Missy-M Skrevet 9. juni 2004 #1 Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg og samboeren har bestemt oss for å prøve å få barn Tok derfor min siste pille i forrige uke.. Jeg har bare gått og smilt for meg selv og vært superhappy. Men idag hadde jeg time hos gynekologen, og fikk der beskjed om at jeg hadde "noe PCO på eggestokken"... Vil dette føre til at det blir vanskelig for meg å bli gravid? :cry: Legen min virket så stresset i dag, så jeg fikk liksom bare diagnosen, og that's it. Lest litt på nett nå om noen symptomer på PCO, men kan ikke si at jeg har noen av de... bortsett fra at jeg husker jeg hadde noe uregelmessig menstruasjon før jeg begynte på p-piller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 #2 Del Skrevet 9. juni 2004 Vet at mange med PCO sliter med å bli gravide ja, en venninne av meg har det og måtte få pergo for å få eggløsning. (nå har hun et barn, og tvillinger i magen, så man kan få barn altså) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 9. juni 2004 #3 Del Skrevet 9. juni 2004 Eg fekk også vite at eg hadde symptom på pco, men fekk eggløysing kvar gang,og vartgravid ved tredje pp. Det som karaktiserar pco, er at egg modnast ( ein folikkel), men egga løyser seg ikkje og begynner sin vandring nedover til livmora. Egga blir berre verande, og ingen eggløysing skjer. På Ul kan ein sjå at ein har pco ( symptom på det) ved at ein ser mangen folikklar ( eggposar) som ligg igjen i eggstokken. Det er visst også overtall av overvektige som får denne diagnosen. Fekk beskjed av min gynekolog at eg ikkje burde legge på meg meir, og då hadde eg ein bmi på ca 23 :evil: Så det går alså fint an å bli gravid, sjølv om du fekk denne beskjeden. Om de viser seg at du har pco, kan du få hormon som etter igang eggløysinga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinzia Skrevet 10. juni 2004 #4 Del Skrevet 10. juni 2004 Jeg var også nylig til lege. Egentlig bare rutinesjekk, men nevnte for henne at vi har prøvd å bli gravide i noen mnd nå, uten å lykkes. Hun mente alt så greit ut hos meg foreløbig, men kunne selvfølgelig ikke si det sikkert uten å ta prøver ol., men det var ikke aktuelt på det nåværende tidspunkt. Allikevel nevnte hun liksom i forbifarten at jeg hadde antydning til PCO pga. noen follikler i eggstokken, men det var innenfor normalen, og jeg har ingen andre tegn på det. Men neste mnd skal jeg begynne på Pergo, så det er kanskje en mulighet for deg også dersom det viser seg at du får problemer med å bli gravid. Vi har egentlig ikke prøvd lenge i det hele tatt, så jeg ble litt overrasket over at legen foreslo Pergo allerede nå, men er bare glad til egentlig, ettersom jeg stresser nok med dette allerede. Har hørt at pergo har en del bivirkninger, men det får bare være... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy-M Skrevet 10. juni 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 10. juni 2004 Tusen takk for alle svar... Godt å høre fra folk i samme situasjon. Har jo akkurat begynt å prøve så det trenger jo ikke å være noe, men det er rart med det... med en gang vi bestemte oss for at nå skulle vi prøve ble jeg helt "på tuppa". Vil at ting skal skje med en gang :-) Derfor litt urolig når jeg fikk beskjeden om antydning til PCO. Får vel smøre oss med tålmodighet en periode og se om det skjer noe... Er jo koselig å prøve også som samboeren sier... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glossy Skrevet 11. juni 2004 #6 Del Skrevet 11. juni 2004 Det er visst også overtall av overvektige som får denne diagnosen. Dette har jeg hørt er FEIL. Alle kan få det uansett fasong. Det kom helt ann på hvor motagelig en var for disse tingene. En tynn kvinner kunne få det like lett som en oververktig. Jeg siterer Chiquita: Det er ingen automatikk i at det er de overvektige som ikke har eggløsning - dette kan også de såkalte tynne ha... Det som vanligvis er felles når det gjelder manglende eggløsning er at det er hormon-ubalanse i kroppen, eller at det er "diverse sykdommer" (som PCO/PCOS) som foråsaker dette. Slike ubalanser og sykdommer kan alle få - uansett kroppsstørrelse. Det som kan være en av "bivirkningene"/symptomene til disse "feilene", er ofte vektøkning - selv om en ikke trenger å ha gått opp et gram. Er jo forskjellig hvilke birvirkninger/symptomer en har på forskjellige sykdommer..... (Og selvfølgelig minsker muligheten for å få barn om en ikke har eggløsning - det er jo et ganske vesentlig punkt "i programmet" ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuddly Skrevet 11. juni 2004 #7 Del Skrevet 11. juni 2004 Har hørt at pergo har en del bivirkninger' date=' men det får bare være...[/quote'] Bare sånn for å trøste deg litt: jeg brukte pergo i 3 sykluser, men hadde aldri en eneste bivirkning... så det trenger ikke du heller få. Men nå ble jeg ikke gravid - og det er jo en dårlig bivirkning :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 11. juni 2004 #8 Del Skrevet 11. juni 2004 Dette har jeg hørt er FEIL. Alle kan få det uansett fasong. Det kom helt ann på hvor motagelig en var for disse tingene. En tynn kvinner kunne få det like lett som en oververktig. Det kan godt vere mulig, men på både fertilitetsklinikken og hos gynekologen, sa dei at dette var mest vanlig hos overvektige. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuva77 Skrevet 11. juni 2004 #9 Del Skrevet 11. juni 2004 Hei Hvis du går på sidene snart gravid får du mye lesestoff om dette. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 13. juni 2004 #10 Del Skrevet 13. juni 2004 Bare til opplysning, PCOS er ikke noe man får fordi man er overvektig. PCOS er arvelig ( ifølge en av legene jeg har snakket med ), med andre ord noe man blir født med. En del kvinner med PCOS har lettere for å bli overvektige, pga PCOS og når de er overvektige har de sjeldnere eggløsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 13. juni 2004 #11 Del Skrevet 13. juni 2004 En del kvinner med PCOS har lettere for å bli overvektige' date=' pga PCOS og når de er overvektige har de sjeldnere eggløsning.[/quote'] Husk - det er ikke overvekten som fører til sjeldnere EL da - men PCO(S)'en... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå