Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tatt eksamen i norsk og norsk sidemål som privatist? Og som kan si litt om hva man må kunne (utenom rettskriving så klart). Hvor vanskelig er det å oppnå toppkarakter?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i toppkarakter? 5 og 6? Eller kun 6?

Du kan vel egentlig spørre alle som har hatt eksamen i norsk HM og norsk SM da eksamen er lik for privatister og de som følger vanlig VGS.

Jeg har ikke hatt eksamen enda i disse fagene, så du er kanskje ikke helt interessert i svaret mitt. Jeg skal ta eksamen i norsk HM til våren og evt. SM også dersom jeg blir trukket opp i det, så jeg vil gjerne følge tråden. Jeg gruer meg utrolig mye, og jeg er redd jeg faller ned i karakter i forhold til standpunktkarakteren min (5). Er det noen som kan si litt om dette? Hva fikk dere i eksamenskarakter og standpunktkarakter i norsk?

Jeg forbereder meg ved å kunne ulike sjangere og skrive ned viktige sjangertrekk. De mest vanlige sjangrene som går igjen på eksamen er sammenligningsoppgave, retorisk analyse, artikkel, kåseri og essay. Du må kunne minst to av disse godt. Det er likevel endring i eksamensoppsettet fra nå av (altså fra våren 2014 og utover). Dette burde du lese på. Blant annet skal norskeksamen bestå av en kortsvarsoppgave og en langsvarsoppgave. Tidligere var dette litt tilfeldig. Så øv også på å skrive gode kortsvarsoppgaver. Videre så er også formuleringen på langsvarsoppgavene hvertfall endret. Nå kan det plutselig stå: "skriv en resonnerende tekst om ....." eller "skriv en kreativ tekst om...". Det gjør egentlig at en kan velge sjanger litt friere.

Videre så har jeg skrevet opp gode notater fra pensum fra både VG2 og VG3. Dette er ganske nyttig. Skriv for eksempel hva som kjennetegner modernismen, både tema og skrivestil.

Håper dette var litt til hjelp. Mye av dette vet du nok allerede. :)

Anonymous poster hash: 0d557...94c
Skrevet

Erfaringsmessig: misforstår du oppgaven hjelper det ikke at du kan stave interessant riktig. Les pensum til bøkene og lær deg de forskjellige sjangerne, så kommer du langt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig: misforstår du oppgaven hjelper det ikke at du kan stave interessant riktig. Les pensum til bøkene og lær deg de forskjellige sjangerne, så kommer du langt ;)

Strøk du?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har et godt språk har det veldig mye å si. Ha et par oppskrifter klare, det er lettere å få god karakter ved å skrive feks analyse, der du bare kan følge oppskriften. Unngå noveller/essays! De som skrev det på skolen min ble mest misfornøyd med karakteren sin, og fikk mye lavere enn de egentlig fortjente. (2 strøyk...)

Anonymous poster hash: b36d8...97a
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har et godt språk har det veldig mye å si. Ha et par oppskrifter klare, det er lettere å få god karakter ved å skrive feks analyse, der du bare kan følge oppskriften. Unngå noveller/essays! De som skrev det på skolen min ble mest misfornøyd med karakteren sin, og fikk mye lavere enn de egentlig fortjente. (2 strøyk...)

Dette stemmer også for alle jeg kjenner. Du skal være VELDIG sikker på essays før du velger den sjangeren på eksamen!

Anonymous poster hash: 47e7d...dd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om dette? Antakeligvis fortjente de karakteren sin. Bom på sjanger kvalifiserer til stryk. Dersom de ikke hadde med en overraskende ending da de skrev novelle (for eksempel) kvalifiserer det til stryk. Dersom novellen er svært klisjéaktig er vanligvis dette heller ikke noe positivt. Men du har rett som du sier. Novelle, kåseri og essay er de mest risikofylte sjangrene. Det er de sjangrene som har karakterer som ligger mest spredt utover karakterskalaen. Selv om du får 5 i norsk skriftlig, så kan du godt få stryk på eksamen dersom du velger en såkalt "kreativ tekst". Det samme gjelder jo også motsatt. En som får vanligvis 3 i norsk skriftlig kan ende opp med en 5'er ved å skrive en novelle. Så du vet vel egentlig ikke helt hvor du ender opp på karakterskalaen før sensur er klar.

