Gå til innhold

Venninne som er i et destruktivt forhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp fra dere her inne til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen. Jeg har en venninne på 22 år (er selv 24) som har vært sammen med en fyr i over 1 år nå. Jeg kjenner ikke helt til hvilken historie han har bak seg, men han har blant annet vært i fengsel. For hva vet jeg ikke, men jeg vet at han har solgt litt diverse rusmidler. Han er selv over 30. Denne fyren er alt annet en stabil, og det er heller ikke min venninne. Hun har hatt en vanskelig oppvekst med skilte foreldre som ikke alltid har vært der for henne, noe som har gjort at hun har vanket i miljøer som ikke akkurat har vært bra for henne. Miljø hvor hun har røyket mye (hasj) og prøvd diverse rusmidler. Hun har derimot hatt noen venner fra vgs (meg + noen andre) som man kan anse som normale og stabile, og vi er nå veldig bekymret for henne. Eller, vi har vel egentlig vært det en stund. Etter at hun ble sammen med denne fyren begynte hun å ruse seg på noe hun kaller "vann", jeg husker ikke helt hva dette stoffet heter, men det har resultert i at hun har fått kraftig angst. I tillegg har kjæresten vært voldelig, både psykisk og fysisk. Han "bygger henne opp" før han river henne ned igjen. I det ene sekundet kan han si at han elsker henne og synes hun er verdens beste (jeg har blant annet sett det en del på facebook), men bak fasaden har han også vært veldig stygg mot henne. Sagt at hun ikke er verdt noe, er stygg... ja, alt man kan tenke seg. I tillegg har han ved flere anledninger vært fysisk mot henne. Slått henne, tatt kvelertak på henne. Hun fortalte at en gang han hadde gjort dette og hun hadde hevet etter pusten på gulvet, så sa han bare "Slutt å skap deg", eller noe i den duren. Noen ganger har han vært så temperamentsfull at han har sagt at han skal gå ut og slå ned mange folk. Han har virkelig gjort livet vanskelig for venninnen min som nå er både deprimert og har mye angst. Hun klarer ikke alltid å komme seg ut av huset, så mange ganger har hun aldri kommet når vi har avtaler, eller hun har avtaler med andre. De andre vennene mine som også er venn med hun orker ikke lenger å snakke så mye med henne, eller lage avtaler. Jeg vet derimot hvordan det er å ha angst og å være deprimert, så jeg tar det ikke personlig når hun ikke møter opp, svarer på tlf osv. Jeg prøver å være der for henne og si at jeg forstår henne, at det nok ikke er enkelt for henne, at jeg er her, at jeg ønsker noe bedre for henne, men det er veldig vanskelig. Hun vet nok innerst inne at forholdet ikke er så bra, men hun har ikke så mange andre å gå til. Det er lite hjelp å få hos foreldrene. Og hun er svært knyttet til ham. Hun flyttet en periode vekk, men en uke etter så dro hun tilbake. Hun savnet han for mye. Han har henne rundt lillefingeren, med måten han bygger henne opp og river henne ned på... jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Prøver å bygge henne opp, si at hun er verdt så mye mer, være forståelsesfull, ikke nedlatende. Er mange som er det fordi de synes det er så opplagt at han er skadelig for henne, men de klarer ikke å se det fra hennes side. De mener nok godt, men det funker dårlig.

Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Noen som har vært i lignende situasjon før? Noen som har vært i et slikt forhold?

Er redd for at hun er suicidal, hun er verre enn noen gang før og det gjør vondt. Hun har sluttet med sterke stoffer (røyker hasj av og til), men hun har fremdeles angst, depresjon og denne mannen er fremdeles i bildet. Han gjør det ikke bedre.

Anonymous poster hash: c9cdb...b01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...