AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #1 Skrevet 20. april 2014 Jeg mener å huske at vår blå-og-litt-brune regjering hadde i programmet å heve tollgrensen. Noen som har fått med seg hva som skjer på den fronten? Bestillte en gave til min kjære på aliexpress.com, og den havnet visstnok på 203kr. Ingen har bidratt eller vil bidra noe til dette i Norge AS, men jeg fikk likevel beskjed om 110% total beskatning med moms, toll på klær, og fantasiavgift. Er smått irritert.Anonymous poster hash: 2475d...6f3 2
Spaghetti Skrevet 20. april 2014 #2 Skrevet 20. april 2014 (endret) Tror du ting skjer over natten etter regjeringskifte? Hvorfor er du irritert? Du må jo ha visst at det var toll på ting over 200 kroner. Håper ikke du stemte på blått bare for å få hevet toll grensen! FYI: http://www.dagbladet.no/2013/10/08/tema/dinside/aller/200-kronersgrensa/toll/29668190/ Så vil det vise seg når grensen trer i kraft. Solvik-Olsen sier det tidligst kan skje 1. januar 2014, men åpner for at det også kan drøye lenger. Det vil visst drøye litt lenger. Typisk politikk.. Tittelen på artikkelen er for øvrig ekstremt misvisende.. Endret 20. april 2014 av Spaghetti 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #3 Skrevet 20. april 2014 Jeg mener å huske at vår blå-og-litt-brune regjering hadde i programmet å heve tollgrensen. Noen som har fått med seg hva som skjer på den fronten? Bestillte en gave til min kjære på aliexpress.com, og den havnet visstnok på 203kr. Ingen har bidratt eller vil bidra noe til dette i Norge AS, men jeg fikk likevel beskjed om 110% total beskatning med moms, toll på klær, og fantasiavgift. Er smått irritert.Anonymous poster hash: 2475d...6f3 Dessverre så feiget de ut i siste øyeblikk, fordi media hadde noen oppslag om små bedrifter som ville tape salg. Og bedrifters interesser er som hellige kyr for Høyre. Jeg er ikke sikker på nøyaktig hva som skjer videre, men det skulle vel utredes på en eller annen måte, og så mente jeg at de hadde planer å ta stilling til det før neste statsbudsjett.. (ikke helt sikker på tidsrammene). Jeg ble veldig skuffet selv over at de feiget ut. Det hadde hjulpet stort om 200 kr grensen bare hadde blitt hevet med noe.. Anonymous poster hash: d478b...637 8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #4 Skrevet 20. april 2014 Enig med AB her, utredninger er den feiges alternativ. @Spaghetti, er irritert fordi jeg tenkte jeg lå minimalt over - så ille kan det vel ikke være. Litt av et sjokk å se at de legger til godt over 100% i diverse avgifter. Blått har jeg garantert ikke stemt. Og Dagvladet er vel en "misvis", ikke en avis. Fullstendig uforståelig for meg hvordan de fortsatt er i live.Anonymous poster hash: 2475d...6f3 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #6 Skrevet 20. april 2014 Og Dagvladet er vel en "misvis", ikke en avis. Fullstendig uforståelig for meg hvordan de fortsatt er i live.Anonymous poster hash: 2475d...6f3 De og VG er i live fordi nyheter om sex, kjendiser som Justin Bieber, og annet hjernedødt dritt selger. Avisene går for det som selger. De bryr seg ikke om å gjøre den gravende jobben som journalister. Det gjør at folk blir veldig tomme i hodet, veldig snevre, får veldig lite vinkling på samfunnet og tankegangen. Selv intelligente mennesker lar seg utnytte på denne måten. Anonymous poster hash: ee9b8...310 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #7 Skrevet 20. april 2014 Enig, AB ^. Det er likevel helt uforståelig for meg at folk velger å bry seg om slik "informasjon". Så kommer de hjem på kvelden og ser på fattigdoms-TV. Urg.Anonymous poster hash: 2475d...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #8 Skrevet 20. april 2014 Enig med AB her, utredninger er den feiges alternativ. @Spaghetti, er irritert fordi jeg tenkte jeg lå minimalt over - så ille kan det vel ikke være. Litt av et sjokk å se at de legger til godt over 100% i diverse avgifter. Blått har jeg garantert ikke stemt. Og Dagvladet er vel en "misvis", ikke en avis. Fullstendig uforståelig for meg hvordan de fortsatt er i live.Anonymous poster hash: 2475d...6f3 En grense er en grense. Et sted må den gå. Du visste om dette. Det eneste du kan være irritert over er at du er et brødhue. Anonymous poster hash: 9c0af...466 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #9 Skrevet 20. april 2014 er irritert fordi jeg tenkte jeg lå minimalt over - så ille kan det vel ikke være. Litt av et sjokk å se at de legger til godt over 100% i diverse avgifter. Trodde du virkelig at det ville være greit fordi det "var jo så lite over grensen"? Anonymous poster hash: 45d15...1fd 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #10 Skrevet 20. april 2014 Kommer ikke til å skjeAnonymous poster hash: 985f7...50e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #11 Skrevet 20. april 2014 Brødhue, haha, kvinneguiden er jammen litt av et boltrested for de åndssvake. Nei, jeg trodde ikke jeg skulle slippe unnå fordi jeg lå litt over. Jeg trodde avgiftene skulle være betydelig mindre, kanskje en femtilapp (25% moms).Anonymous poster hash: 2475d...6f3 2