Hvordan gikk det med deg, om jeg får spørre? Hva slags sjanger skrev du på eksamen?

Jeg leste forresten en eksamensbesvarelse av en som fikk 6 i norsk skrifltig i standpunkt. Vedkommende fikk 2 på eksamen. Dette var en artikkel er jeg ganske sikker på. Sykt, er det ikke? Denne besvarelsen synes ikke jeg var spesielt dårlig. Jeg ville kanskje tenkt en 3'er, men ikke en 2'er. Likevel så manglet besvarelsen et godt språk, struktur og en interessant drøfting. Analyse og artikkel er likevel etter min mening de sikreste sjangrene.

Skrevet

Tok norsk muntlig for ikke så lenge siden. Pugga pensum, laga tidslinjer og sånn, så jeg skulle huske det bedre, hadde med meg særemnet. Fikk 6. Fikk i oppgave å snakke om norrøn mytologi og utviklingen av det norske språket fra 1700-tallet til i dag. Hadde sykt flaks for det siste der er det jeg pugga mest intenst.

AnonymBruker
Skrevet

Tok norsk muntlig for ikke så lenge siden. Pugga pensum, laga tidslinjer og sånn, så jeg skulle huske det bedre, hadde med meg særemnet. Fikk 6. Fikk i oppgave å snakke om norrøn mytologi og utviklingen av det norske språket fra 1700-tallet til i dag. Hadde sykt flaks for det siste der er det jeg pugga mest intenst.

Norrøn mytologi? Er det en del av pensumet? Jeg har norsk på VGS nå og vi har aldri gått gjennom dette...

Skrevet

Strøk du? Anonymous poster hash: 0d557...94c

Jepp! Misforsto oppgaven.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Misforsto oppgaven.

Kan du utdype litt? Hvordan misforstod du oppgaven?

Jeg er litt redd for å skulle gjøre det samme...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 6 både i standpunkt og på eksamen i hovedmål. Jeg øvde meg på tidligere eksamensoppgaver, og valgte meg ut noen sjangre som jeg jobbet ekstra med (retoriske analyser, novelletolkning og artikler). Øvde meg også på kortsvarsoppgaver. Leste gjennom tekster andre har skrevet på studienett.no og tekster som har fått ulike karakterer på udir.no og så etter hva de hadde gjort som var bra/dårlig. Mitt beste tips er egentlig bare å øve mye på å skrive. Først kan du disponere oppgaven og deretter skrive en fullstendig tekst. Jeg brukte mye tid på norsken da jeg tok alle tre årene i norsk på ett år, men det ga også gode resultater, så det lønner seg hvis man vil få gode karakterer :)

Anonymous poster hash: 3e4e8...f52
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 6 både i standpunkt og på eksamen i hovedmål. Jeg øvde meg på tidligere eksamensoppgaver, og valgte meg ut noen sjangre som jeg jobbet ekstra med (retoriske analyser, novelletolkning og artikler). Øvde meg også på kortsvarsoppgaver. Leste gjennom tekster andre har skrevet på studienett.no og tekster som har fått ulike karakterer på udir.no og så etter hva de hadde gjort som var bra/dårlig. Mitt beste tips er egentlig bare å øve mye på å skrive. Først kan du disponere oppgaven og deretter skrive en fullstendig tekst. Jeg brukte mye tid på norsken da jeg tok alle tre årene i norsk på ett år, men det ga også gode resultater, så det lønner seg hvis man vil få gode karakterer :)

Wow. Jeg blir så utrolig imponert over de som får 6 i norsk HM. Hvor fant du disse tekstene? Har du link?

AnonymBruker
Skrevet

Wow. Jeg blir så utrolig imponert over de som får 6 i norsk HM. Hvor fant du disse tekstene? Har du link?

Jeg hadde ikke trodd selv at jeg skulle klare det, men det var veldig gøy å få igjen for all den tiden jeg hadde brukt :)

Her er link: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksempelsamling-med-vurderte-elevtekster-norsk-Vg3-/

Skrevet

Norrøn mytologi? Er det en del av pensumet? Jeg har norsk på VGS nå og vi har aldri gått gjennom dette...

Neinei, sorry. Jeg skreiv feil. :P Norrøn litteratur. Heimskringla, og sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...