Gå til innhold

Inndragelse av bankkort av dørvakt! mine rettigheter? hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Privatpersoner har ikke tillatelse til å inndra en persons bankkort - og vakter har ingen annen myndighet enn det eieren av stedet besitter. Når det gjelder individuelle betingelser for kortet ditt må du nesten undersøke med banken din. Om det der står "representanter for steder hvor bankaccept/visa kan benyttes har rett til å konfiskere kortet hvis det er misstanke om....osv". Men ellers har de ikke det.

Som nevnt over skulle vakten isåfall kontaktet politiet og anmeldt for dokumentfalsk og svindel (hvis de mener du forsøkte komme deg inn på et sted med falsk legitimasjon). Dette ville da evt blitt avvist pga mangel på beviser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For jeg har jobbet på en uteplass og har levert en del falsk id til politiet. http://touch.sb.no/nyheter/har-rett-til-a-inndra-legitimasjon-1.1007223

Anonymous poster hash: 993dc...d47

Da regner jeg med at dere gir eierne av legitimasjonen en kvittering, slik det står at skal gjøres? Noe annet vil regnes som tyveri av en verdigjenstand (bankkort).

Anonymous poster hash: 8855b...44d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har ingen rettighet til og inndra bankkortet ditt..

Og du gikk tross alt inn med ditt eget kort så annmeldelsen er helt bak mål.

Du burde vurdere og anmelde vekteren. Anmelder han deg så har du jo all info allerede..

Enkelte vektere er så høye på seg selv så et slag av realitet for tyttebær politiet er aldri feil..

Anonymous poster hash: 64d8d...081

• Liker 1
Skrevet

hadde ei venninne med samme problem. HUn kom ikke inn med kortet, fordi bilde av for dårlig. De tok ikke kortet, nektet bare å sleppe henne inn. Så hun måtte dra på byen med pass.

Har opplevd at vakter har knekt kort, når dem er helt sikre. Men å indra? Nei, dete rikke lov

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde anmeldt vakten for tyveri!

Anonymous poster hash: bbe3f...506

• Liker 2
Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

For jeg har jobbet på en uteplass og har levert en del falsk id til politiet. http://touch.sb.no/nyheter/har-rett-til-a-inndra-legitimasjon-1.1007223

Anonymous poster hash: 993dc...d47

For noe tøys.

De har kun rett til og inndra kortet hvis det er ÅPENBART at det er falskt. Men da skal det også være helt sikkert, og hvis de prøver seg på og inndra et kort som ikke brukes ulovlig så er det de som potensielt bryter loven.

Inndragelse beyr også på ingen måte at de har lov til og ta kortet med makt fra noen, det må isåfall være snakk om at noen har gitt kortet til dem for at de så nekter og levere det tilbake.

Det irriterer meg at folk slenger ut forenklede påstander av hvordan ting fungerer når det i virkeligheten kun fungerer under spesielle vilkår.

La meg gi folk et tips, gi aldri fra deg noe til noen, hold kortet opp foran annsiktet til vakten og la han se det som står der.

Endret av Malanthor
AnonymBruker
Skrevet

Eh...?

Kanskje fordi folk flest kun har ett bankkort/ en type legitimasjon med bilde på- med unntak av pass....?

Og pass blir enda raskere slitt enn bankkort dersom det brukes som legitimasjon, og er dyrt å erstatte før utløpsdatoen

De fleste av oss som er over 20 har vel i tillegg til bankkort, også sertifikat som kan brukes til leg....

Anonymous poster hash: 3a073...896

AnonymBruker
Skrevet

De fleste av oss som er over 20 har vel i tillegg til bankkort, også sertifikat som kan brukes til leg....

Hva er poenget ditt egentlig? "De fleste har sertifikat og derfor er TS et troll"?

Anonymous poster hash: f507b...675

Skrevet

Jeg vet ikke hva de har lov til men kjenner til flere som har fått kortet sitt inndratt av vektere.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget ditt egentlig? "De fleste har sertifikat og derfor er TS et troll"?

Anonymous poster hash: f507b...675

Poenget mitt var at vedkommende kan bruke sertifikatet som leg istedet for bankkortet som ble beslaglagt...

AnonymBruker
Skrevet

Mange har ikke sertifikat selv om de er over 20.

Jeg har ikke bilde på bankkortet, derfor brukte jeg også et eldre kort inntil jeg tok sertifikat. Syns ikke det er rart i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 08526...0d2
Skrevet

Har ikke sett at TS skriver at det var fødselsdatoen som var klusset med.

Det er siffer på forsiden av kortet, som er preget. Disse kan bli utydelige ved slitasje ved at fargen forsvinner. På baksiden er det ofte en "fotokopi" i miniatyr med bilde og fødselsdato bl.a. og det er ikke så lett å manipulere det.

Dørvakten hadde jo ikke inndradd kortet om ikke det var fødselsdatoen som var uklar.

Gjest Chlorophyll
Skrevet (endret)

Med mindre de vet det helt sikkert, har de ikke lov til å inndra kort på den måten. Da kan de selv anklages for tyveri, dersom dette skulle vise seg å ikke være tilfellet.

Endret av Chlorophyll
  • Liker 1
Skrevet

Dørvakten hadde jo ikke inndradd kortet om ikke det var fødselsdatoen som var uklar.

Ikke helt sikker på det. Kan være at han trodde at kortet var havnet i feil hender.

Skrevet

Ikke helt sikker på det. Kan være at han trodde at kortet var havnet i feil hender.

Da ville han ikke snakket om ID-forfalskning, men ID-tyveri. To forskjellige type anmeldelser.

Annonse
Skrevet

Eh...?

Kanskje fordi folk flest kun har ett bankkort/ en type legitimasjon med bilde på- med unntak av pass....?

Og pass blir enda raskere slitt enn bankkort dersom det brukes som legitimasjon, og er dyrt å erstatte før utløpsdatoen

Syntes fortsatt det skurrer dog... Hvis det er så slitt så duger det ikke som leg. Da kan du som sagt ikke bruke det som det.

Som Myrthel sa:

"Når du har et kort som - etter din mening - kan se ut som det er skrapet vekk tallene på, hvordan tenkte du da at det kunne brukes som et bra bevis? "

Skrevet

Da ville han ikke snakket om ID-forfalskning, men ID-tyveri. To forskjellige type anmeldelser.

Fremdeles ikke overbevisst. Det synes å herske forvirring om de virkelig har lov til å inndra slike kort, og tror dermed langt mindre på at de vet forskjellen på forfalskning og id-tyveri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...