Gå til innhold

Iste

Anbefalte innlegg

Gjest Lizbet
Skrevet

Jeg ønsker å lage iste selv. Er litt lei av disse posene som blandes ut i vann, og jeg drikker mye iste på denne tiden av året.

Hvordan lages dette??

Videoannonse
Annonse
Gjest Étoile
Skrevet

Jeg lager iste av ca 1 liter kokende vann og ca 5 teskjeer lipton yellow label te i løsvekt. Lar det trekke i ca 5 min, siler av teen, tilsetter noen ss sukker (etter smak) og litt ferskpresset sitronsaft.

Deretter lar jeg teen avkjøles i en glassmugge på benken før jeg setter den i kjøleskap.

Server med isbiter og en sitronskive - nam nam! :D

Gjest Lizbet
Skrevet

Da kan jeg egentlig bare variere tetypen.

Kjempeflott! Tusen takk :-)

Skrevet

Mezzaluna har en super oppskrift som jeg ikke husker. Spør henne!

Skrevet

Jeg liker å lage med fruktte. Men sitron eller lime er viktig, ellers smaker den ikke noe særlig godt.

Dessuten går det også an å bruke kunstig søtningsmiddel for f.eks. diabetikere.

Og en ting til. Hvis du rister den kalde isteen i en shaker sammen med isbiter, så blir den enda bedre, nesten litt luftig. Blir sånn fint skum på toppen.

Skrevet

Du kan jo kjøpe den nye iste'en til FunLight,

en flaske som blandes ut som saft.. :)

Veldig god, synes jeg :) - og uten sukker :)

Skrevet
Du kan jo kjøpe den nye iste'en til FunLight,

en flaske som blandes ut som saft.. :)

Veldig god, synes jeg :) - og uten sukker :)

Ååååh.. Jaaa.. Aldri mer dyr ferdigiste.. Denne er HERLIG! :D

Gjest Lizbet
Skrevet

Hørte den ikke var noe god, jeg. Derfor har jeg ikke smakt den.

Har sendt en PM til Mezzaluna så får jeg se om det kommer noe derifra. Fruktte høres mer ut som min smak, ja. Lurer på om det er skadelig med for mye. Er iste vanndrivende i samme grad som varm te??

Skrevet

Te er te, kald eller varm.. dessverre :-?

Skrevet
Te er te' date= kald eller varm.. dessverre :-?

Ja, jeg klarer bare ikke varm te og de fleste isteer liker jeg heller ikke. Og jeg synes hjemmelagede isteer nesten er verst, for da blir tesmaken enda mer markant. Men jeg fant en i fjor, som bare ble solgt i 1,5 liters flasker på Rimi, den fersken-isteen var kjempegod. Har ikke sett den på lenge dessverre. :-(

Skrevet

JEg elsker iste, men synes skjeldent at hjemmelaget iste er godt.

Derimot Fun Lights saft med istesmak, den er super! :-)

Gjest Lizbet
Skrevet

Hmm...ingenting er som en stor kopp med varm deilig te når det er kaldt ute. Lærte å like te i england. Har kuttet ut melka i etterkant da.

Ikke ta motet fra meg før jeg har forsøkt da, jenter! :fy: :hoho:

Skrevet
Hmm...ingenting er som en stor kopp med varm deilig te når det er kaldt ute. Lærte å like te i england. Har kuttet ut melka i etterkant da.

Ikke ta motet fra meg før jeg har forsøkt da, jenter! :fy: :hoho:

Te med melk i.... :-?

Tre år i England gav meg ingen lyst på te nei. "Would you like a cup of tea, dear?", nesten før du har satt foten innenfor døra.

Skal ikke ta motet fra deg, hvis du liker te så kommer du garantert til å like iste. :)

Skrevet

Te er jo så nam! :-)

Skrevet

Hvis jeg drikker te så må jeg ha minst 20 suketter i.. :oops:

Gjest Lizbet
Skrevet
Skal ikke ta motet fra deg, hvis du liker te så kommer du garantert til å like iste.

Vet at jeg liker det :-) Er bare lei av disse ferdig posene som blandes ut i vann...

Gjest Lizbet
Skrevet

Jammen suketter er ikke noe godt når du får mange av dem.....De smaker ekkelt! Aldri mer enn to og skikkelig med røring.

Bruker sukker heller da....

Skrevet

Har ikke brukt sukker i teen på årevis så har nok vendt meg til sukett-smaken :wink: ingen bitter smak der nei.

Skrevet
Hvis jeg drikker te så må jeg ha minst 20 suketter i.. :oops:

Jeg var hos en gammel dame en gang som først bød meg på kaffe, og jeg takket nei for det liker jeg ikke. Så spurte hun om jeg ville ha te istedet og jeg vet ikke hvorfor men jeg svarte bare ja takk. Hun så på meg med store øyne der jeg slapp 3-4 skjeer sukker i teen. Og jeg tok små små slurker og måtte anstrenge meg veldig for ikke å skjære grimaser i forsøk på å svelge den. Jeg brukte vel 30-40 minutter på en halv kopp og så måtte jeg heldigvis gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...