Gå til innhold

Inndragelse av bankkort av dørvakt! mine rettigheter? hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har gjort noe galt har du ingenting å frykte ved å kontakte politiet. Bankkort blir slitt. Det er mer mistenkelig å IKKE gå til politiet.

Anonymous poster hash: 1942c...40e
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del vakter som tror de er politi.

Anonymous poster hash: 9e799...2a9
  • Liker 1
Skrevet

Du er 19 og prøvde å komme deg inn på et sted du ikke er gammel nok til. Det er helt ulogisk å ha med seg et kort som ikke virker. Dersom det er et "eldre kort som ikke virker" betyr det at det er gått ut på dato, altså ikke gyldig som leg.

Hele tråden her lyser at du prøvde deg på noe du ikke skulle.. i tillegg lyger du for oss.

Si nå sannheten da.

Anonymous poster hash: 2c96a...966

Jeg er enig i at det er mye som skurrer i historien din. Når du har et kort som - etter din mening - kan se ut som det er skrapet vekk tallene på, hvordan tenkte du da at det kunne brukes som et bra bevis? Den ser iallefall ikke jeg. Det skurrer også mye at du ikke "tør" å ringe politiet. For meg vitner det om dårlig samvittighet. Politiet finner raskt ut om kortet er slitt eller skrapt på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig at dere ikke skal inndra kort, men hvis det er fake/skapet leg må dere jo gjøre noe. Butikker kan miste ølsalg for å ha solgt til noen med fake/skrapet leg.

Anonymous poster hash: bb6bb...3a5

Ja, altså, da hadde jeg bedt om å få se annen legitimasjon om jeg ikke kunne bekrefte alder, enten det var pga. slitasje eller annet. Men jeg tenkte på at mange bruker jo kort som f.eks. kan tilhøre samboeren eller venninna. Men så lenge det var riktig ID til den som skulle kjøpe alkohol eller whatever så var det ikke vår sak fikk jeg beskjed om.

Men anyways; ring ned på politihuset TS:) Om det kun er slitt så har politiet kompetanse til å finne ut av det. Men ville virkelig forhørt meg om hva dørvaktene faktisk har myndighet til å gjøre.

Anonymous poster hash: 95114...30c

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg vil gjerne kontakte politiet. problemet er at jeg er bekymret for at de tror jeg har skrapet kortet, når det egentlig bare er slitt. Kortet fungerer ikke, da det er eldre bankkort som jeg kun bruker som id. Ergo tenker jeg: skal jeg la være og gjøre noe og satse på at ingenting hender. eller skal jeg ringe politiet og forklare situasjonen, hvor resultatet kan være at de ikke tror på min forklaring og det ender med at jeg blir dømt for id forfalskning? hjelpes. Jeg er avhengig av dette da jeg har søkt utdanning hvor plettfri vandel kreves..

Anonymous poster hash: 3f0d4...10c

En pleier da å få nytt bankkort etter et visst antall år. Du har vel andre kort du kan bruke som id...? Jeg synes det høres rart ut at du ikke tør ta kontakt med politiet fordi de kan mistenke at kortet ditt er forfalsket. Du er vel klar over at de allikevel sjekker dette og tar kontakt med deg, selv om du ikke kontakter dem selv...?

Anonymous poster hash: 3a073...896

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er 19 og prøvde å komme deg inn på et sted du ikke er gammel nok til. Det er helt ulogisk å ha med seg et kort som ikke virker. Dersom det er et "eldre kort som ikke virker" betyr det at det er gått ut på dato, altså ikke gyldig som leg.

Hele tråden her lyser at du prøvde deg på noe du ikke skulle.. i tillegg lyger du for oss.

Si nå sannheten da.

Anonymous poster hash: 2c96a...966

Jeg synes også det skurrer litt av den historien. Det lyser dårlig samvittighet lang vei.

Anonymous poster hash: 3a073...896

• Liker 1
Skrevet

Synes historien høres troverdig ut jeg. Har også et annet bankkort jeg bruker som ID. Det er uten chip, så er ikke så nøye med det.

Ring politiet du. Så lenge det er deg, så kan du jo ikke bli tatt for noe heller.

• Liker 6
Skrevet

Jeg var ikke klar over at det var 20 års grense der. dette var ikke i mine tanker i det hele tatt. Jeg bruker kun cash når jeg er på byen. Har dermed med det gamle kortet. det er ikke utgått på dato, men fungerer ikke da det er noe galt med chippen. Bruker dette som legg da jeg slipper å være redd for at jeg mister det kortet som fungerer :) Høres kanskje lite troverdig ut, men det er slik situasjonen ligger ann.

"Bruker dette som legg"

I don't believe you. Hvis kortet er så slitt at det knapt viser fødselsdato hadde du neppe valgt det som ID.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som skurrer jeg da. Han prøvde å komme inn på et utsted han ikke var gammel nok til, men det burde ikke utløse annet enn nekt av inngang.

Ungdommen har med seg et kort som er slitt og kun i bruk som id. Vel det samme gjør jeg når jeg er ute og spiser på ferie. Har med et kort som er fullt gyldig, men som jeg ikke lenger bruker, i tilfelle noe skulle skje. Det kortet jeg bruker til vanlig ligger innelåst i safen sammen med resten av mine verdisaker.

Jeg synes ungdommen opptrer ansvarlig i forhold til å forhindre misbruk av minibankkortet sitt. Det er ikke så kjekt å stå uten kort i flere uker hvis man blir frastjålet lommeboken på fest.

TS: Så lenge kortet ditt og alderen/navn samsvarer med den du er, er dette ikke noe problem.

• Liker 7
Skrevet

"Bruker dette som legg"

I don't believe you. Hvis kortet er så slitt at det knapt viser fødselsdato hadde du neppe valgt det som ID.

Ja dette skurrer litt. Hvorfor bruke noe som åpenbart er for slitt til å være leg som leg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle du bli mistenkt for dokumentforfalskning når det er ditt eget bankkort???

Anonymous poster hash: 76278...820
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle du bli mistenkt for dokumentforfalskning når det er ditt eget bankkort???

Anonymous poster hash: 76278...820

Fordi det ser ut som om fødselsdatoen er tuklet med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og da er det jo litt merkelig å bruke nettopp dette kortet som bevis på at man er gammel nok til å komme inn på utested. Enig i at historien skurrer, ja...

Anonymous poster hash: 154c9...db5

Skrevet

Det har skjedd meg også. Måtte komme på politistasjonen med pass for å få det tilbake.

Annonse
Skrevet

Har ikke sett at TS skriver at det var fødselsdatoen som var klusset med.

Det er siffer på forsiden av kortet, som er preget. Disse kan bli utydelige ved slitasje ved at fargen forsvinner. På baksiden er det ofte en "fotokopi" i miniatyr med bilde og fødselsdato bl.a. og det er ikke så lett å manipulere det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så paranoide et par av dere er, ingenting av det som nevnes er pussig i det hele tatt.

1. Svært få utesteder reklamerer med hvilken aldersgrense de har. Selv har jeg ikke peiling på aldersgrensen på samtlige utesteder jeg ikke har vært innom i min egen hjemby engang.
2. Hva er rart med å ta med et kort som ikke virker? Jeg gjør det støtt og stadig om jeg er ute på byen eller på ferie, ikke like kjipt å miste som "hovedkortet".
3. Ikke alle er vant til å forholde seg til politiet, iallefall ikke når man er 19 og i tillegg avhengig av plettfri vandel. Helt normalt å bli både nervøs og at man overtenker litt, og dermed blir redd for å ringe.

Ureflekterte folk som ser troll bak hver eneste trådtittel....

Anonymous poster hash: f507b...675
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

I forrige helg var jeg ute på byen. Skulle så inn på utested hvor dørvakten stopper meg og anklager bankkortet mitt for å være forfalsket. Kortet ble dratt inn og jeg fikk beskjed om at det ville bli sent til politi og at jeg ville bli annmeldt. Saken er at kortet er at kortet ikke er forfalsket. Det er slitt. Så det kan se ut som om noen av tallene er skrapet vekk (men det er de ikke). Jeg var jo også ny i denne byen og var ikke klar over at utestedet hadde 20 års grense. Jeg elv er 19. Så, om kortet ble sent inn til politi, har jeg ingen mulighet til og forklare all denne missforståelsen og uheldigheten min angående slitt kort? Hjelp? Og har dørvakten rett til å dra inn kort slik uten videre?

Det eneste som er straffbart er falsk legitimasjon. Møt opp hos politiet du, og legitimer deg med pass, så skal du fint kunne få bankkortet ditt tilbake.

Anonymous poster hash: 8855b...44d

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette skurrer litt. Hvorfor bruke noe som åpenbart er for slitt til å være leg som leg?

Eh...?

Kanskje fordi folk flest kun har ett bankkort/ en type legitimasjon med bilde på- med unntak av pass....?

Og pass blir enda raskere slitt enn bankkort dersom det brukes som legitimasjon, og er dyrt å erstatte før utløpsdatoen

Anonymous poster hash: 8855b...44d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...