Gå til innhold

Trening - regler, tolkning og sunn fornuft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av denne tråden om regler, tolkninger og sunn fornuft vedrørende "5 om dagen", fikk jeg lyst til å starte en tilsvarende tråd om mosjon, trening og aktivitet.

Statens anbefalinger er minimum 150 minutter aktivitet med moderat intensitet i uken, eller minimum 75 minutter med høy intensitet.

For å oppnå ytterligere helsegevinst bør den moderate aktiviteten økes til inntil 300 minutter i uken, eller 150 minutter med høy intensiet.

Øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper bør utføres to eller flere dager i uken.

Det er mulig å kombinere økter med høy og moderat aktivitet for å oppnå ukemålet.

Dette er for så vidt greit nok, men hva er moderat og høy intensitet?

Jeg har sett flere forklaringer på dette:

* Snakketempo. Du skal bli litt anpusten og svett.

* Den subjektive følelsen av anstrengelse skal vurderes ut i fra Borg skalaen.

Disse er begge svært subjektive måleenheter, og svært vanskelig å forholde seg til.

Andre mer konkrete forklaringer er:

* mininum 100 skritt pr minutt

* Puls 60 - 70 % av makspuls

* Puls <65 % av makspuls

Her tas det ikke høyde for skrittlengde, at mosjonister sjeldent kjenner sin makspuls, eller andre faktorer.

I tillegg er det en informasjonsjungel der ute, og det er vanskelig å plukke ut hva som er seriøst, og hva som er synsing, hva er myntet på toppidrettsutøvere og supermosjonister, og hva er for menigmann?

Hva er sunn fornuft midt oppe i dette?

Anonymous poster hash: b2d35...d2e

Anonymous poster hash: 2927f...690
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Sunn fornuft er å trene etter formen man er i 3-4 ganger i uka og øke hverdagsaktviteten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra svaret ditt kan det se ut som om du ikke synes det er nødvendig å reflektere noe over om de offentlige anbefalingene er gode, eller nøyaktige nok?

Jeg synes derimot det er viktig.

Først og fremst fordi det finnes så mange motstridende meninger som går på tvers av anbefalingene, men også fordi at selv om anbefalingene er konkrete når det gjelder hvor mye, er de også ekstremt vage når det kommer til hvordan.

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har alltid trodd på en gylden balanse. Om det kommer til trening, mat, alkohol etc.

Om du ikke er tilfredsstilt med svaret mitt er en annen sak. Sikkert mange andre som har meninger om det du er ute etter.

Skrevet

Jeg synes at statens anbefalinger er alt for forsiktige, sikkert fordi de ikke ønsker å demotivere. Mennesket er skapt for fysisk aktivitet.

Jeg mener man bør sørge for å være i aktivitet minst 2-3 timer hver dag. Det gjelder alt fra husarbeid, lek med barn, gåtur, rolig sykkel/løpetur, gå til jobb, med mer... Og at man bør presse seg selv 3-4 ganger i uka. Det vil si styrketrening med vekter med høy belastning, intervalltrening, eller en aktivitet man aldri har prøvd før.

Slik sett er jeg helt enig med runforit - øk hverdagsaktivitet og tren (som i få opp pulsen skikkelig) 3-4 ganger i uka.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trodd på en gylden balanse. Om det kommer til trening, mat, alkohol etc.

Om du ikke er tilfredsstilt med svaret mitt er en annen sak. Sikkert mange andre som har meninger om det du er ute etter.

Det var ikke noe galt med svaret ditt, men som jeg sa virket det som om du ikke ønsket å reflektere rundt anbefalingene, og det var det jeg ønsket.

Jeg synes at statens anbefalinger er alt for forsiktige, sikkert fordi de ikke ønsker å demotivere. Mennesket er skapt for fysisk aktivitet.

Jeg mener man bør sørge for å være i aktivitet minst 2-3 timer hver dag. Det gjelder alt fra husarbeid, lek med barn, gåtur, rolig sykkel/løpetur, gå til jobb, med mer... Og at man bør presse seg selv 3-4 ganger i uka. Det vil si styrketrening med vekter med høy belastning, intervalltrening, eller en aktivitet man aldri har prøvd før.

Slik sett er jeg helt enig med runforit - øk hverdagsaktivitet og tren (som i få opp pulsen skikkelig) 3-4 ganger i uka.

Anbefaling om redusert stillesitting ligger inne i anbefalingene som jeg henviser til.

Minst 5 minutter hver time om jeg ikke husker helt feil.

--------------------------------------------------

Jeg understreker at jeg ikke spør på vegne av meg selv, jeg ønsket at dette skulle bli drøftet på generelt grunnlag.

Jeg er aktiv selv, men jeg får mange spørsmål fra andre som ønsker å begynne å trene, men som ikke aner hvor de skal begynne.

De har fått anbefalinger om tid, og til dels hyppighet, men de opplever at hvordan og hvor hardt drukner i informasjonsjungelen.

Gjest Coolaid
Skrevet

Sunn fornuft er å trene etter formen man er i 3-4 ganger i uka og øke hverdagsaktviteten.

Alt kan diskuteres til det uendelige og pirkes i så mange ganger vi vil. Jeg syns det enkle er ofte det beste. Runforit skriver det veldig greit. I tillegg så er litt bedre enn ingenting osv. Hverdagsaktivitet er undervurdert i Norge. Bytt bil med sykkel så er man ofte der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...