Skygge Skrevet 20. april 2014 #12 Skrevet 20. april 2014 Regner med at dette var en del av valgflesket som ble skåret av for å komme i dressen igjen når seiern var vunnet
Chia Skrevet 20. april 2014 #13 Skrevet 20. april 2014 Jeg var også svært ivrig forkjemper for at tollgrensene skulle økes helt til jeg tenkte på hvilke konsekvenser dette ville ha for bedriftene... Hvordan tror du det hadde gått med små og mellom store bedrifter om alle kunne kjøpe ting drit billig på ebay? Disse bedriftene har mye høyere kostnader enn mange kinesiske fabrikker og kan aldri klare å konkurrere på pris med disse. Hva skjer når småbedrifter går konk? jo, folk mister jobben.... Derfor så innser jeg nå at selv om det er drit kjipt med så lav tollgrense så er det nok til det beste 4
Gjest Inggolf Skrevet 20. april 2014 #14 Skrevet 20. april 2014 Kommer ikke til å skjeAnonymous poster hash: 985f7...50e Selvfølgelig ikke.. Husker at jeg leste om at det skulle fikses så kjapt, så det er et klart løftebrudd det... Og det er jeg glad for, fordi jeg ble såå irritert på de som var så sterkt for regjeringsskifte fordi de mente at Jens var så elendig og brøt så mange løfter..Så nå kan de blå tilhengerne virkelig se at de blå absolutt ikke er noe som helst bedre (For bare vent! Det kommer garantert mange flere brudd!)..Jeg føler det er sånn at de blå bestemmer seg for ting å stå for som de tror trekker flest mulig velgere.. Hvis man tenker seg litt om og prøver å tenke på andre enn seg selv, så er virkelig ikke tollgrensesatsen særlig viktig! Men det er desverre altfor mange som stemmer på det partiet som gjør at en selv vinner på ting (i stedenfor grupper, for.eks eldre eller barn) 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #15 Skrevet 20. april 2014 Det vil ikke skje, det vil påvirke norske bedrifter for mye. Anonymous poster hash: e79d4...bd8 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #16 Skrevet 20. april 2014 Brødhue, haha, kvinneguiden er jammen litt av et boltrested for de åndssvake. Nei, jeg trodde ikke jeg skulle slippe unnå fordi jeg lå litt over. Jeg trodde avgiftene skulle være betydelig mindre, kanskje en femtilapp (25% moms).Anonymous poster hash: 2475d...6f3 Ja, du trodde, du visste ikke. Ergo brødhue. Anonymous poster hash: 9c0af...466 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #17 Skrevet 20. april 2014 Brødhue, haha, kvinneguiden er jammen litt av et boltrested for de åndssvake. Nei, jeg trodde ikke jeg skulle slippe unnå fordi jeg lå litt over. Jeg trodde avgiftene skulle være betydelig mindre, kanskje en femtilapp (25% moms).Anonymous poster hash: 2475d...6f3 Det er fortsatt fortollingsgebyr uansett om varen kostet 202 kr eller 569 kr. Anonymous poster hash: 32ba0...e36
petterm Skrevet 20. april 2014 #18 Skrevet 20. april 2014 Husk grensen er 200kr pluss frakt.. Posten har et ganske rimelig gebyr for varer som ikke koster så mye (1000kr?) Andre selskap, feks. DHL kan ha betydelig høyere gebyrer.
Jade Skrevet 20. april 2014 #19 Skrevet 20. april 2014 (endret) Her kan du regne ut hvor mye du må betale i moms og toll: http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 I tillegg kommer fortollingsgebyret. Her er posten sine satser: http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet Frakt er ikke med i beregningen når du skal finne ut om du kommer under 200,-, men tas med i beregningen når det skal regnes ut moms og evt. toll om vareverdien er 200,- eller mer. Toll beregnes ut fra summen av varens verdi + frakt + eventuell forsikring. Forsikring er frivillig. Merverdiavgiften er 25 prosent av summen av varens verdi + toll + frakt + eventuell forsikring. Endret 20. april 2014 av Jade 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2014 #20 Skrevet 20. april 2014 Takk for lenkene, Jade! Jeg innser at mange mellommenn tjener seg feite på marger/renter i Norge. En HDMI kabel som koster 300kr på Elkjøp/Lefdal/Expert fås for 15-30kr på dx.com eller aliexpress.com. Folk som eventuelt mister jobben her vil kunne ta til seg andre, mer produktive oppgaver. Det har alltid vært et konservativt argument at folk vil miste jobben. Kvinner i arbeidsmarkedet? "Det er ikke nok jobber til alle!", sa de konservative. Men det er det jo. Høyre av alle burde ha tro på Schumpeter.Anonymous poster hash: 2475d...6f3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå