noe. Tror ikke det ligger mye penger i det, men har venner som har gjort det og de anbefaler det Sosialt, erfaring og du gjør en god gjerning også! Endret 20. april 2014 av Zilas
Gjest Blomst83 Skrevet 20. april 2014 #14 Skrevet 20. april 2014 Jeg tenkte på unntaket fra det jeg skrev tidligere. Altså at man burde vektlegge jobberfaring fremfor karakterer innen de fleste studier. Master i rettsvitenskap/jus er kanskje unntak til dette, ettersom studiet har mye større fokus på karakterer enn andre + at arbeidsmarkedet er såppas bra Redigert: Tips til ts kan være å engasjere seg i frivillig rettshjelp/justbuss eller noe. Tror ikke det ligger mye penger i det, men har venner som har gjort det og de anbefaler det Da gjør du en god gjerning også! Ok. Da forstår jeg
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #15 Skrevet 20. april 2014 Dersom du ikke får forlenget AAP (veldig sjelden man får dekket mer enn strengt nødvendig utdanning av NAV, samme hva legen sier, altså er sannsnyligheten for å få dekket master veldig liten), så kan du ta studielån og søke om ekstra stipend i tillegg http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/ Anonymous poster hash: 139f8...198 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #16 Skrevet 20. april 2014 Og kjøp av egen bolig må du vente med til du er i jobb. For det har du faktisk ikke råd til. Er man student må man regne med å bo i kollektiv, med mindre man jobber svært mye ved siden av studiene. De jeg kjenner som er utdannet jurister, har alle jobbet ved siden av studiene. Det er mer et unntak å finne en jusstudent som ikke jobber ved siden av studiene, uten at det går spesielt utover karakterene. Jusstudenter er jo kjente for å være ekstremt dedikerte til faget. Anonymous poster hash: 139f8...198 1
Søker råd! Skrevet 20. april 2014 Forfatter #17 Skrevet 20. april 2014 Tusen takk til alle som har svart og hjulpet meg til å tenke klarere! Det var veldig nyttig for meg å lese andres tanker og innspill. Jeg håper at når jeg står med papiret på mastergraden i hånda, vil jeg tenke på denne perioden som en tid hvor jeg stresset med noe som ikke var en så big deal likevel, fordi jeg nådde målene mine og det gikk bra til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå