-Fisken- Skrevet 9. juni 2004 #1 Skrevet 9. juni 2004 I dag kom jeg opp i samfunnsfag til muntlig eksamen. DEt obligatoriske temaet er "styringssystemer og politiske forhold". Som problemstilling har jeg valgt: Hvorfor fungerer ikke et demokratisk styresystem i alle land? Jeg ville gjerne likt å visst litt mer om hvordan/hvorfor demokrati oppstod i det gamle Hellas, hvem som sto bak, osv. Hvilke land som har hvilke styringsform, er jeg også interessert i. Er det noen som har noe stoff eller linker til sider om dette? Har søkt litt rundt, men har ikke funnet så mye, så litt hjelp ville vært fint
natasha Skrevet 9. juni 2004 #2 Skrevet 9. juni 2004 Det finnes endel bøker som fremlegger teorier om demokratiseringsprosesser, der de skriver om visse forutsetninger som bør være tilstede i et samfunn for å få et levedyktig demokrati (som f.eks en velutbygget infrastruktur, skolesystem, kultur etc. etc.). Prøv å gjøre søk på demokratiseringsprosesser og regimeendringsteorier, da vil du muligens få opp litt mer konkrete eksempler.
Gjest Fighter Skrevet 9. juni 2004 #3 Skrevet 9. juni 2004 Vet dette ikke egentlig var det du var ute etter, men synes den er morsom: Ulike økonomiske styreformer : Sosialisme Du har to kyr, staten tar fra deg den ene og gir den til naboen din. Kommunisme Du har to kyr, staten tar begge og holder deg med melk. Fascisme Du har to kyr, staten tar begge og selger deg melken. Nazisme Du har to kyr, staten tar begge og skyter deg. Byråkratisme Du har to kyr, staten tar begge, skyter den ene, melker den andre, og roter bort melken. Anarkisme Du har to kyr, de stikker av. Tradisjonell kapitalisme Du har to kyr, selger den ene og kjøper en okse. Horden forøker seg og økonomien vokser. Du selger dem og kan pensjonere deg på gevinsten. Singapore kapitalisme Du har to kyr. De tygger gress. De blir arrestert fordi politiet tror de tygger tyggegummi. Britisk kapitalisme Du har to kyr. Begge er gale. Fransk Kapitalisme Du har to kyr. Du streiker for å få tre. Spansk kapitalisme Du har to kyr. Du selger kuene til en turist... «Special price for you, my friend». Ledelse Du har to kyr. Du selger den ene, tvinger den andre til å produsere melk for fire kyr og blir overrasket når den ikke klarer det. Demokrati Du har to kyr. Staten beskatter deg til du må selge begge, slik at de kan gi støtte til en mann i et annet land som har fått en ku fra staten i ditt land. www.humor911.com
-Fisken- Skrevet 9. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2004 Utrolig bra Tror faktisk jeg skal bruke den i fremføringen, den hadde jo noe i seg
natasha Skrevet 9. juni 2004 #6 Skrevet 9. juni 2004 I denne artikkelen bør du finne endel du kan bruke: http://www.policyreview.org/jun03/diamond.html Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå