Gå til innhold

Chili con carne

Anbefalte innlegg

Gjest Lompa
Skrevet

Har noen en god oppskrift på dette? Gjerne ern litt rask og enkel oppskrift ettersom jeg får dårlig tid på lørdag da jeg skla ha den. Og ikke får sjans til å lage den før.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lizbet
Skrevet

Denne bruker jeg å lage. Det er ca 4 porsjoner;

* 2-3 løk

* 2 ss margarin

* ca 400 g kjøttdeig

* litt salt

* litt pepper

* 1 bx hermetiske tomater (sånn vanlig boks vet du?)

* 2ss tomatpurè (bruker å røre den ut i vannet)

* litt hvitløk

* 1 dl vann

* 1 bx hvite bønner i tomat (har aldri vært så nøye på om de er hvite)

* Chilipulver

Rekkefølge i gryta: Løk freses og brun kjøttdeigen sammen med den. Ha i salt, pepper og herm. tomater. Ha i tomatpurè og hvitløk. Småkok i 10minca. Bland i bønnene og gi et oppkok. Ha så i chilipulver om du vil ha i dette. SMAK! Avhengig av hvor sterk du ønsker den.

Jeg bruker å ha salat, ris og baguetter intil.

Lykke til uansett. Dette går kjempefort å lage.Og er kjempegodt!

Skrevet

Siden jeg ikke kan fordra bønner i tomatsaus bruker jeg denne oppskriften:

Chili con carne (4 pers.)

300 g kjøttdeig

2-3 fedd hvitløk

1 rød chilipepper

1 ts oregano

2 ss hvetemel

1 boks hermetiske tomater

3 dl hvite bønner

2 løk

100 g bacon

1 ss paprikapulver

1,5 dl buljong

½ ts cayennepepper

Legg bønnene i bløt natten over. Kok dem i en time. Hakk løk og hvitløk og surr i panne. Tilsett kjøttdeig og bacon og stek det brunt. Finhakk chili og tilsett i kjøttet sammen med krydder og hvetemel. Tilsett tomater og buljong. Kok opp og la småkoke 6-8 minutter. Bland i bønner og la alt putre 10 minutter (sjekk at bønnene er møre).

Gjest Morild
Skrevet

Denne oppskriften bruker jeg. Det er han TV-kokken, Jamie, som har komponert den. Den er en innertier!

CHILI CON CARNE

Det er lurt å kjøpe noe billig grytekjøtt til denne oppskriften for da vet du nøyaktig hvilken kvalitet du får på kjøttet. I kjøttdeig kan det være mye rart. Skjær kjøttet i biter og kvern det i kjøkkenmaskinen til det ligner kjøttdeig. Vanligvis lager jeg dobbelt så mye chilli con carne som jeg har tenkt å servere. Det som blir ekstra fryser jeg ned i matpakkeposer. Disse kan så kokes opp i løpet av 15 minutter når det trengs. - Jamie

Ingredienser:

2 mellomstore løk

1 fedd hvitløk

olivenolje

2 strøkne teskjeer chilipulver

1 fersk rød chili, uten frø og finhakket

1 toppet teskje malt spisskummin eller knuste kumminfrø

havsalt og nykvernet sort pepper

ca. en halv kilo grytekjøtt eller god kjøttdeig

200 g soltørkede tomater i olje

2 bokser hakkede tomater

½ kanelstang

2 bokser grytebønner, fjern laken

Fremgangsmåte:

Hakk løk og hvitløk i en kjøkkenmaskin, deretter freser du det i litt olivenolje i en panne eller gryte. Tilsett chilipulver, fersk chili, kummin og litt salt og pepper. Tilsett kjøttdeigen og la det steke til det er blitt brunt. Hakk de soltørkede tomatene i kjøkkenmaskinen med litt olje og hell oppi gryten. Tilsett tomater, kanelstangen, og et glass vann. Smak til med salt og pepper hvis det er behov. La det koke opp, og la det småkoke under lokk i halvannen time. Ha i bønnene en halvtime før det er ferdig, de skal bare varmes opp.

Chili smaker enda bedre hvis du lager den en dag før du skal servere den, (Da får smakene utviklet seg skikkelig), og det er veldig greit hvis du skal ha gjester og ikke har lyst til å være strandet på kjøkkenet. Bare ta den ut av kjøleskapet og varm den opp – servfer med masse fersk brød, en bladsalat, og en god dose yoghurt naturell eller guacamole.

Skrevet

Denne her er superenkel og for en person. men du kan jo alltids doble den så mange ganger du vil :)

Chili con carne

½ ss olivenolje

80 g karbonadedeig

½ løk hakket

½ paprika, hakket

½ boks tomatbønner

salt og litt chilipulver

Varm oljen i en gryte og brun karbonade deigen til den smuldrer seg. Ha i løk og paprika og la det surre i 10 minutter. Tilsett bønner og smak til med salt og chilipulver. Serveres med kokt ris.

Gjest Lompa
Skrevet

:sjarmor:

GJETT om her skal prøves ut oppskrifter,da! Takker så mye, alle sammen! Nå blir gubben glad!:-)

Skrevet

Chili con carne = kjøttsaus som er tilsatt med bønner og chili

Gjest Lompa
Skrevet

MORILD: Jeg prøvde oppskriften du la inn. Har sans for Jamie Oliver, og syns det var spennende å prøve en av hans oppskrifter. Så jeg ville bare få takke så mye, den ble kjempesuksess!:-)

Kjæresten min elsker sterk mat og var "på hue" i gryta flere ganger underveis og storkoste seg med maten!

:blomst_opp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...